"Импроботикс" е импровизирано театрално шоу и научен експеримент на живо, защото компанията представя изкуствен интелект на сцената, който импровизира наравно с актьорите. Никой от играещите на сцената, както и публиката, не знае какво ще се случи, защото въпросният чат бот, компютър, алгоритъм, не определя за какво ще става въпрос на сцената. Сюжетът на импровизационното шоу се построява в момента, в който се започва представлението, роботът слуша и се опитва да създаде нови линии на сцената с актьорите и да диктува техните реплики в слушалка, разказва Бен Верховен, актьор в компанията, която създава "Импроботикс":
"Когато казвам робот, имам предвид, че това всъщност е компютър, изкуствен интелект, програма, която генерира текстове, които предсказват какво би могло да бъде следващото изречение, реплика, която произнасяме на сцената. И за физическата форма на този чатбот в началото използваме само робот и след това превключваме на реални хора, които единствено могат да произнасят репликите продиктувани от чатбота. Това се превръща в киборг – човек контролиран от компютър.
Представлението работи и с теста на Тюринг, а това е тест, който може да даде класификация дали един компютър може да мисли или не, или иначе казано, да различи машина от човек. Създаден е от Алън Тюринг, известен математик и всъщност човекът, който е започнал идеята на изкуствения интелект по начина, по който, първо, компютрите започват да извършват определени калкулации. И как се решава този тест? – Когато взаимодействаш с компютър и с човек и не можеш да различиш кое е човек, кое компютър, тогава компютърът е видян като интелигентен, като можещ да мисли, равен на човека. Това означа, че компютърът може да приложи трик, за да ни заблуди, че мисли и че е човек.
Но проблемът с този тест е, че компютърът наистина може да те заблуди, не съзнателно, но може и човекът, който управлява компютъра, да иска да го направи. Ако ме питате дали е полезен, бих казал – не много, защото интелигентността сама по себе си е нещо субективно като квалификация, може би дори някои хора не са интелигентни, други са.
Това е въпросът – можем ли да говорим за общо понятие за интелигентен живот, общовалидно за всички, може ли да има такъв живот дори на други планети, и много зависи от това какво точно разбираме под интелигентност. Не мисля, че в реалния живот тестът има особено голяма употреба. Но ако искаме да го използваме като изследване, за да видим дали сме хора или компютри – тогава добре, съгласен съм. Използвайки го в представлението, наистина е много интересно – защото ние провокираме публиката да разпознае – кой човек, актьор на сцената е контролиран от чатбота и публиката невинаги успява да отговори правилно."
Хората в последните години започнаха масово да използват изкуствения интелект и това е факт, и все повече инструменти в тази област са налични, инструменти, които всеки с кредитна карта може да достигне, правиш си акаунт за GPT-3, което всъщност са новата генерация приложения и можеш да си направиш поеми, диалози, истории само с приложение, тоест с алгоритми в колаборации със самия себе си, разбира се. А Бен Верховен представя и уоркшоп в Белгия именно на тази тема – за креативно писане чрез изкуствен интелект.
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В редакция "Хумор и сатира" знаем, че всичко е измама, но това не е причина да не търсим постоянно истинското. Какво сме открили тази седмица можете да разберете в неделя, веднага след новините в 18 часа , когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от Татяна Лолова, Васил..
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg