Аудиотеатърът като форма на изразяване е имерсивно изживяване, което работи със сетивата на публиката. Като сценарий чрез аудиотеатърa обикновено се разказват реални наболели проблеми в обществото. Той поставя зрителя в пространството на актьорите и го въвлича пряко в процеса. Един от първите опити за аудиотеатър е през 2004 година от актьора от Брюксел Жанет Кардиф, който представя работата си в Ню Йорк. Днес театралната компания XX1, базирана в Рим се фокусира върху аудиотеатърът като форма на изразяване, като не просто го пресъздава като актьорска компания, но го използва като инструмент в Еразъм проекти с цел мобилност, за да се запознаят повече хора по света с тази форма, разказва италианската актриса от компанията "ХХ1" Анна Мария Авела:
"Основната идея на аудиотеатърът е да разкажеш история чрез интимния тон на своята същност и чрез методи, които могат да те потопят в историята и да те поставят в ситуация да се свържеш много лично с персонажа си или с историята, която разказваш. Включва интеракция с пространството и с предмети, което е много важно. Тази идея за аудиотеатър започва да се развива с аудиогидове и аудиоразходка за зрителя. Като първото местоположение е централния парк на Ню Йорк. Тази аудиоразходка се нарича "Нейната дълга черна коса" и е дело на Джанет Кардиф. Изключително интересен опит става, защото на практика това е женски персонаж, който те води като зрител в разходка в Сентрал парк, в себе си имаш и предмети – снимки, свързани с историята и можеш да видиш и усетиш различни ъгли на местоположението по различен начин.
Проектът ХХ1 е театрална компания, която работи с имерсивен театър, който има много голямо приложение на сцената. Друг метод, който артистите използват е на приобщаващия театър. В Рим, се развива представление в три стаи. Често за този вид театър се работи със силно социални теми и проблеми и те достигат много дълбоко до публиката, поради различните сетива, които използват. Сред правилата на аудио театърът е изискването да поставиш публиката на мястото на персонажа. Освен с представления в своя репертоар, компанията се занимава и с Еразъм проекти:
Най-интересното нещо в Еразъм проекта, който реализирахме последно беше, че участниците бяха много отворени и развълнувани за процеса на работа и започнаха да опитват тези методи и в техните страни, да запознаят обществото с тази техника в техните населени места – от България, Португалия, Гърция, Полша. Това е начин, по който може да погледнем отвъд перспективата на другия. Младите хора, с които се срещнахме бяха много мотивирани да напишат сценарий по конкретни проблеми в тяхното локално общество. Сега се опитваме да разпространим повече идеята за аудиотеатърът като средство, което може да бъде много полезно в различни Еразъм проекти. Искаме да създадем и нещо като наръчник как се създава в различни стъпки аудиотеатърът и как можем да разказваме добре истории чрез този метод. Ние ще напишем нов проект, чрез който да работим още по-надълбоко в темата. Ще се казва "стойността на разнообразието".
Повече чуйте в звуковия файл в разговора с актрисата Анна Мария Авела.
More you can hear in the interview of Angelina Grozeva with Anna Maria Avela.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg