Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Лилия Абаджиева, театрален режисьор:

"Движение за култура" настоява за адекватно законодателство за творческите институции

Стигнахме до десакрализация на живота и утвърждаване на религията на безбожието

Лилия Абаджиева
Снимка: Личен архив - ФБ

"Ние сме едно саморазрушаващо се общество и по някакъв начин нищо не е в състояние да ни обедини. Нито етични съображения, нито стремежът към свобода, нито моралът. Очевидно е разместването на ценности в обществото ни."

Това казва в интервю за БНР театралният режисьор Лилия Абаджиева.

Според нея човек е превърнат в консуматор. Общностите в обществото воюват, а политическите пристрастия са повод за раздори. Наблюдава се девалвация на нравствената система и се отказахме лесно от утвърдените ценности, които са регулаторен механизъм за възстановяване на етическото начало в човешките взаимоотношения.

"Ние забравихме и по някакъв начин стигнахме до десакрализация на живота и до утвърждаване на религията на безбожието. Профанирането на божественото и въобще загубата на връзката с Бог", посочва тя.

Тя допълва, че неврозата в обществото, агресията на знаещия или живеещия във всеки един от нас съвременен Декарт, примесен с всеобщата комерсиализация и войнстващата бездуховност, са симптомите на едно явление, която започна назад в годините, но сега виждаме една плашеща ескалация.

"По някакъв начин ние изповядваме новата религия на консуматорството като велика добродетел", твърди Лилия Абаджиева.

В допълнение тя коментира, че българските професионални политици в битието си на политици не са се обучавали. Липсва етикет на дипломацията, етикет на цялостното поведение и публичното говорене е смущаващо.

Театърът

Театралният режисьор Лилия Абаджиева определя отминалия театрален сезон като доста наситен. В театър "Възраждане“ бе поставена пиесата "Зимна приказка“ по текст на Шекспир, в който той съчувства на човека в неговите падения и оневинява греховете и злодеянията му. Една история за любов, власт и безпричинна, разрушителна ревност, покаяние и опрощение.

Работата със студентите доведе до поставянето на три дипломни спектакъла. "Бюхнер вариации“ или поетиката на този спектакъл се характеризира с кинематографичност, монтажното наслагване на образи, пораждащи асоциации с невъзможността на човешкото същество да превъзмогне липсата на другия, неистов копнеж по отсъстващия любим, алиенацията на младите хора. Бюхнер не задава въпроси, а пише своите философско-поетически болезнени констатации за любовта, неистовия копнеж по нея, който той обвързва с въпроса за смисъла на съществуването и предназначението на човека.

За студентите беше важно да преминат през Бюхнер, след това през Шекспир в "Крал Лир“ и Бернарда Алба, споделя още тя.

Движение за култура 

"Движение за култура" настоява за адекватно законодателство за творческите институции

"В българския театър се наблюдават едни процеси, които са резултат от един модел на финансиране, т.нар. "делегиран бюджет", посочва Лилия Абаджиева.

Тя допълва, че комерсиалните тенденции и тази примитивна форма на финансиране разрушиха природата на театралното. Според режисьора липсата на законодателство създава кризи

Министерство на културата е най-непрозрачното министерство, същото важи и за културните институти.

Целия разговор  с Лилия Абаджиева можете да чуете в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Мимоза Базова – една емблема на Театър "Българска армия"

Актрисата Мимоза Базова, която е вече 46 години част от трупата на Театър "Българска армия" тази година беше удостоена с почетен "Аскеер". Тя завършва актьорско майсторство при проф. Кръстю Мирски в през 1969 г. Кариерата и започва в ДТ Перник, където дебютира в ролята на Роза в "Когато куклите не спят". Едни от най-емблематичните ѝ роли са:..

публикувано на 22.06.24 в 17:15
Снимката е илюстративна

Лято е!

В редакция "Хумор и сатира" се опитваме да реагираме адекватно на неизбежната смяна на сезоните и затова лятно време се потим и излъчваме в ефир съответния тип предавания. Тази неделя след новините в 18 часа продукцията ни ще изглежда така: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от актьорите Иван..

публикувано на 21.06.24 в 18:30

Иван Янев подреди "Енигма" в село Врабево

Един от големите ни съвременни художници Иван Янев откри изложбата си, озаглавена "Енигма" в залата на читалище "Христо Ботев" в троянското село Врабево. Тя включва творби, рисувани няколко години, които изобразяват детайли от стари къщи, както и портрети на местни жители.. Иван Янев е член на Американската асоциация на акварелистите (AWS). Носител..

публикувано на 21.06.24 в 17:00

Български музиканти вдигат платната на музикалния спектакъл "Sea Shanty – Моряшки песни"

Музикалният спектакъл "Sea Shanty – Моряшки песни" пресъздава една вълнуваща одисея, която се простира между морета и океани и разказва за богатата традиция на морските напеви от последните три века (наречени разговорно " шанти"). Новаторският проект включва и авторски композиции в духа на моряшките песни и развива феномена, превзел социалните мрежи..

публикувано на 21.06.24 в 16:56

Етюд за пиано с Александра Фол

Среща в "Артефир" с Александра Фол – пианист и композитор, гост на 55-ото издание на Международния фестивал "Софийски музикални седмици". Александра Фол е дъщеря на българските историци Александър Фол и Валерия Фол. Решава да стане композитор заради един "грешен" акорд. В дома на семейство Фол винаги е звучало пиано, спомня си музикантката,..

публикувано на 21.06.24 в 14:56