Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Виенските симфоници предлагат Брамсова програма в Концертхаус

Снимка: @wienersymphoniker

"Брамс е залегнал в ДНК-то на Виенските симфоници!". С тези думи Барбара Рет откри концерта на 26-и февруари в рамките на цикъла "Матинета на Виенските симфоници", както и с уводни обяснения на програмата към публиката в голямата зала на Концертхаус във Виена. Рет е с докторска степен по германистика и романистика и започва журналистическата си кариера в Австрийското национално радио още в ученическите си години. Известна е и с работата си в Австрийската национална телевизия за различни културни предавания.

В програмната книжка оркестърът осведомява, че главният диригент на Виенските симфоници, Андре Ороско-Естрада е напуснал състава. Също така Виенските симфоници изказват благодарност на родения в Амстердам Яап фан Цведен, шеф-диригент на Ню-Йоркските филхармоници и почетен член на Дружеството на Концертхаус Виена за това, че е поел ръководството и на двата концерта от 24-и и 26-и февруари във Виена с планираната вече програма: Трета и Четвърта симфонии на Брамс. Тук трябва да добавим, че в концертната програма за актуалния сезон на Виенските симфоници са били планирани всичките четири симфонии по времето на Естрада, но първата и втората са били дирижирани от Пабло Херас-Касадо през януари. Да се намери нов шеф-диригент на Виенските симфоници се оказва една доста трудна за решение задача.

За разлика от Първата симфония с нейната Бетовенова драматургия, както и Втората симфония с богатството на нюанси и сенки, които надхвърлят пасторално-класицистичния основен тон, Третата и Четвъртата симфонии на Брамс предлагат нови възможности за развитие на симфоничния жанр след Бетовен. И докато Четвъртата симфония на Брамс завладява с характерите на серенада, пасторал, елегия и пасакалия, то Третата му симфония е единствената оркестрова творба на Брамс, която завършва нито триумфално, нито трагично. Третата част, Pocco Allegretto, образува като контраст към до-мажорната втора част една нежно-елегична до-минорна сянка. Клара Шуман нарича тази част "една перла, но сива, потънала в една меланхолична сълза". Тук Барбара Рет допълни, че за Клара Шуман всяка една част от Третата симфония на Брамс е била като едно бижу, а също че музиката на тази симфония е един постоянен кръговрат от светлина и драматичност. И в действителност Третата симфония на Брамс е най-загадъчната от всичките четири: от една страна силова, енергична или лирична, от друга страна необикновена, с отворен симфоничен край. Точно това я прави интересна за слушателя и го приканва всеки път наново да открива все нови и нови нюанси на тази музика. Виенските симфоници начело с Яап фан Цведен представиха на 26-и февруари в Концерхаус Виена един много изтънчен, поетичен, но и драматичен Брамс с целия висок професионализъм на един от водещите оркестри в Австрия. Едно незабравимо матине!


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Златомир Фунг: Музиката е толкова безкрайна, че ако си любопитен, винаги има какво да научиш

Едва на 24 години Златомир Фунг продължава да удивява публиката с безграничната си виртуозност и изключителна чувствителност. Като резидентен артист с Кралския филхармоничен оркестър през сезон 2023/24 Фунг се подвизава в Cadogan Hall в Лондон и обикаля Обединеното кралство с оркестъра. Акцентите в Северна Америка и Азия включват дебюта на Фунг с..

публикувано на 12.05.24 в 16:55
Борис Христов в ролята на Борис Годунов

Фестивал "Гласът на Борис Христов" представя изкуството на изключителния певец

Общество "Борис Христов" ще представи в две различни локации Аулата на Софийски университет и Руски културно-информационен център в периода 13 май - 18 май шест последователни прожекции, които обхващат изкуството на изключителния певец Борис Христов в областта на операта, месата и камерната песен. Ще бъдат представени над 191 аудио и видео записи от..

публикувано на 11.05.24 в 18:35

Директно от Ню Йорк – шедьовърът на Пучини "Мадам Бътерфлай"

Пролетните изпълнения на "Мадам Бътерфлай" на Пучини събират сопраното Асмик Григорян и тенора Джонатан Тетелман, двама вълнуващи певци, които правят големи дебюти на сцената на Метрополитън този сезон. Възхвалявана като "един от най-яростните драматични таланти" от The New York Times, литовското сопрано Асмик Григорян пристига в Метрополитън този месец..

публикувано на 11.05.24 в 08:05
Мила Павлова и Аделина Александрова с студиото на програма „Христо Ботев“

Мила Павлова: Обичам да ми е интересно!

"Желязна ръка в кадифена ръкавица" – това е за мен Мила Павлова, която с изненадващи за привидната си крехкост сила и енергия успява да движи паралелно два елитни фестивала и дейността на един духов квинтет. Мила е идеен вдъхновител, организатор и артистичен директор на "Дни на музиката в Балабановата къща" – един "бутиков" пловдивски фестивал, който..

публикувано на 10.05.24 в 12:15
Виенски филхармоници в Музикферайн

Неделно матине на Виенските филхармоници в Музикферайн

На 25 февруари тази година под диригентството на Франц Велзер-Мьост Виенските филхармоници представиха в Музикферайн, Виена, втората концертна програма за предстоящото турне през март в САЩ: един концерт с музиката на Паул Хиндемит, Рихард Щраус, Арнолд Шьонберг и Морис Равел, блестящо реализиран и много горещо аплодиран. Музикалният предобед беше..

публикувано на 10.05.24 в 11:05