От чист егоизъм ли преследваме страстта – защото искаме да усетим колко сме живи и по този начин да се почувстваме и велики? Какви са капаните на привързаността в една връзка и успяваме ли да се завърнем към себе си след тежка раздяла? От раздялата ли всъщност ни боли повече, или от идеята за самотата – сякаш губейки другия, губим не него, а собствения си смисъл в живота? Кога се обезличаваме в човека, когото обичаме, и кой наистина може да каже кое е правилно в любовта? Но преди всичко – във въпросната любов може ли да става въпрос за чест?
Такива въпроси провокира в зрителите постановката на "Театър 199" "Чест", която се игра на сцената на 39-ата "Аполония". Неин режисьор е Ивайло Христов.
В първото публично четене на пиесата, създадена през 1995-а от Джоана Мъри-Смит, която тогава все още учи по програмата за писане в Колумбийския университет, участват Мерил Стрийп, Сам Уотърсън и Кира Седжуик. В българския прочит главни действащи лица са Кристина Янева, Владимир Карамазов, Каталин Старейшинска и Елена Хрант. Премиерата на "Чест" по Мъри-Смит е на Бродуей е през 1998-а и тъй като оттогава пиесата е поставена в повече от 30 страни по цял свят, настъпи момента тя да се изиграе и в рамките на Празниците на изкуствата в Созопол, разбира се, в интерпретацията на Христов.
Където и от когото да се играе тази пиеса обаче, тя винаги разказва една до болка позната история – мъж, който навярно изживява криза на средната възраст, напуска жена си за млада и сексапилна девойка. При това след 32 години брак. Всичко се случва внезапно, докато си вгледан в бъдещето, което се оказва съвсем обикновено настояще, и разбираш, че тепърва ще преминаваш през изпитания, за да откриеш дълбокия смисъл на обичта.
Пиесата деликатно и с хумор изследва тези изпитанията. Но въпросът с мястото на честа в любовта, а и в раздялата остава.
"Все още има такива форми и се надявам да има. Просто това е проблем на обществото, защото в момента то е стигнало до някакъв етап, в който хората не са много честни с хората до себе си. Не се интересуват от неща като чест и достойнство. Мисля, че всички са станали в голяма степен егоисти и горе-долу мислят преди всичко за себе си. В това няма лошо, но смятам, че дори в една раздяла нещата биха могли да бъдат много цивилизовани и честни. Да се излезе от цялата история с чест и достойнство, а не с лъжи и оскърбление", каза в "Артефир" Владимир Карамазов. Според него хората в онова време не са достигали до крайностите, които днес наблюдаваме в отношенията им.
"Представления като "Чест" имат голям смисъл в българския театър, защото то е просто представление с проста тема, без никакви ефекти. И това, което чух след премиера му, беше, че доста са се загубили такъв тип постановки, в които словото е на преден план и се чува текст, какъвто вече в ежедневието няма къде да чуем. Това е хубаво, защото все пак театърът е това – текст, действие. Театърът се занимава с темите, които занимават хората, и точно този тип представления могат да ти отключат отговор на въпрос, който те е мъчил много дълго време", добави още актьорът.
В звуковия файл Владо Карамазов също дава отговори на въпроси:
- обичаме ли другия, или по-скоро представа си за него?
- каква е природата на твореца и защо е толкова лесно да хлътне по възхищението, което другите изпитват към него, а и да се оправдава с крайностите, в които всички очакват да изпадне?
- журналистиката трябва да създава стереотипи или да ги пречупва?
- дали в действителност пътят на сърцето е правилният път?
"Власт и страст. Дворцовите драми в българската история" е новата книга на проф. Пламен Павлов. В "Артефир" популярният български историк, византолог, публицист, поет и преподавател във Великотърновския университет представя своето литературно пътуване из душите и сърцата на знатните български предци – от Античността до ХХ век. Проф. Павлов е..
"Последна стъпка" е най-новото заглавие в репертоара на Народния театър. Премиерните дати са на 16 и 17 април от 19.00 часа на Камерна сцена . Сценичната версия и режисурата са на Йордан Славейков, който пренася на сцената едноименния си роман. "Аз съм човек на театъра, след това започнах да пиша, и не ми беше много трудно от епоса, от разказа,..
"Поколение в кадър" е фотографска изложба, в която в 45 снимки 15 млади творци разказват за битките, които младото поколение води или припознава като свои каузи. Авторите са от курса "Фотографията като изкуство и бизнес" на Мариян Томов. Сред темите, които засяга проектът, са разрухата на басейна на ЦСКА в София, сгради на Александровска..
В книгата си "Това, което видях от Балканската война" Симеон Радев описва как стои с войниците на Босфора и те го питат какво е това отсреща. Азия, им отговаря той. А ние тук какво сме, го попитали. Ние сме Европа, им казал той. И те били много учудени, защото Европа им се струвала безкрайно чужда и далечна. Цитирам по памет тази случка отпреди..
Днес (16 април) се открива изложбата на Зои Север "Израел от сапфир и злато: Приказка за два града", която предлага на зрителите визуално пътешествие през Тел Авив и Йерусалим. Експозицията, организирана по повод честванията на 35-годишнина от възстановяването на дипломатическите отношения между България и Израел, може да бъде видяна до..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на..
В рубриката "Темата на деня" бе повдигнат въпрос от изключителна важност: как можем ефективно да използваме изкуствения интелект (ИИ) в обучението по..
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg