"За последните петнайсет години се промениха самите зрители, има една много разнородна и нова публика и театърът в България не е много наясно с нея. – казва проф. Виолета Дечева – Последните пет години на пандемията добавиха още въпроси, защото освен всичко останало театърът е и навик, и ритуал. За театъра ще бъде все по-важно да бъде адекватен на процесите, да се опитва да разбере какво се случва отсреща."
Според проф. Дечева театралното изкуство няма никакъв проблем с новите технологии и непрекъснато ги добавя и усвоява.
"Ние можем да използваме ред технологични възможности, дори да нямаме актьор на сцената – до такава степен театърът се променя. Въпросът обаче е връзката между ставащото на сцената и залата да е жива, ако нея я няма, това, което се случва, няма значение. Опираме до това, което театърът иска да каже, до това което предлага. Технологичните промени не водят непременно до промяна в разбирането ни за човека."
Според нея новите тенденции в момента са в голямото разнообразие, в развитието на танцовия театър и в работата с антични текстове, която продължава да тече. "Античността продължава да бъде драматургия, която ни дава възможност да търсим големи отговори."
Друга особеност на днешния театър е, че вече не доминира звездата. "Няма звезди режисьори, звезди актьори– търси се жив контакт с аудиторията, но това е и гаранция, че театърът ще го има, докато има общество."
Виолета Дечева е професор по театрознание в НБУ, изследовател, преподавател, историк, критик и автор.
Чуйте разговора от звуковия файл.
Снимка – Pixabay, БНР
В редакция "Хумор и сатира" от десетилетия събираме добри практики и не губим надежда, че все някога все някоя ще намери почва на родна земя. С малка част от колекцията ни можете да се запознаете в неделя веднага след новините в 18 часа, за когато сме подготвили: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети..
Историята на Елизабет I, последния монарх от династията на Тюдорите, се смята за добре известна. Тя управлява Англия 45 години и прави забележителни културни, политически и религиозни промени. Това е причината този период да е наричан “Елизабетинска епоха”. Макар кралицата на Англия да е позната и със своя обет за целомъдрие, от който произлиза и..
Борислав Вълов, по-известен с артистичния си псевдоним Ей Бо, е актьор в Шуменския театър и участва в постановки, част от които "Сграбчи лъва", "Криворазбраната цивилизация", "Тримата мускетари" и "Три пълни обиколки около света". Преди три месеца излезе неговата дебютна книга "Защото в твоите очи…", която беше едно от най-търсените заглавия на..
От 3 до 8 септември във Варна се провежда третото издание на Форум "Буна" – най-голямото у нас събитие за съвременно изкуство с международно участие. Мотото на фестивала е: "Защото буните разбиват вълните и променят брега" . На 30 април беше обявена отворена покана за участие в тазгодишното издание на Форум "Буна". Бяха избрани 70..
Той е магистър от Юридическия факултет на СУ и от НАТФИЗ в специалност "Кинорежисура". Спектаклите му са награждавани на международни театрални фестивали във Франция, Белгия, Финландия, Унгария, Полша. Работи в Студия за игрални филми, като е преминал през всички етапи на професионалната практика – от асистент-режисьор до режисьор-постановчик...
Ще се пренесем на улица "Раковски", където вече 60 години най-различната сцена у нас не спира да радва зрителите си. Театър 199 е характерен със своята..
Борислав Вълов, по-известен с артистичния си псевдоним Ей Бо, е актьор в Шуменския театър и участва в постановки, част от които "Сграбчи лъва",..
Театралната “Аполония” започна с романтична драма за двама души, които се срещат отново след години, за да преживеят докрай историята си, останала някога..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg