"Писателят трябва да има ухо и сърце за тези топли истории, които пазят дъха на устата, която ги е произнесла, за да ги понесе и предаде нататък, особено в днешното време, в което свидетелите си отиват. Колкото повече забравяме, колкото по-малко памет имаме - толкова повече миналото се връща и се пълни с кръв. Чрез историите, които пишем, можем да произвеждаме памет и така да превърнем културата на страданието в култура на състраданието."
С тези думи Георги Господинов се обърна към Светлана Алексиевич в Художествената галерия в Созопол във вечерта, в която беларуската журналистка и писателка, носител на Нобеловата награда за литература за 2015 година, се срещна с българската публиката на "Аполония". На следващия ден, отново там – в двора на морската галерия, в разговор с Иван Ланджев той разказа за международния Букър и за чудото на езика.
Господинов каза, че още не е осмислил наградата и дори изпитва притеснение от случилото се, но все пак историите, свързани с литературното отличие, са хубави истории. Част от чудото всъщност е, че награждаването беше в навечерието на 24 май. И когато човек е на такова място и му се случва такова нещо, той мисли за езика, от който идва.
На български език, не пропусна да подчертае писателят, може да се говори за големите неща по същия начин, по който го правят и другите езици.
Наградата за "Времеубежище" в действителност е радост заради книга и именно това я прави още по-важна. Все пак културата е стока от първа необходимост.
Георги Господинов искаше да говори и за другите в тази среща с публиката – за тези преди, които са повярвали на времето в него, и за тези след, които тепърва ще вярват.
Отново припомни и че най-доброто на писането е възможността да минаваш нататък и да произвеждаш памет. Винаги е хубаво обаче да тръгнеш от изгубената родина на детството. А когато пишеш за нея, трябва да се върнеш в онова тяло, в онази своя височина. Тук не по-малко важно е да не забравяш, че ако се забелязваш, то е защо си стъпили на ръба на гиганти.
Какво ни дават поколенията преди нас и защо са ни важни, е въпрос, за който трябва да се пише. За него Георги Господинов говори в документалния запис от срещата с публиката на 39-ата "Аполония", който можете да чуете в звуковия файл.
В него той разказва още за:
• българско чувство за вина и мисълта, че сме някак по природа виновни;
• защо да градиш общност върху съзнание за заедност, е страшно важно;
• голямата радост човек да открие друг човек, който пише;
• всяка следваща книга, която е друго, по-трудно ниво;
• срещата с жената на Георги Марков - Анабел, и минутите, които остават;
• защо Лондон е труден град за българските писатели;
• какво стои зад думите "Благодаря Ви заради Европа!";
• за клишетата и двете страни, които носят вина за тях;
• каква е причината, когато очакваш да станеш шампион по нещо, да ставаш шампион по тъга;
• защо всъщност тъгата стана общо място;
• прочетеното, което също ражда спомени, понякога по-важни от тези, които провокира написаното;
• и за провалът като естествено състояние на пишещия.
В рамките на Празниците на изкуствата Георги Господинов проведе втория си майсторски клас по творческо писане след този през 2021 година. Седем бяха младите автори, които той избра да се включат в него - Александър Арнаудов, Анжелина Бъчварова, Ани Динева, Емилия Найденова, Камелия Панайотова, Михаела Илиева и Христина Йорданова.
По думи на Господинов тези уроци всъщност са по-скоро занимания по това как да гледаме света и от какъв ъгъл и как да му разказваме историите. Упражнения по това да влизаш в себе си и да имаш смелостта да напишеш личната си история, защото всеки носи такава и тя е неизчерпаема.
Това, което той се е постарал да им предаде от личния си опит, е колко трудно ще бъде в часовете самота по пътя на писането и кои са най-важните неща, които ще останат накрая - като развиването и запазването на чувствителността, която човек има. Тази чувствителност е и най-същественото, за да пишещия.
"Да запазят невинността и наивността си, за да могат да гледат винаги като за първи път", това им пожелава Господинов. А на публиката, която присъства на откритото четене на текстовете, написани от младите автори в рамките на класа, каза:
"Трябва да ги окуражим да продължат и след време да се кажем: "Ние бяхме там, преди да получат Букър".
Едно от упражненията, които им е задал, е да пишат за спомена си от първия страх, който цял живот носим със себе си. Другото – да напишат историята на своето име, защото всяко име има история. А трето – текст върху годината, в която са родени. Младите автори са поколението от края на 80-те до края на 90-те. Всички текстове са писани в рамките между 12 и 13 минути.
За Георги Господинов този клас е едно споделяне на лично минало. Чрез него той е успял да научи много за това какво се е случило през 90-те години - десетилетието на тези автори, защото неговите спомени всъщност са от другата страна. По думите му точно това показа, че литературата не е само нещо красиво, но и нещо, чрез което можеш да кажеш онова, което другите не знаят. Или са знаели, но са се престрували, че не е така. Затова и благодари на великолепната си седморка – защото човек, когато пише, има нужда да открива други талантливи хора и така да смирява егото си.
Младите автори пък определят майсторски клас като нещо сладко. Като креативност, в която частното е преди общото. Като предизвикателство и радост, като човещина. Клас, в който Георги Господинов е техният Мастър. В знак на благодарност те му подариха икона на Св. Георги, с пожелание той е да първият ни нобелов лауреат.
Самите те получиха диплом от "Аполония". Някои от тях вече имат и издадени книга, а на други – това им предстои.
А защо всеки от тях е избрал да се включи в класа по творческо писане на Господинов – чуйте в звуковия файл. Разговорът започва с Камелия Панайотова, след нея следва Емилия Найденова, а нататък и останалите.
Художничката Дарина Янева открива юбилейна изложба живопис на 12 ноември от 18.00 часа в галерия "Българи". Този път под наслов "Поетика на мимолетното". Тя е майстор на сухия пастел – още през 2002 г. е номинирана сред 10-те най-добри майстори пастелисти в света, представени в международното специализирано издание "Pastel Artist International"...
Снощи (11 ноември) беше избран българският роман на годината "13 века България", 2024. След две заседания на журито в състав: проф. Милена Кирова – председател, и членове: проф. д.н. Пламен Дойнов, проф. д-р Мюмюн Тахиров, проф. Ивайло Христов и д-р Яница Радева, в Софийската градска художествена галерия се състоя официалната церемония по..
Филм за самотата и за това как хората се справят с нея дори когато не са физически сами. Филм за търсенето на близост, за появата на любовта и нейното значение. Филм за изборите и живота след тях. Така вижда "Сватба" – екранизацията по едноименния разказ на Николай Хайтов от сборника му "Диви разкази", която вече е по кината в цялата страна -..
В събота (2 ноември) на сцената на Сатиричен театър "Алеко Константинов" се състоя премиерата на спектакъла "Майка Кураж и нейните деца" от Бертолт Брехт. "Има низши и висши видове развлечения – театърът обхваща и едните, и другите. Има по-слабо и по-силно удоволствие – последното произтича от голямата драматургия, то е по-богато и с повече..
Гост в "Тийн Тайм" е...ВЕЗДЕСЪЩИЯТ Велислав Павлов. Актьорът, който работи с най-изявените режисьорски имена както на театралната сцена, така и на снимачната площадка – Мариус Куркински, Александър Морфов, Иван Пантелеев, Галин Стоев, Илиян Джевелеков. Току-що завърши и работен процес със световното име: Деклан Донелан, като спектакълът "Медея" се..
Днес в Лондон ще бъде връчена престижната литературна награда "Букър" за настоящата година. Споменът за миналогодишното събитие все още топли сърцата на..
Симфоничният оркестър на Българското национално радио започва нова линия концерти с изцяло българска музика. Предвидени са четири събитията през сезон..
"Sci-Fi Фолклор" изследва културния континуитет между две на пръв поглед противоположни естетически територии, маркирани от времевата дистанция на миналото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg