Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какво видя през ключалката на живота Онник Каранфилян?

Онник Каранфилян
Снимка: БГНЕС

За търсенията в изкуството, какво е да си свободен артист и как се чувстват хората на духа в България в "Нашият ден“ – коментира разказвачът на съвременния живот Онник Каранфилян.

"Напоследък съм спрял да рисувам, предимно трупам и готвя изложба за 60-ата ми годишнина, в края на тази година, когато ще бъде представена и моята книга“, казва той.

И допълва, че текстовете са на проф. Аксиния Джурова, проф. Георги Каприев и Любен Дилов - син. Книгата се очаква да се появи през август ще представи цялото творчество на майстора на графичното изкуство, като първият му професионален период започва, когато е в 8-и клас.

За житейските провокации

"Стига ли до всички моето послание, или посланията, които изказвам чрез моите картини, чрез изкуството ми и по някакъв начин съм усещал, че искам още нещо да направя, за да бъда полезен на обществото“, споделя Онник Каранфилян.

Той твърди, че е част от съвременния живот и участва активно в него. Възпитан е да бъде адекватен в обществото. Не харесва самодоволни и самодостатъчни художници.

Благодарение на Онник Каранфилян в Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий“ има специален фонд, както и са проведени две бианалета на екслибриса у нас. Българският екслибрис се е появил преди два века и преминава през различни етапи на своето развитие, повлияни от историческата съдба на българския народ: от скромните екслибриси, написани на ръка, до днешните художествено оформени и прецизно изработени самостоятелни произведения на изкуството. Рисувал е екслибрис за Стинг. 

"Графичният знак е нещо, което притежателят на библиотека, когато вече се осъзнал като личност и иска да остави тази библиотека, някаква следа след себе си, да завещае това нещо, цялата колекция от книги, томове. Правил съм екслибрис с тираж 3000 и 5000, което означава, хората са със сериозни библиотеки“, казва Онник Каранфилян.

Графикът твърди, че съчетаването на класическия с дигиталния печат е средство, чрез което изразява своя мироглед. Той допълва, че книгата никога няма да изчезне по простата причина, че "човек е свикнал да хваща словото в ръцете си“ и да усещаш аромата на хартията.  

Цялото семейство на Онник Каранфилян са артисти по душа. Съпругата Нина Колева - Каранфилян има магистърска степен специалност "Текстил – изкуство и дизайн“ в Националната художествена академия, дъщерята е интериорен дизайнер, а синът му все още търси своята реализация.

"Господ дава различна чувствителност, някой се изразява чрез драматургия, друг чрез рисунка, трети чрез музика. И всъщност обществото е така от памтивека“, посочва Онник Каранфилян.

Той допълва, че първото изкуство е изобразителното, и то графичното, линеарното. Това са първите рисунки в пещерите, петроглифите. Човек се заявява във времето и иска да достигне до демиурга, да се заяви във вечността. 

За графика най-хубавото място на земното кълбо е Европа. Няма град на Стария континент, където човек да не се разхожда с удоволствие и да гледа какво е създал безименният майстор.  

"Българската култура, както и културата във  всяка една държава, се нуждае от държавна политика и финансова подкрепа и тези средства не трябва да се гледа на тях като нещо, което трябва да се връща. Защото една държава без култура, едно нация без култура не може да съществува“, казва още той.

Виртуозният художник ще отпразнува своята 60-годишнина в края на месец ноември с изложба и ще представи своята нова книга.

Чуйте целия разговор в звуковия файл. 

Снимка - личен архив

*Онник Каранфилян е майстор на графичното изкуство, писател и музикант. Роден е през 1963 г., завършва Национална художествена гимназия „Цанко Лавренов“ с отличие. Следва графика в Националната художествена академия, в класа на проф. Стоян Стоянов. През 1994 г. завършва магистратура. Дипломната му работа съчетава за пръв път в историята на българската графика класическите техники на печат с компютърна графика. Негова е и първата изцяло създадена дигитална графика, отпечатана на ръчна хартия в изключително лимитирана серия от 20 отпечатъка. Една от дипломните му работи е селектирана за Триенале на изкуствата в Осака  през 1994 г . Онник Каранфилян е единственият селектиран сред 19-те български автори, представени с 81 графики. Той е носител на много награди от международните форуми за графика. Основател на Екслибрис бианалето в България. Живее и твори в София.

По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

30 години проект "Хартията" в Художествена галерия - Добрич

В Художествена галерия - Добрич вече тече международната изложба "Хартията – споделено пътуване", която е част от проект "30 години "Хартията". Тя може да бъде видяна до края на юли. Представени са 100 творби на 60 художници, които са участвали до сега в изложбите, симпозиумите и пленерите "Хартията". Събитията, които съпътстват изложбата са..

публикувано на 05.06.25 в 16:40

Ясен Атанасов е Хамлет и на "Варненско лято" 2025

33-тият Международен театрален фестивал "Варненско лято" отново изправи зрителите пред вечния въпрос "Да бъдеш или да не бъдеш?". Емблемата на ренесансовата трагедия и изобщо на трагедийното творчество – Шекспировият "Хамлет", продукцията на Театър "България армия" с режисьор Стоян Радев – постави началото на фестивала и се игра в две последователни..

публикувано на 05.06.25 в 16:13

Излязоха в общ сборник седем поеми на Илко Димитров

"Седем поеми" на Илко Димитров събира знакови творби на поета, когото познаваме освен като прекрасен поет, и като юрист, общественик, бивш политик. Автор е на 17 книги и носител на Годишната награда на Сдружение на българските писатели за поемата си "Паркът", която присъства и в този сборник. Десет години по-късно през 2009 година получава..

публикувано на 05.06.25 в 15:55
Rassim (Красимир Кръстев), Корекции (кратка версия), 1996-1998; Правдолюб Иванов, Trouble is Always Double, 1997-2015

Колекционирането като мисия

Представянето на български произведения в наши и чуждестранни колекции е много важна тема, която обаче сякаш рядко достига до вниманието на обществото. Възприема се като лична работа на художниците и колекционерите – и в основата си е точно така. Но убягва нейната значимост за обществото, за неговата култура и представянето ѝ у нас и по света. Целият..

публикувано на 05.06.25 в 12:35

Изкуството на Япония и Китай през очите на българските художници в изложба на СГХГ

Как изкуството на Китай и Япония влияе на българските художници, като проследява развитието на познанието за двете далекоизточни страни, започнало от печатните издания, излизали на български език в столицата на Османската империя – за това разказва изложбата, подредена в СГХГ. Експозицията ще остане в СГХГ до края на август, а неин куратор е..

публикувано на 05.06.25 в 12:05