В празничното издание на 1 октомври слушателите имат уникалната възможност да чуят нови записи от три от най-престижните музикални сцени в света: Берлинската филхармония, Залцбургския фестивал и зала "Херкулес" в Мюнхен.
На 21 октомври миналата година в прочутата Херкулесова зала в Мюнхен публиката горещо е аплодирала великолепния руски пианист с американски паспорт Кирил Герщайн на концерт с Баварските радиосимфоници, дирижирани от музикалния директор на Елбфилхармонията в Хамбург – американеца Алан Гилбърт. По изрична молба на Кирил Герщайн – резидентен артист на Баварското радио през миналия сезон, концертът започва не с първоначално планираната Рапсодия на Рахманинов, а с "Бурлеска" на Рихард Щраус. Малко познатата у нас партитура е създадена от съвсем младия, 21-годишен композитор специално за големия диригент и пианист Ханс фон Бюлов, който в първата половина на 80-те години на XIX век е музикален директор на Придворния оркестър на Майнинген и е назначил Щраус за свой асистент. Бюлов обаче категорично не харесва пиесата, първоначално озаглавена Скерцо в ре минор и определя партията на пианото като "невъзможна за изпълнение". Рихард Щраус опитва сам да изсвири и издирижира произведението си с оркестъра в Майнинген, но също се отказва, като въпреки всичко пише на Бюлов, че "дадено на изключителен пианист и първокласен диригент вероятно цялото това нещо няма да се окаже чистата глупост, каквато ми се стори след първата репетиция …". Няколко години по-късно щастлива за Щраус се оказва срещата с композитора Ойген д’Албер - виртуозен пианист, ученик на самия Ференц Лист. Д’Албер харесва творбата, но предлага някои съкращения и промени в соловата партия. Щраус му посвещава преработената партитура и д’Албер осъществява световната ѝ премиера през 1890 г. в Айзенах.
След атрактивната и виртуозна "Бурлеска" на Рихард Щраус Герщайн е изпълнил още една изключително сложна и предизвикателна партитура – "Рапсодия върху тема на Паганини" на Сергей Рахманинов, която освен сред най-трудните, е и сред най-популярните, аплодирани и най-често изпълнявани творби за пиано и оркестър в световната музикална литература. Сред именитите ѝ изпълнители (освен автора) са легенди като Артур Рубинщайн, Леон Флайшер, Владимир Ашкенази, Ван Клайбърн, Михаил Плетньов, съвременни прочути интерпретатори на Рапсодията са Денис Мацуев, Юджа Уанг, Даниил Трифонов и разбира се – Кирил Герщайн. Възпитаник на музикалния колеж "Бъркли" в Бостън, Манхатънското училище за музика в Ню Йорк и Висшето музикално училище "Кралица София" в Мадрид, където учи при големия педагог Дмитрий Башкиров, днес Кирил Герщайн е сред най-сериозните и задълбочени интерпретатори на концертния подиум, както и уважаван педагог - преподава във Висшето училище за музика в Щутгарт.
След Рапсодията на Рахманинов, която на практика е вариации върху най-популярната тема от творчеството на Николо Паганини, предлагаме най-известната оркестрова творба на Макс Регер – също във форма на вариации, по тема на Моцарт. В толкова модерните и обичани от медиите напоследък класации на всичко и всички можете да срещнете Моцартовия оригинал например сред "Десетте невероятни, променящи живота музикални творби на Волфганг Амадеус Моцарт". Това е заглавие на британския сайт "Classic FM", а сред десетте Моцартови партитури, които със сигурност ще променят живота ви, въпросната клавирна соната е класирана на шесто място – без обяснения или аргументи. Просто е поставена на шесто място не за друго, а заради третата, финална част, озаглавена "Alla Turca", а днес много по-известна като "Турски марш". "Като оставим настрана въпроса колко всъщност е турски..." – мъдро отбелязват колегите от "Classic FM", "частта се е превърнала в едно от най-известните произведения, писани някога за пиано". Кой би си позволил да спори? Е, лично за мен Сонатата за пиано в Ла мажор с Кьохелов номер 331, остава едно от най-изумителните и прекрасни творения на Амадеус в своята цялост, не в отделни части. Освен всичко, тя спори с традициите, защото първата ѝ част е тема с вариации, а не сонатно алегро. Семплата и недостижимо красива тема на тази първа част е вдъхновила Макс Регер за "Вариации върху тема от Моцарт", опус 132. Тази партитура остава най-популярната и най-често изпълнявана и записвана творба на Регер, въпреки че през последните десетилетия тя все по-рядко звучи в концертните зали. Затова откриването на сезона на най-престижния, най-реномиран, най-велик оркестров състав в света – Берлинската филхармония, точно с тази пиеса, дава чудесна възможност да я чуете в действително майсторско изпълнение. Берлинската филхармония откри сезона си на 25 август тази година с Вариациите на Регер и симфоничната поема "Животът на героя" на Рихард Щраус, която бележи тематичен фокус, озаглавен "Герои" в този сезон на оркестъра. Главният диригент Кирил Петренко ще изследва различните и многобройни прояви на героизма в симфоничната музика, а ние обещаваме да запознаваме слушателите с всички изяви на Филхармонията през сезона.
Финалните минути на празничния "Неделен следобед" са за ценителите на камерната музика. Предлагаме най-ярките фрагменти от рецитал в Залцбург на две суперзвезди на концертния подиум: цигуларката Патриция Копачинская и пианиста Фазъл Сай. Акценти в програмата им са цигулкови сонати на Яначек и Барток, а вечерта започва с любимите на малки и големи цигулари "Румънски танци" на Бела Барток. От тази незабравима вечер на 14 август миналата година звучи още едно великолепно изпълнение - знаменитата рапсодия "Циганка" на Морис Равел. Вярна на себе си, винаги различна от другите, Копачинская започва соловата част на трудната и виртуозна пиеса с изключително нежен и деликатен звук. Повечето цигулари, както легендарни, така и съвременни звезди, демонстрират сила, дори грубост в тези начални тактове. А Копачинская е циганка-прелъстителка: очарователна, омайна вълшебница. И пианистът Фазъл Сай, омагьосан от партньорката си, е нежен и влюбен в цигулката. Не пропускайте интерпретацията – прекрасна е!
"Неделният следобед" звучи на вълните на програма "Христо Ботев" всяка неделя от 14 до 16 часа.
Монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер се завърна в афиша на театър "Ла Моне" след повече от 30 години.Основата на мащабния проект е артистичното сътрудничество на музикалния директор на театъра Ален Алтиноглу и италианския режисьор-новатор Ромео Кастелучи. През настоящия сезон публиката ще види "Рейнско злато" и..
Концертите под надслов "Рамо до рамо" в зала "България", се превърнаха в традиция за Филхармония "Пионер" и Софийската филхармония. На 3 декември двата състава излизат заедно на една сцена. "Това, което предлагаме, според мен е една много интересна програма. Ще започна от там, че наш солист е Стоимен Пеев. Той ще изпълни едно малко позабравено..
На втори декември музикалният свят отбелязва вековния юбилей на една от най-ярките звезди в оперния театър на отминалото столетие. Прилягаха ѝ, както на никоя друга определенията Primadonna assoluta и най-вече La Divina – Божествената! И все пак маестро Карло Мария Джулини твърди, че Калас има изключително труден артистичен живот: "Получи много повече..
Триото Clustrsun , един от стълбовете на италианската шугейз / психеделик-рок /пост-пънк сцена днес, завършва двегодишното си турне с музиката от последния си албум "Avalanche" тази неделя (3 декември) в Пловдив . Концертът им ще е и последен за пловдивската серия на "Аларма Пънк Джаз" за годината, в която емблематичната концерта серия на..
1 декември Свири Датския камерен оркестър с диригент Адам Фишер. 3.00 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), увертюра "Леонора". 3.15 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Шандор Фишер (аранжимент), Концерт за валдхорна № 3 в Ми бемол мажор, K447 (аранжимент за виолончело). Солист Габриел Швабе (виолончело). 3.34 часа – Дьорд Лигети (1923-2006),..
Мартин Георгиев, журналист в Нова телевизия, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" своя филм "От другата страна", който предстои да излезе...
Журналистът от БНР Ангел Григоров се завърна преди дни в София от Москва, след като години наред бе кореспондент на БНР. Ето какво разказва Ангел..
Гърменското село Дъбница е разположено в подножието на Западните Родопи и в него живеят около 2000 човека. На километър северно над селото се намира..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg