В това издание на "Неделен следобед" имам щастливата възможност да представя съвсем нов документален запис на прочутия Даниел Баренбойм в ролята на диригент и неговата не по-малко прочута и великолепна приятелка, колежка и сънародничка Марта Аргерич, родена около година и половина преди него в същия град – Буенос Айрес, и също в семейство с еврейски корени. Датата е 6 януари 2023 г., мястото – залата на Филхармонията в Берлин, оркестърът – Берлинската филхармония, разбира се. Програмата, в която първоначално са планирани Първият клавирен концерт на Чайковски и Концертът за оркестър на Лютославски, е изцяло променена и повече от класическа: Шуман и Брамс.
Аргерич е солистка в Клавирния концерт на Шуман, но нещо неподозирано – на практика това е първото съвместно музициране на двамата велики интерпретатори на века с този оркестър! Точно така: Аргерич на пианото и Баренбойм на пулта за първи път пред Берлинската филхармония! Уникално изживяване за всеки меломан, което с радост споделям със слушателите.

Буквално няколко дни след тази вълнуваща вечер е официално обявено, че Марта Аргерич се оттегля от концертния подиум за неизвестен период поради сериозно влошаване на здравето. Доколкото зная, се е завърнала едва в началото на юни, малко след 82-рия си рожден ден, на фестивала в Равена, където е свирила на рецитал с друг свой дългогодишен и много любим партньор – Миша Майски. А вечерта на 6 януари в Берлин, въпреки че очевидно не се чувства добре (това става ясно и от няколко почти незабележими закачания на чужди тонове във финала на Шуман), невероятната Марта не може да лиши възхитената публика от бис и го прави по начина, особено обичан от нея и Баренбойм – на четири ръце! Пиесата с многозначително заглавие "Малък съпруг, малка съпруга" е част от цикъла "Детски игри" на Жорж Бизе.

В предаването звучат още солови клавирни изпълнения на Даниел Баренбойм, както и част от интервю, публикувано във френското издание "Льо Монд" през 2007 година:
Какво значи интерпретация?
- Не мисля, че голямата музика трябва да бъде интерпретирана, тя трябва да бъде реализирана. Трябва да се реализира със звук това, което пише в партитурата.
А интерпретаторите, които искат да доминират над творбата?
- Това е глупаво, тъй като една партитура сдържа в себе си много повече възможности, отколкото един изпълнител може да даде. Една творба е като планина: трябва да отстъпиш, за да я видиш цялостно, иначе винаги ще има нещо, което ти се изплъзва. Партитурата е безкрайна, а ние сме смъртни. Единствената ми грижа е непрекъснато да търся връзките между различните музикални елементи. В една партитура няма нито един независим елемент, дори и темпото, както мислят мнозина. Темпото е точно, когато си разбрал нещата. Не можеш да свириш фриволно, ей-така, според случая.
Младите пианисти са с все по-брилянтна техника, в свиренето им има много познание, но не се ли е изгубило донякъде това чисто физическо усещане на звука?
- Така е. Ние сме непрекъснато в контакт със звуци: дискове, радио, асансьори, аерогари... Музикантът трябва да направи усилие, за да забрави заобикалящия ни звуков фон. Когато сте в асансьор можете да си затворите учите, ако осветлението ви дразни. Но опитайте се да си "затворите" ушите! В този орган на слуха има нещо, което го прави жертва на съзнанието. Очите са орган на съблазънта, а ушите са отворени за наставления. Обществото ни забрави това. Трудно е за младите музиканти да застанат пред инструмента си в тишина и да наблюдават как се произвежда един тон, как той звучи и как завършва. Толкова е просто, а липсва днес, както и мисълта, че всички музикални елементи са взаимосвързани и първата работа на всеки музикант е да търси всичките тези техни взаимоотношения. Това е много личен процес – за него няма правила, не може да се учи. Има хора, за които музиката е необходимост и други, за които е едно приятно явление, но без особена значимост. Някой, който живее в Бордо, не е в същите взаимоотношения с бирата, както този, който живее в Мюнхен, който пък от своя страна също няма особено отношение към виното. Когато свириш, това трябва да е нещо абсолютно необходимо. Не свириш защото можеш, а защото трябва. Ако нямаш тази вътрешна необходимост, по-добре не го прави. Вярата е нещо, което ни вдъхновява: вярваш в тази музика, в нейната сила, в стойността ѝ... И волята да ѝ се отдадеш изцяло, още на минутата. И когато прочетете думата "крешендо", това да бъде най-важното нещо в живота ви. Повече от жените, шегите и доброто вино. Не е достатъчно да знаеш какво означава "крешендо", не е достатъчно да знаеш как да го реализираш, а трябва от дъното на цялото си същество да желаеш да го постигнеш…".
Повече от интервюто с Даниел Баренбойм можете да чуете в ефира на 8 октомври. "Неделният следобед" звучи на вълните на програма "Христо Ботев" всяка неделя от 14 до 16 часа.
Посланиците на шведския мелодичен дет метъл Тhe Halo Effect ще изнесат своя първи концерт у нас в Pirotska 5 Event Center на 21 ноември. Виртоузите пристигат от люлката на това направление – Гьотеборг. "Ин Флеймс", "Дарк Транкуилити" и "Ет Дъ Гейтс" изковаха Гьотеборгския звук, като се превърнаха в най-важните групи, представящи шведския дет...
16 ноември Изпълнения на Шагхайег Носрати (пиано). 3.00 часа – Йохан Себастиан Бах (1685-1750), Партита № 4 в Ре мажор, BWV.828. 3.32 часа – Феликс Менделсон (1809-1847), Сериозни вариации, оп. 54. 3.44 часа – Шарл-Валантен Алкан (1813-1888), Голяма соната: Четирите възрасти, оп. 33. 4.21 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Adagio cantabile из Соната..
В Перник любителите на рока ще могат да чуят класически рок е хеви метъл в Rock'nRoll Cafe в в града. Победителката в "Гласът на България" Славея Иванова ще излезе на една сцена с група "Зона 69". Входът за събитието е свободен. Повече за програмата разказва китаристът на групата Марчело Ангелов :
През март догодина ще има още едно издание на Пловдив джаз фест, то ще бъде с образователна насоченост. Ще поканим млади хора, а техни ментори ще бъдат някои от най-значимите джаз музиканти: Майк Стърн, Лени Стърн, Гретчен Парлато, Давид Линкс и Петър Славов-син . Това съобщи за "Артефир" артдиректорът на "Пловдив джаз фест" Мирослава Кацарова...
В петъчната вечер на 14 ноември радиофестивалът "Аларма Пънк Джаз" ви кани за последен път тази година на нещо специално, преди да излезе в заслужена почивка до края на януари 2026 г. Мястото е клуб "Паве" под Столична библиотека , часът – 20.00, а гостите са трима от най-изявените инструменталисти-импровизатори и авангардни композитори на..
Норвежкият писател, музикант и журналист Ю Несбьо се срещна с българските читатели. Световноизвестният автор на бестселъри в стила Nordic noir – течение..
През седмицата в София се проведе Конференцията "Софиянецът Шейх Бали Ефенди". Събитието бе посветено на живота и делото на духовния учител, поет и..
Красимир Димовски е разказвач на месец ноември в Столична библиотека. Писателят ще се срещне с читатели на 18 ноември (вторник) от 18 ч. – преди това е..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg