Бароковият композитор и цигулар Йохан Георг Пизендел (1687-1755) е един от най-ярките изпълнители на времето си, който освен това се прочува и с уменията си да ръководи оркестър.
Роден е в Кадолцбург край Нюрнберг, където баща му работи като кантор. Като дете Пизендел пее в дворцовата капела в Ансбах, а впоследствие започва да свири и на цигулка, като негов учител е Джузепе Торели. През 1709 г. заминава за Лайпциг, за да посещава университета в града. През същата година се включва в студентското общество Collegium Musicum. Подобни музикални колективи се създават в множество германски градове по времето на Реформацията и се състоят предимно от аматьори, които изпълняват както вокални, така и инструментални произведения за забавление, но доста често към тях се присъединяват и професионални изпълнители. Колективът в Лайпциг е може би най-известното такова общество, защото негов ръководител по-късно става и Йохан Себастиан Бах.
През 1712 г. Пизендел започва работа като цигулар в придворния оркестър в Дрезден, а през 1728 г. е назначен и за концертмайстор на състава, като съществуват разкази, че преди да започне работа над ново произведение с ансамбъла, е нанасял подробни бележки за щрихите и фразирането на всяка една отделна партия. През първите години на службата си в Дрезден композиторът има възможността често да пътува като част от антуража на принца. Сред посещенията във Франция, Берлин и Виена визитата в Италия се отличава като особено плодотворна за Пизендел, защото получава шанса да учи при Вивалди. Между двамата музиканти се оформя близко приятелство, като в концертите на германеца особено ясно се усеща италианският идиом, който той усвоява по време на посещението си.
В предаването "Музика хисторика" този вторник (14 март от 23 часа) ви представяме живота и творчеството на Йохан Георг Пизендел с изпълнения на Фрайбургския бароков оркестър, състава "Саксонски виртуози", ансамбъла Il pomo d’Oro и цигуларите Роланд Щраумер, Дмитрий Синковски и Антон Щек.
Шведската китарна легенда Ингви Малмстийн ще отбележи 40 години на сцената със специален концерт в София. Събитието ще се проведе на 10 август в клуб Joy Station и ще бъде част от световното му юбилейно турне, посветено на четири десетилетия безкомпромисно влияние в рок и метъл музиката. Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И..
Warm Waves/"Топли вълни" е сантиментален албум, който включва теренни записи от пътуването на експерименталния музикант Мирян Колев до Малайзия през 2024 г. Записани в обекта на ЮНЕСКО Джорджтаун и околностите на остров Пенанг, те улавят топли спомени в звук. Градските улици, плажовете, религиозните храмове, цикадите в джунглата, звуците на..
1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..
Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..
Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..
Ако сте съвременни работещи родители и нямате наоколо баба да ви помага, сигурно често сте изпитвали нужда от подобна подкрепа на по-възрастен човек. Ето..
"Кралство Мароко, както и България, е една голяма туристическа дестинация и както вашата страна е една държава на повече от 12 века – позната с културното..
Нейните сини очи говорят толкова красноречиво, сякаш проникват в зрителя и го четат. Никак не са малко филмите, да не говорим за театралните постановки,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg