В това издание на "Неделен следобед" имам щастливата възможност да представя съвсем нов документален запис на прочутия Даниел Баренбойм в ролята на диригент и неговата не по-малко прочута и великолепна приятелка, колежка и сънародничка Марта Аргерич, родена около година и половина преди него в същия град – Буенос Айрес, и също в семейство с еврейски корени. Датата е 6 януари 2023 г., мястото – залата на Филхармонията в Берлин, оркестърът – Берлинската филхармония, разбира се. Програмата, в която първоначално са планирани Първият клавирен концерт на Чайковски и Концертът за оркестър на Лютославски, е изцяло променена и повече от класическа: Шуман и Брамс.
Аргерич е солистка в Клавирния концерт на Шуман, но нещо неподозирано – на практика това е първото съвместно музициране на двамата велики интерпретатори на века с този оркестър! Точно така: Аргерич на пианото и Баренбойм на пулта за първи път пред Берлинската филхармония! Уникално изживяване за всеки меломан, което с радост споделям със слушателите.
Буквално няколко дни след тази вълнуваща вечер е официално обявено, че Марта Аргерич се оттегля от концертния подиум за неизвестен период поради сериозно влошаване на здравето. Доколкото зная, се е завърнала едва в началото на юни, малко след 82-рия си рожден ден, на фестивала в Равена, където е свирила на рецитал с друг свой дългогодишен и много любим партньор – Миша Майски. А вечерта на 6 януари в Берлин, въпреки че очевидно не се чувства добре (това става ясно и от няколко почти незабележими закачания на чужди тонове във финала на Шуман), невероятната Марта не може да лиши възхитената публика от бис и го прави по начина, особено обичан от нея и Баренбойм – на четири ръце! Пиесата с многозначително заглавие "Малък съпруг, малка съпруга" е част от цикъла "Детски игри" на Жорж Бизе.
В предаването звучат още солови клавирни изпълнения на Даниел Баренбойм, както и част от интервю, публикувано във френското издание "Льо Монд" през 2007 година:
Какво значи интерпретация?
- Не мисля, че голямата музика трябва да бъде интерпретирана, тя трябва да бъде реализирана. Трябва да се реализира със звук това, което пише в партитурата.
А интерпретаторите, които искат да доминират над творбата?
- Това е глупаво, тъй като една партитура сдържа в себе си много повече възможности, отколкото един изпълнител може да даде. Една творба е като планина: трябва да отстъпиш, за да я видиш цялостно, иначе винаги ще има нещо, което ти се изплъзва. Партитурата е безкрайна, а ние сме смъртни. Единствената ми грижа е непрекъснато да търся връзките между различните музикални елементи. В една партитура няма нито един независим елемент, дори и темпото, както мислят мнозина. Темпото е точно, когато си разбрал нещата. Не можеш да свириш фриволно, ей-така, според случая.
Младите пианисти са с все по-брилянтна техника, в свиренето им има много познание, но не се ли е изгубило донякъде това чисто физическо усещане на звука?
- Така е. Ние сме непрекъснато в контакт със звуци: дискове, радио, асансьори, аерогари... Музикантът трябва да направи усилие, за да забрави заобикалящия ни звуков фон. Когато сте в асансьор можете да си затворите учите, ако осветлението ви дразни. Но опитайте се да си "затворите" ушите! В този орган на слуха има нещо, което го прави жертва на съзнанието. Очите са орган на съблазънта, а ушите са отворени за наставления. Обществото ни забрави това. Трудно е за младите музиканти да застанат пред инструмента си в тишина и да наблюдават как се произвежда един тон, как той звучи и как завършва. Толкова е просто, а липсва днес, както и мисълта, че всички музикални елементи са взаимосвързани и първата работа на всеки музикант е да търси всичките тези техни взаимоотношения. Това е много личен процес – за него няма правила, не може да се учи. Има хора, за които музиката е необходимост и други, за които е едно приятно явление, но без особена значимост. Някой, който живее в Бордо, не е в същите взаимоотношения с бирата, както този, който живее в Мюнхен, който пък от своя страна също няма особено отношение към виното. Когато свириш, това трябва да е нещо абсолютно необходимо. Не свириш защото можеш, а защото трябва. Ако нямаш тази вътрешна необходимост, по-добре не го прави. Вярата е нещо, което ни вдъхновява: вярваш в тази музика, в нейната сила, в стойността ѝ... И волята да ѝ се отдадеш изцяло, още на минутата. И когато прочетете думата "крешендо", това да бъде най-важното нещо в живота ви. Повече от жените, шегите и доброто вино. Не е достатъчно да знаеш какво означава "крешендо", не е достатъчно да знаеш как да го реализираш, а трябва от дъното на цялото си същество да желаеш да го постигнеш…".
Повече от интервюто с Даниел Баренбойм можете да чуете в ефира на 8 октомври. "Неделният следобед" звучи на вълните на програма "Христо Ботев" всяка неделя от 14 до 16 часа.
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на..
В рубриката "Темата на деня" бе повдигнат въпрос от изключителна важност: как можем ефективно да използваме изкуствения интелект (ИИ) в обучението по..
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg