Новият "Наръчник на училищния психолог. Казуси, дейности, упражнения" е издание в помощ на училищния психолог с всичко необходимо за справяне с всекидневните предизвикателства. Наръчникът предлага методически насоки за извършване на оценка на индивидуалните потребности на ученици в риск, с хронични заболявания, със специални образователни потребности и с изявени дарби и очертава спецификите на оказване на допълнителна подкрепа за личностно развитие на тези групи ученици.
"Това е първият наръчник, който се издава и включва всички задължения и отговорности на училищния психолог. Реално погледнато, той ще е много полезен да се структурира практиката. Въпреки че длъжността е две десетилетия в нашата система, не бих казал, че се разбира достатъчно добре от директорите на училища и от останалите педагогически специалисти."
Това казва в интервю за БНР Иван Пейчев, експерт в сферата на социалната и педагогическата психология в България.
Допълва, че е обединил усилия с още двама колеги, за да напишат наръчник, който да дава насоки как да се оценяват потребностите на децата и учениците. Както и какви са задълженията и отговорностите на училищните психолози през призмата на нормативната уредба, и начините за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие и социални умения на учениците в образователната институция. Важно е как да да се работи и с родителите и каква е необходимата документация, която трябва да води училищният психолог.
Училищният психолог
"Мястото на психолога е да промотира психичното здраве на децата в училище. Неговото място, що се отнася до неговото взаимодействие с учителите, за да ги насочи кои специфики на детското развитие се отразяват на стиловете на учене. Да направи оценка на потребностите на детето, да види какви са неговите бариери и в това то да успява. Какви са неговите силни страни и да види как може да се използват“, посочва Иван Пейчев.
В наръчника е отделено място на множество казуси, дейности, упражнения и тренинги за групова работа с ученици, свързани с превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение, кариерно развитие, развиване на социална и емоционална интелигентност и превенция на зависимостите.Проблемно поведение
"Детето е проблемно, тогава когато то не е изградило връзка с никого. В момента се намираме в такава ситуация, в която родителите са твърде ангажирани с това да осигуряват препитание на семейството. Учителите в своята безпомощност не реагират на проблемното поведение с наказание“, посочва Пейчев.
И допълва, че проблемното поведение в училище е един вик на всяко дете за внимание и грижа. Детето има нужда да почувства, че е свързано с някого.Агресията в училище
"Няма ангажиране на цялото общество да се прави превенция, защото няма споделена отговорност и тази отговорност се прехвърля“, твърди училищният психолог.
В много училища липсват ясно разписани правила, които да се спазват. При липсата на единна система от правила, която да е общоучилищна, няма как после учениците да бъдат наказвани, защото не са били поставени необходимите граници.Алтернатива на наказанието – връзката и доверието?
Според Пейчев, човешката връзка е много базисна. И реално погледнато, детето се учи от тези, на които има доверие. Учителският авторитет в днешна време не е нещо, което в днешно време се полога по принцип, а нещо, което трябва да се извоюва. За съжаление все още има липса на кадри в сферата на приобщаващото образование.
Чуйте повече в звуковия файл.
На проведената международна конференция "EmpowerHer" (“Овласти я“), организирана от Американската търговска камара в България (АТК) в сътрудничество с European Female Founders (EFF), бяха засегнати важни аспекти от подпомагането на работещите жени и насърчаването на женското предприемачество. Събитието събра множество участнички, които споделиха..
За едно истинско пътешествие в дебрите на иновациите в най-напредналите в това отношение страни в света разказва в "Нашият ден" София Тотева – съосновател на клуба на Станфордския университет в България. Скоро тя бе отличена на церемония в университета със специалната награда "Джон Хени" – признание и оценка за лидерство, отдаденост и значително..
Жените обикновено играят поддържаща роля в разказите за великите мъже и събития – това ни казва традиционният исторически наратив. "Къде са жените в историята" е събитие, организирано от младата феминистка организация "Леспектра", което ще се проведе днес в "Топлоцентрала" от 19 ч. Модераторът на дискусията Камелия Ценева разказва в "Нашият..
Осемнайсетгодишен русенец е глобен, след като продал голямо количество райски газ на 16-годишно момче. Това съобщи регионалният говорител на МВР в Русе Даниела Малчева, предаде БТА. Сигналът за незаконната продажба на непълнолетното момче бил подаден в полицията от баща му. Той разказал на униформените служители, че забелязал промяна в..
Милиони хора по света са изложени на риск от холера поради липса на чиста вода, сапун и незадоволителни количества от имунизацията против заболяването. За това сигнализира Международната координационна група по обезпечаване на ваксини и упорства за незабавни дейности. Броят на инфектираните с холера се усилва от 2021-ва година насам, като..
Днес потребността от сценични изкуства е много голяма. Като живо изкуство, театърът влиза в директен контакт със своята аудитория и това е от изключително..
С премиера ще посрещне публиката си тази вечер Драматичният театър "Сава Огнянов" в Русе. Пиесата е "Духът на поета" от Стефан Цанев, която се играе с голям..
Има ли театър на миналото и театър на бъдещето, или театърът е винаги жив, неповторим и все същият? В Световния ден на театъра в "Нашият ден" говорят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg