Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Иван Пейчев: Проблемното поведение в училище е вик на всяко дете за внимание и грижа

Иван Пейчев
Снимка: Личен архив - ФБ

Новият "Наръчник на училищния психолог. Казуси, дейности, упражнения" е издание в помощ на училищния психолог с всичко необходимо за справяне с всекидневните предизвикателства. Наръчникът предлага методически насоки за извършване на оценка на индивидуалните потребности на ученици в риск, с хронични заболявания, със специални образователни потребности и с изявени дарби и очертава спецификите на оказване на допълнителна подкрепа за личностно развитие на тези групи ученици.

Наръчник на училищния психолог

"Това е първият наръчник, който се издава и включва всички задължения и отговорности на училищния психолог. Реално погледнато, той ще е много полезен да се структурира практиката. Въпреки че длъжността е две десетилетия в нашата система, не бих казал, че се разбира достатъчно добре от директорите на училища и от останалите педагогически специалисти."

Това казва в интервю за БНР Иван Пейчев, експерт в сферата на социалната и педагогическата психология в България.

Допълва, че е обединил усилия с още двама колеги, за да напишат наръчник, който да дава насоки как да се оценяват потребностите на децата и учениците. Както и какви са задълженията и отговорностите на училищните психолози през призмата на нормативната уредба, и начините за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие и социални умения на учениците в образователната институция. Важно е как да да се работи и с родителите и каква е необходимата документация, която трябва да води училищният психолог.

Училищният психолог

"Мястото на психолога е да промотира психичното здраве на децата в училище. Неговото място, що се отнася до неговото взаимодействие с учителите, за да ги насочи кои специфики на детското развитие се отразяват на стиловете на учене. Да направи оценка на потребностите на детето, да види какви са неговите бариери и в това то да успява. Какви са неговите силни страни и да види как може да се използват“, посочва Иван Пейчев. 

В наръчника е отделено място на множество казуси, дейности, упражнения и тренинги за групова работа с ученици, свързани с превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение, кариерно развитие, развиване на социална и емоционална интелигентност и превенция на зависимостите.

Проблемно поведение

"Детето е проблемно, тогава когато то не е изградило връзка с никого. В момента се намираме в такава ситуация, в която родителите са твърде ангажирани с това да осигуряват препитание на семейството. Учителите в своята безпомощност не реагират на проблемното поведение с наказание“, посочва Пейчев.

И допълва, че проблемното поведение в училище е един вик на всяко дете за внимание и грижа. Детето има нужда да почувства, че е свързано с някого.

Агресията в училище 

"Няма ангажиране на цялото общество да се прави превенция, защото няма споделена отговорност и тази отговорност се прехвърля“, твърди училищният психолог.

В много училища липсват ясно разписани правила, които да се спазват. При липсата на единна система от правила, която да е общоучилищна, няма как после учениците да бъдат наказвани, защото не са били поставени необходимите граници.

Алтернатива на наказанието – връзката и доверието?

Според Пейчев, човешката връзка е много базисна. И реално погледнато, детето се учи от тези, на които има доверие. Учителският авторитет в днешна време не е нещо, което в днешно време се полога по принцип, а нещо, което трябва да се извоюва. За съжаление все още има липса на кадри в сферата на приобщаващото образование.

Чуйте повече в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Д-р Неделчо Тотев

Д-р Неделчо Тотев: Трябва да бъде вкаран реализъм в преговорите за КТД

Преди седмица Федерацията на здравните синдикати към КНСБ заплаши с национални ефективни стачни действия във връзка с преговорите за колективен трудов договор в сектора. Акушер-гинекологът д-р Неделчо Тотев , директор на Общинската болница в Чирпан и председател на Сдружението на общинските болници, коментира в Lege Artis исканията на..

публикувано на 16.07.25 в 13:47

Стандарт е категорично необходим във всяка една медицинска специалност

Родилките в "Майчин дом" ще попълват анкета при изписването, в която ще посочват дали са доволни от медицинското обслужване и от етичното отношение на лекари, акушерки, медицински сестри и санитари. Това е една от мерките за подобряване на комуникацията между лекари и пациенти в лечебното заведение, която ще бъде предприета след обвиненията срещу д-р..

публикувано на 16.07.25 в 12:46

ДОБРОволческите възможности по света и у нас

ДОБРОволчески възможности по света и у нас в рамките на проекта "ДОБРОкаст пътува – пътувай с нас!" представя в "Нашият ден" Катерина Стоянова , председател на УС на CVS България. На фокус е фестивалът "48 часа Варуша Юг“, който предстои във Велико Търново между 15 – 17 август. "ДОБРОкаст" е единственият подкаст, посветен изцяло на..

публикувано на 16.07.25 в 10:35
Антоанета Василева

Рекорден брой сигнали за онлайн насилие над деца

Рекорден брой сигнали за онлайн насилие над деца са постъпили през последните две години – за това алармира Антоанета Василева, експерт по онлайн безопасност и координатор на Националния център за безопасен интернет. Най-уязвимата група са младежите на възраст между 10 и 14 години. 99% от сигналите са за момичета, само 1% – за момчета. Ето какво сочи..

публикувано на 15.07.25 в 16:15
Проф. Милен Замфиров

Новите технологии в съвременния образователен процес

Как технологиите променят образователния процес, има ли екранен аутизъм и какви са предимствата на новото поколение в променящата се технологична среда – разговор във "Време за наука" с проф. дпн Милен Замфиров , декан на Факултета по науки за образованието и изкуствата в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Проф. Замфиров коментира..

публикувано на 15.07.25 в 12:45