"Дюрер, Мунк, Миро: великите майстори на гравюрата" е изложба във виенската "Албертина", която представя историята на полиграфията от XV до XX век и показва някои от най-известните й примери. Идеята за този вид произведения на изкуството е възникнала през XV век, с цел картините да се използват за илюстрации на книги. Възможно е това да е хрумване на тогавашните издатели, защото техниката на този вид печат наподобява на тази на книгопроизводството.
Печатните пластини са от различен материал: от дърво, мед и мека стомана, до каменни плочи и модерната литография. По този начин изкуството става достъпно за масите. Много от апликациите са били предназначени за масова употреба и са служели за украса на стени и мебели. Най-запазени до днешно време са старите илюстрации на книги, напечатани на дървени плоскости.
В следващите две зали са поместени графики на немския дърворезбар Ханс Буркмайр и скандалните за Ренесанса голи "Вещици" на Ханс Балдунг Грин.
Следват хералдиките на смятания за най-талантлив ученик на Дюрер – Даниел Хопфер, които посредством киселинна техника са украсявали щитове и оръжия в Късното Средновековие. Следващите зали показват по-модерна техника на цветен офорт в картини на Дюрер, като "Големият смърч" и "Адам и Ева", както и "Големият алпийски пейзаж" на Питер Брьогел.
За отбелязване е, че печатането на картини започва в Северна Европа, а в южната част на континента, то навлиза доста по-късно. Сред италианските майстори на печата особено впечатление прави голямоформатната карта на Венеция на Якопо де Барбари със своята топографска точност и голямата любов към детайлите. Също и морските композиции на известния художник на Куатрочентото Андреа Мантеня, печатани на медни плочи, са много впечатляващи.
В серията "Херкулес" на нидерландеца Хендрик Голциус, митичният герой е описан като цар на сенките и светлините по мускулестото му тяло. Показани са и пейзажи, исторически картини, актове и алегории на Рембранд, който се счита за най-големият майстор на черно-белия офорт.
Следва поредица от творби на Франсиско Гоя, с които той порицава недъзите на човечеството в офортите "Капризните", "Суетата", "Ужасите на войната" и "Глупостта", както и множество градски пейзажи от Каналето.
Английската школа е представена от пейзажите и портретите на карикатуриста Уилям Хогарт, но най-голямо впечатление прави играта със светлина и сенки на представителя на романтизма Джон Мартин в "Падането на Ниниве", както и серията "Брачни договори" и "Смъртта на графа и графинята" на Томас Фрай.
Френската импресионистична школа е представена от графиката "Разстрелването на Максимилиан" от Едуард Мане и в предпоследната зала от плакатите по произведения на Тулуз Лотрек, представляващи танцьорки от парижките вариетета, напечатани с модерната техника на плакатна литография.
Изложени се и графики на немската графичка и сулптурка Кете Колвиц, както и плакати по творби на Оскар Кокошка.
Могат да се видят и литографии на Едвард Мунк, от които по-известни са "Целувката" и "Страхът", а на изхода са изложени "Тигърът" и "Черният кон" на немския експресионист Франц Марк, който е представител на привържениците на абстракционизма от Мюнхенската група "Синият конник", заедно с Маке, Кандински и Явленски.
Изложбата завършва с няколко декоративни цветни литографии на Хуан Миро с наименование "Без заглавие".
Изложбата "Музите на желанието" е резултат от едно изследване на женската красота, или по-скоро – развитието на визията на жената през последните 100 години. "Случайно попаднах на серии фотографии, които се опитах да извадя от чернобялата им анонимност. Заглавието дойде от факта, че се спрях на еротични, емблематични икони от 20-те години на миналия..
Светът на изкуството е динамичен и постоянно се разширява, но някои въпроси остават непроменени. Не, няма за пореден да питаме "какво е изкуство" или да разнищваме най-любопитните случаи на пазара за изкуство. Вместо това ще разгледаме ролята на дизайна и фотографията в съвременните арт среди. Тези форми на изразяване ни заобикалят постоянно – от..
"Аз, Арбуза" e шестият роман на Йордан Нихризов. Той разглежда разделението в обществото и изграждането на зависими групи в него от икономически кланове с общ генезис, разгарящи противоречия под фалшиви лозунги за борба с пороците и корупцията. Романът се явява продължение на трилогията "Минало незабравимо", описваща живота на няколко поколения в..
В Софийската градска художествена галерия стартира безплатната образователна програма "Възможните връзки: Образи из ателието на Николай Шмиргела". Инициативата е насочена към хората от третата възраст и проследява връзките между Шмиргела и значимите личности, които са оставили следа в неговото ателие. Програмата се осъществява в партньорство с..
Националната картова и платежна схема (НКПС) излезе с инициатива за дигитализирането на почерците на трима от най-значимите български революционери: Васил Левски, Христо Ботев и Георги С. Раковски . Проектът " Апостолите на Освобождението " не само съхранява историческото ни наследство, но и го интегрира в съвременния дигитален свят, предоставяйки..
"И никой не пита защо" е колкото част от текста към песента "Месо" на Милена Славова, толкова е и филмова история, която проследява търсенията на рок..
Ден преди влизането на новите 10 депутати от партия "Величие" в парламента в "Нашият ден" говорят Габриела Кирова и Ивелин Михайлов – какви ще бъдат..
В съвремието сме свидетели на всичко – фалшиви новини, подвеждащи реклами, демагогия и некомпетентност. Когато обаче тези "пороци на деня" са свързани с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg