Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Образователни медиатори – под въпрос ли е тяхната дейност?

| обновено на 26.04.23 в 12:14

Какви са възможните решения образователните медиатори в България да продължат работа след приключването на Националната програма за подкрепа на образователните медиатори и социални работници и защо дейността им е под въпрос? Център “Амалипе“ започна събиране на подписи в Петиция за запазване на образователните медиатори.

Ето какво пише на страницата на организацията:

Повече от 940 образователни медиатори, работещи в училища от цялата страна са застрашени да останат без заплащане от 1-ви юли 2023г. Същата съдба половин година по-късно може да сполети десетки медиатори, работещи в детски градини. Затова се обръщаме към Вас с апел да подкрепите образователните медиатори!

През тежките месеци на Covid- пандемията те бяха “живата връзка” между училищата/детските градини и учениците и техните семейства, като – с риск за своето здраве обикаляха домовете на децата и учениците, за да им донесат образователни материали и/или да им помогнат да се включат в синхронно онлайн обучение. И днес стотици медиатори обикалят ежедневно по домовете на застрашените от отпадане ученици и помагат на училищата и детските градини да задържат в класните стаи всяко дете.

За съжаление МОН планира да не продължи от 1.07.2023г. Националната програма за подкрепа на образователните медиатори, по която се заплащат техните заплати. Нека заедно изразим своята подкрепа за работата на образователните медиатори и да убедим МОН и Министерски съвет да продължат Националната програма и след 1.07.2023г.!

Теодора Крумова

В интервю за БНР Теодора Крумова, зам.-председател на Център за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе" и представител на МОН, коментира темата.

“Вече имаме 6096 души, които са се подписали в подписката, която върви в махалите и в кварталите. Това са родителите, които искат да задържат образователните медиатори. Европейските проекти не могат да покрият образователните медиатори“, казва тя.

По нейните думи самото Министерство е поело ангажимент, че ще осигури устойчивост, да се намери от 1 юли програма, която да покрива заплащането на образователните медиатори.

И посочва, че един от аргументите на Министерството в момента е, че училищата имат средства, т. нар. “средства за работа с уязвими групи“, от които могат да поемат образователните медиатори.

Според Крумова това не е така и споделя, че на страницата на организацията са качени въпроси и отговори – “кое е така и кое не е така“.

Тя подчертава още, че “средствата за уязвими групи“ стигат в различен размер до училищата. Според нея големите училища получават повече средства и може да успеят да си покрият медиаторите, но малките училища, училищата в отдалечени райони, са застрашени.

В предаването тя коментира също, че най-малките училища получават сума в размер на 7000 лева за цяла година, които трябва да покрият - образователните медиатори, работата на учителите, включени в механизма за обхват, и допълнителните часове по български за деца, които не владеят добре езика. 

В ефира на “Нашият ден“ Теодора Крумова посочва, че в годините 
образователните медиатори са направили много, за да скъсят дистанцията между училището и общността.

“Неслучайно, когато има нужда от подкрепа, толкова много хора откликват и то обикновени родители, които са в махалите, хора, които знаят, че без медиаторите децата им трудно ще се справят, защото работата на медиатора не е само да закара физически едно дете в училище, а той е приятел, човек, с когото детето, учителите и родителите споделят. Той е това липсващо звено, което беше необходимо, за да може да се придвижи с още по-голяма скорост напред образователната интеграция“, казва тя.

Тя информира също, че Център “Амалипе“ е направил едно проучване с медиаторите, с които работи. То показва, че само за миналата година медиаторите са успели да предотвратят много случаи на ранни бракове, над 240. Те работят с 2800 ученици, застрашени от отпадане. 890 пък са върнатите от тях ученици в училище.

“Ние сме дискутирали с представители на Министерството. Проблемът е, че те  нямат политика за образователните медиатори“, посочва още Крумова в интервю за БНР.

По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Киро Проданов по време на беритба

Тайните на странджанския чай

Киро Проданов отглежда странджански чай в родното си село Варовник в Странджа и успява да извоюва защитено наименование за произход за билката. Първото защитено наименование за произход от района на Странджа е мановият мед.   Растението от рода Sideritis, родствено на мурсалския чай, което Киро Проданов успява да култивира, се сдобива със защитеното..

публикувано на 23.11.25 в 10:40

Бог и мамон

Притчата за безумния богаташ, която се чете по време на светата Литургия през 9-ата неделя след Кръстовден, ни разкрива съдбата на онзи, който си поставя единствена цел в живота - натрупването на земни блага. За разлика от другите живи Божи създания, които удовлетворяват единствено естествените си потребности, човекът е надарен с разум и воля. Те му..

публикувано на 23.11.25 в 09:35
Тодор Галев

Тодор Галев: Само гражданският сектор и технологичните компании правят нещо за борба с дезинформацията

Как заради TikTok България се превръща в успешен тестов полигон за нов тип политическо влияние, което не минава през медии, а през алгоритми, според  доклада "Справяне с TikTok-крацията на Балканите", изготвен от неправителствената организация Балканска инициатива за свободни медии, съвместно със "Сенсика" – българска платформа с изкуствен..

публикувано на 23.11.25 в 09:00

Читалище в Пловдив помага на глухи хора да развиват актьорски умения

Как Народно читалище "Мустафа Кемал Ататюрк - 2003" - Пловдив помага на глухи и чуващи да общуват и да развиват актьорски умения? Това се случва чрез проекта "Инклузивно обучение по актьорско майсторство за глухи и чуващи". Идеята за проекта е на председателя на читалището – Сердар Чалъшкан, самият той актьор и режисьор. Мотивира го фактът,..

публикувано на 22.11.25 в 11:21
Спас Спасов

Спас Спасов: Беше внушено на обществото, че на Коцев мястото му е в ареста

Какво следва за кмета на Варна, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Спас Спасов , кореспондент на "Дневник" във Варна. Съдия Светла Даскалова "Съдия Светла Даскалова е съдия във Варненския окръжен съд и това към момента е всичко, което може да бъде казано за нея. Няма нещо, което трябва да бъде добавено, за да бъде поставено в..

публикувано на 22.11.25 в 08:50