"Със сигурност нашата литературна история е познавала много по-добри времена, в които са се развихряли всякакви борби за качеството на литературната творба. Последните двайсет години нещата бледнеят чувствително – и да има битки, те нямат такава задълбоченост, не се разсъждава какво означава национална литература, какво е модерна такава – казва Райко Байчев, доктор по културология, журналист и преподавател в Софийския университет "Св. Климент Охридски"
"Социалните мрежи намаляват това, което се нарича "прозорец на вниманието", ние четем все по-разконцентрирано. Има и друго важно нещо – те са свръхполитизирани и това оказва доста сериозно влияние върху разговора за култура и изкуство, политиката задушава всичко останало. Политическият разговор е доста лесен, той въвлича всички – докато е много трудно големи публики да се сблъскат по отношение на качеството на някакво произведение на изкуството.
Различни писатели и критици разбират по различен начин работата си. Има критици, които са встрастени в собствената си позиция, и такива, които се опитват да бъдат по-обективни.
Има и друго явление, което не може да се смята за литературна критика – многото литературни групи във Фейсбук, където човек може да прочете куриозни неща."
Чуйте още от разговора за съвременните процеси, оформящи мисленето за култура в "Какво се случва".
Снимка – ЕПА/БГНЕС
"И все пак, въпреки цялата многотия от възможни модуси на превода, отвъд препирните за чуждото и родното, предаването на стила на писателя, неизбежния отпечатък, който преводачът оставя в текста, и останалите добре познати ни ябълки на раздора в караниците около превода, като че ли все по-често се налага да си задаваме въпроса не дали един превод е..
"Ретроспекции към публичната комуникация" – проф. Минка Златева гостува в "Артефир", за да представи своята книга, посветена на приноса на Факултета по журналистика и масова комуникация в българското висше образование. "След 1989 година промяната в обществения живот наложи промяна и в образованието, и в дисциплините, които преподаваме във..
Как Еверест – връх първоначално обявен за невъзможен за изкачване, след това принизен до просто самоубийствен, се превръща във възможност, от която хиляди хора могат да се възползват? Отговорът на този въпрос търси американският журналист и писател Уил Кокръл в своята книга " Еверест ООД". Авторът прави над 120 интервюта с професионални..
Продуцентката и актриса Деси Тенекеджиева , режисьорът и съсценарист Бен Чарлз Едуардс , изпълнителният продуцент и актьор Гари Стреч и операторът Денис Мадeн – създателите на новия българо-британски филм "Дяволски игри" – са в студиото на "Артефир". Става ясно, че драматичният трилър, който днес тръгва по кината у нас, е вдъхновен от..
Драматичният театър "Любомир Кабакчиев" в Казанлък гостува на софийската публика с един от най-новите си спектакли – "Взрив" от Елизе Вилк. Постановката по пиесата на съвременната румънска драматуржка е дело на Бюрхан Керим, който е работил по превода на Лора Ненковска. "Модерна гимназия. Таблоидите биха казали, че това е гимназия за..
Какви опасности за свободата на изразяване и демокрацията крият предложените за гласуване в НС през тази седмица проектозакон за "чуждестранните агенти"..
Какво е "соросоид" и наистина ли е застрашена демокрацията у нас и в Европа, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Георги Лозанов ,..
Продуцентката и актриса Деси Тенекеджиева , режисьорът и съсценарист Бен Чарлз Едуардс , изпълнителният продуцент и актьор Гари Стреч и операторът..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg