Какво ще кажете за автор и изпълнител, "преоткрит“ на 68 години? Фламенкос, който излиза на сцената в мадридския музей "Рейна София" с кошницата си с пресни рачета и скариди, с която обикаля улиците на родния си Херес? Че отгоре на всичко фотомодел на Гучи. Точно като за "Джаз+дуенде", нощното пътешествие в първите часове на седмицата само тук, по програма "Христо Ботев“, на което става един от първите орисници с импровизацията си във финала на нашия разговор.
Мястото е вътрешното дворче на музея "Пикасо" в Малага, където за пореден път Фондация СГАЕ (Дружеството на авторите и изпълнителите в Испания) прави представянето на свои артисти пред чуждестранни програматори и журналисти. За пореден път съм сред избраните и освен в аудиториума на музея, имам привилегията да откривам и частта "оф“, където предната вечер ни е сразил Хосе де лос Камаронес.
Виждате го на снимката, тя е по-красноречива от мен. А сега го слушаме с разказа за необикновения му живот:
"Дълго време мислих, когато ми предложиха да запиша “Ancleamialma”. Израснал съм с музиката на Агухетас, винаги с кошницата си, с която продавах моите рачета и скариди. И слушах и чичовците си Фернандо Теремото, Хуан Монео. Затова и се замислих – след толкова години пеене, защо чак сега? Съвестта ми заговори – направи го по твоя си, честен и скромен начин. Не ми е лесно да съм скромен. За да могат и следващите поколения да се докоснат до истинските извори. Песните ми днес носят отсянката на всичко, което съм преживял. (В тях освен негови текстове, откриваме и Кавафис, и Неруда б.а.) С изключение донякъде на "Тангос на свободата" го приемам като ортодоксален албум.
Аз съм минал през всичко. Имам разводи и повече деца, отколкото мебели. Прекрасна лудост. Всичко, което съм преживял, е причината да си говоря с вас. Затова си обличам бяло сако и бяла риза, взимам кошницата с морски дарове и минавам през публиката с моите прегони. Без значение дали в музея "Рейна София" в Мадрид или в Севия. Това е моята емблема. Нея искам да покажа и запазя за бъдещите поколения. Това е и нещо мистично – това, което е горе, слиза в дълбините на песента ми и ми казва: "Освободи си душата"!
Нещо като блуз и джаз: без болка няма красота?
"Без болка няма съзидание, сътворение. Без кръв няма живот. Родилните мъки на майка ми, кръвта, ми дадоха живот. Болката не е отрицателно нещо, положително е. всяко нещо има своето "защо“. Защо си говорим с вас точно тук? Отговорът ми е в духа ми. Затова и навсякъде, където има добра воля, ме припознават за кантаор, истински фламенко певец. Дори и само един човек да ме слуша, съм готов да разкъсам душата си!
Дал Бог да пея и в България – аз, Хосе де лос Камаронес съм си казал, че искам да пея в цял свят. Поздравявам слушателите на "Дуенде" и си позволявам да им запея (акомпанира си с палмас върху масата, запява и всички погледи от двора на музея "Пикасо" в Малага гледат към нас)."
Целият разговор е в звуковия файл.
"Опет" — опет, ако използвам българското диалектно наречие за "пак, още веднъж". Къде е тЕкла вОда, опЕт ке тЕчит! , както възкликва класикът Иван Вазов. Където е текъл прогрокът, ще тече още веднъж – този път в столичната Asics Arena на 10 октомври. Спектакълът на знаменитата банда в България е част от световното ѝ турне в подкрепа на..
На 5 октомври 2025, 17.00 часа на сцената на Музикален театър балет "Арабеск" ни кани на първото си представление за новия сезон "BarrocoLife – Съвършеното несъвършенство". В програмата на вечерта са включени две едноактни миниатюри, в които хореографите са използвали музика на известни барокови композитори. Анна Донева работи по "Четирите..
Съботната оперна вечер (4 октомври от 20 часа) по програма "Христо Ботев" е посветена на 200-годишнината от рождението на "краля на валса" Йохан Щраус-син. Неговата жизнерадостна, вдъхновяваща музика ни съпровожда традиционно в началото на всяка нова година. Творбите му са еднакво популярни сред различните социални прослойки на неговото съвремие...
Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..
В петъчната вечер (3 октомври от 19.30 часа) ще си спомним за едни от най-поетичните ни пианисти, както наричаха Красимир Гатев. Отиде си през 2008 година, но остави ценни записи и словесните си откровения в Златния фонд на БНР. Гатев не бе словоохотлив. Не обичаше интервютата, нито преднамерената показност. Предпочиташе да изразява мислите и..
В Комплексен онкологичен център (КОЦ) Пловдив прилагат международните стандарти за намаляване усложненията от химиотерапията при лечение на рак. Доктор..
Той се нарича "Активна София 65+: Заедно за по-пълноценен живот", негов автор е сдружение "Мулти култи колектив". Проектът е насочен както към българи,..
Проектът "Възможности за съпричастност" с автор Ивайло Аврамов изследва пространството на галерия "Куб", търсейки диалог между ресурсите на архитектурата и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg