Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мичо Димитров

За творческите търсения и пътя към родния Пловдив през световните музикални сцени

Цигуларят Мичо Димитров е специален гост на изнесеното студио на "Нашия ден", което се излъчва от Балабановата къща в Старинен Пловдив.  Бил е концертмайстор на Пловдивска филхармония и на Радиооркестъра на Холандското радио, а от близо десетилетие показва свои картини.

"Започнах да рисувам само преди 10 години. Вече имам над 1000 картини и 25 изложби. Много от професионалните художници и изкуствоведи намират някаква връзка между музиката и моя начин на рисуване“, казва маестро Мичо Димитров.

Определя себе си като един от наследниците на Пловдивската бохема. Съдбата го среща с великите художници Димитър Киров, Георги Божилов и Йоан Левиев, както и с хора от цялата палитра на изкуствата в България.

Маестро Мичо Димитров започва да рисува в Холандия, където прекарва 33 години от живота си.

"Тази светлина, която виждаме в картините на Рембранд и Вермеер е такава. А когато светне слънцето става най-пъстрата страна в света, което рядко се случва. И тази гама от настроения не може един човек, който обича изкуствата да не реагира", посочва той.

И допълва, че всичко натрупано преди това в Пловдив от бохемския период е било акумулирано. Все още избягва да рисува къщи от Стария град, защото има толкова гениални образци. Предпочита да рисува европейски замъци.

Емоционалността на думите на маестро Мичо Димитров е допълнена с две негови изпълнения на живо в ефира на "Нашият ден".

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.


Маестро Мичо Димитров
е роден на 20 май 1956 г. в Пловдив. На 6-годишна възраст започва да учи цигулка в Школата на читалище "Иван Вазов" в Пловдив при Спиридон Колев – любител музикант, а впоследствие при Росица Диамандиева. През 1963 г. продължава обучението си в Детската музикална школа към Пловдивското музикално училище при цигулковия педагог Тодор Кацаров. По това  време печели първия си международен конкурс – "Ярослав Коциян", Усти над Орлице, Чехослования ,1967 г.

През 1974 г. завършва Пловдивското музикално училище. Същата година още като ученик става лауреат на три награди в рамките на един месец – Първа награда и Голямата награда на конкурса "Светослав Обретенов" в Провадия, два златни медала (по цигулка и по камерна музика) на Републиканския фестивал в София и Извънредна награда на Прегледа на училищата по изкуствата във Варна. Въз основа на тези отличия завършва преждевременно Музикално училище и 18-годишен е приет веднага, без конкурсен изпит, в  Държавната музикална академия в София, в класа по цигулка на проф. Боян Лечев и в класа по камерна музика на проф. Владимир Аврамов , при които в периода 1978 – 1980 г. завършва и майсторския клас.

Показаните високи резултати и завоювани награди от участията му в международните конкурси "Чайковски"– 1978 г. и "Крайслер" – 1979 г. са забелязани от световноизвестния цигулков педагог проф. Ифра Нийман. Вследствие на това и спечелената Британска стипендия в периода 1980 – 1983 г. Мичо Димитров специализира при проф. Ифра Нийман във Висшето училище за музика и драма "Гилдхол" в  Лондон, което завършва с най-високото отличие "Concert Recital Diploma – Premier Prix" и наградата на фондацията "Майра Хес" (Myra Hess Trust Prize). През 1983 г., по покана на диригент Добрин Петков, поема поста концертмайстор на Пловдивската филхармония, където свири до 1988 г. От 1988 г. живее и работи в Холандия. Там става водач на камерния ансамбъл "Ардис", с който концертира в страната и прави записи за Холандското радио. През същата година става и концертмайстор на Радио-симфоничния оркестър в Хилверсум, Холандия. От 1989 г. до 2013 г. е концертмайстор на големия Радио-филхармоничен оркестър на Холандското радио в Хилверсум, Холандия. От 2017 г. е концертмайстор на Държавна опера – Пловдив. Автор е на 14 самостоятелни изложби – живопис. 


Снимки - Бакабановата къща
По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Всички в джаза

Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик на ЮНЕСКО за междукултурен диалог и председател на Института за джаз "Телониъс Монк". Целта е да има ден, който да събира общности, формации, музиканти, школи, артисти, музикални историци и джаз..

публикувано на 30.04.24 в 16:43

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 май 2024 г.

1 май Свири Оркестърът на Минесота с диригент Осмо Венска. 3.00 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Камерна симфония в до минор, оп.110 а. 3.24 часа – Жозеф Болон дьо Сен-Жорж (ок.1745-1799), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 3 № 1. Солистка: Карън Гомио (цигулка). 3.44 часа – Карлос Саймън (р. 1986), "Елегия: Плач от гроба". 3.50 часа – Густав..

публикувано на 30.04.24 в 07:50

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15