Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Емоционалната интелигентност: Ключ към предотвратяване на агресията в училище

| обновено на 31.10.23 в 12:57
Снимка: Pixabay

Емоционалната интелигентност (EQ) е ключов фактор в съвременното образование, което цели да превърне училището в по-мирно и вдъхновяващо място за децата. Проявите на агресия в училище се явяват като реакция на различни причини, но с помощта на развитата емоционална интелигентност може да се трансформират в по-позитивни модели на поведение.

В интервю за предаването "Нашият ден" Полина Коцева, сертифициран практик по емоционална интелигентност, споделя своите мисли по този важен въпрос. Тя подчертава, че много от проблемите, свързани с агресията и насилието, могат да бъдат предотвратени, ако се обърне внимание на проблема с мълчанието. Мълчанието може да бъде причина за натрупване на болка и напрежение, което впоследствие може да се изрази чрез агресия и насилие.

Според нея е важно да се разбере, че проблемите започват със сигнали, а  сигналите трябва да бъдат наблюдавани и разпознавани. По този начин можем да предотвратим насилието преди да се случи. В страните, в които  емоционалната интелигентност е приоритет, се говори за “тормоз вместо за агресия“. Този подход позволява на образователните институции да работят активно за превенция на агресията и насилието.

Както споделя Полина Коцева, преодоляването на мълчанието изисква воля да се изразяваме и да бъдем истински свързани с другите хора. Според нея е важно е да се развият автентични връзки между учители и ученици, като се обръща специално внимание на уменията за управление на емоции и стресови ситуации.

По нейните думи децата днес са емпатични и способни да се свързват едни с други, но ако им липсват необходимите механизми за справяне със стрес и болка, същите деца могат да се превърнат в насилници.

Чуйте разговора в звуковия файл.

Нели Димчева, психолог и педагогически съветник в основно училище “Тодор Каблешков“ в град Пловдив добавя в ефира на “Нашият ден“, че подходът към превенцията на агресията в училище трябва да бъде комплексен. Необходимо е да се работи с всички участници в ситуацията, включително и педагозите. Подчертава се важността от слушането на всички участници и разбирането на тяхното индивидуално преживяване на събитията.

Според нея, за да се преодолее агресията, децата трябва да развият социални и емоционални умения, които да им помогнат да се справят с конфликтите по конструктивен начин. Важно е да се насърчава обучението за устойчивост в ситуации на напрежение.

Чуйте разговора в звуковия файл. 

В заключение емоционалната интелигентност играе решаваща роля в превенцията на агресията в училище. Чрез активно работа със сигналите, развитие на автентични връзки и умения за управление на емоции, можем да трансформираме агресивните реакции в по-позитивни и конструктивни модели на поведение у децата. Този подход не само подобрява атмосферата в училище, но и помага на младите хора да се развиват като емоционално интелигентни и отговорни граждани.


По публикацията работи: Зоя Димитрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Аркади Шарков

Аркади Шарков: Държавата не покрива напълно своя дял в здравното осигуряване

"В началото на реформата беше заложено здравната вноска да расте през определен период от време до достигане на над 12%. През годините това нещо се забрави, но ние го помним и ще го напомняме." С тези думи д-р Николай Брънзалов, председател на Българския лекарски съюз (БЛС), напомни преди дни в ефира на БНР за един от първоначалните ангажименти в..

публикувано на 21.05.25 в 13:42

Четирима души умират от хепатит всеки ден заради ненавременно лечение

В България от хепатит B и C умират четирима души всеки ден заради ненавременна диагностика и лечение. За 2024 са лекувани едва 752 пациенти с хепатит при нужни над 9 хил., за да бъдат постигнати целите за елиминиране на хепатита като заплаха за общественото здраве. От хепатит В лекуваните са 2 500 при 28 хил. новооткрити случая. На..

публикувано на 21.05.25 в 13:13

128 СУ "Алберт Айнщайн" в София празнува 50-годишен юбилей

128 СУ "Алберт Айнщайн" в София празнува 50-годишнина. В седмицата на училищния юбилеен концерт в "Нашият ден" гостува Юлиян Плачков, директор на 128 СУ "Алберт Айнщайн" от 2011 година насам, учител по история, но човек, улавящ пулса на съвременността. Екипът на училището се придържа към максимата на Айнщайн, която гласи: "Животът е..

публикувано на 21.05.25 в 12:46

По-високи доходи в здравеопазването – неотложна необходимост

В ефира на предаването Lege Artis  Петър Галев от платформата CredoWeb коментира актуалните проблеми и нужди на българската здравна система. Основният фокус бе върху необходимостта от адекватно финансиране на здравеопазването и структурни промени, които да осигурят устойчивост и по-високо качество на услугите. От Българския лекарски съюз настояват..

публикувано на 21.05.25 в 12:28
Г-жа Мончева с ученици

Българското училище "Иван Станчов" и мирната битка за самосъзнание и принадлежност

За Българското училище "Иван Станчов" към Посолството на Република България в Лондон в "Нашият ден" разказва журналистът от екипа на предаването Нина Цанева. Цанева споделя впечатленията си от посещението си в столицата на Обединеното кралство по покана на Лектората по български език към Департамента по славянски и източноевропейски езици в..

публикувано на 21.05.25 в 10:30