През изминалите векове след Разпятието и Възкресението на Исус Христос различни творци са преживявали и претворявали тези събития. Художествените произведения, посветени на Разпятието, забележимо преобладават спрямо тези посветени на Възкресението на Христос.
"Малцина знаят, че православният кръст, трябва да бъде равнораменен, гръцки тип кръст на който няма Разпятие, няма Христос. А в Римокатолическия свят се носи латинският тип кръст със самото Разпятие“.
Това казва в интервю за БНР проф. д-р Зарко Ждраков е изкуствовед, преподавател по история на старото българско изкуство в катедра "Изкуствознание“ в Националната художествена академия.
Той допълва, че до XI век по еднакъв начин се изобразява Христос на кръста на Голгота , като от дясната му страна е Богородица. Може да има другите жени - мироносици. Докато от лявата му страна е Йоан Богослов. Там може да бъде войнът Лонгин, който удостоверява , че действително от раната на Христос при реброто му е протекла кръв и вода. Често пъти от дясната страна на Исус се изобразява слънцето, докато от лявата му страна е луната, т.е Новия и Старият завет.
Любопитен факт, който не се среща никъде другаде в иконографията, е че зографите са пояснявали, онова, което за изобразявали. Такъв е примерът със сцената на Разпятието в Боянската църква, както и Остромировото евангелие. В Четвероевангелието на поп Добрейшо от XIIIвек, отново има подробно обяснение на всяко нещо, което е нарисувал.
След XI век настъпва промяна, защото католическата църква смята, че Светият Дух произхожда от Отца и Сина, а православната – че той произхожда само от Отца. Именно тогава католиците започват да изобразяват Исус прикован на кръста с три гвоздея.
"Исус е човек на земята и е разпънат като всеки обикновен човек с гвоздея на всеки крайник. Докато римокатолиците символично събират нозете един върху друг и така ги приковават с третия гвоздей. Така, че този тип разпятие противоречи на византийската иконографска традиция“, посочва проф. Ждраков.
Според християнската религия, Кръстът е символ на изкуплението чрез смъртта на Спасителя. Голготският кръст е осемконечно изображение – вертикално разтегнат кръст, пресечен с две малки хоризонтални летви в горната му и долна част. Това не е случайно – именно така е изглеждало позорното оръдие за умъртвяване преди повече от две хиляди години.
През V век кръстът се поставя в голям реликварий, като този златен обков със скъпоценни камъни и от този момент върху византийските монети императорите се изобразяват с новия Голготски кръст обсипан със скъпоценни камъни.
Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.
Дебютната изложба "Ло̀но" на Йоана Ангелова-Тодорова е част от 15-ото есенно издание на Международния фестивал, посветен на хартиеното изкуство – София хартиен арт фест. Тази година творбите на участващите артисти са обединени от темата "Дух и материя" . В изложбата "Ло̀но" керамиката и фотографията се срещат като два първоизточника –..
Тяло Ужасено от шрапнелни рани И разкъсани органи, Тялото гони смъртта Със заклинания. Ефимерна, плътта ни боли до безсмъртие. (Разумът услужливо пробутва необосновани идеи за световен ред и брошури за вечен живот). Стиховете на Миглена Дикова се скитат между езиците, митовете и пейзажите на Европа, спират..
Сопраното Светлана Иванова, музикантите Веселин Веселинов-Еко, Росен Захариев и Димитър Горчаков и писателят и журналист Георги Милков ще бъдат във фокуса на вниманието в третия концерт от поредицата "Салон на музите" в Централния военен клуб от 19.00 часа на 27 ноември. Георги Милков ще представи новата си книга "Носорог в банята", а Росен..
В рубриката "Времето на редактора" отново се обръщаме към темата за смисъла на лекарското призвание — онзи път, по който човек посвещава живота си на грижата за другите. Поводът е представянето на второто издание на книгата с разкази на д-р Веселин Василев, познат на читателите като "селския лекар" . Първото издание бързо се изчерпа, а интересът към..
Как изглеждат градските истории в снимките на фотографа Иван Моллов, пред чиито бармански очи всеки ден се разкриват случки, картини, съдби? В разговора се включва и Светла Стоянова – колежка на Моллов, която ежедневно става свидетел на неговите визуални разкази и мотиви от града. За това какво търсят хората в бара, за града през авторския поглед на..
Носителят на Нобеловата награда за литература за 2025 г. Ласло Краснахоркаи е смятан от мнозина литературни критици за един от живите класици на унгарската..
На 25 ноември художникът, поет и преводач Роман Кисьов ще представи новата книга ARS ORPHICA MODERNA – концептуален проект със стихове и картини...
След като първата ѝ книга "Столетниците: благословия или орисия" предизвика голям интерес, Мира Добрева се завръща с продължение – "Столетниците 2...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg