Много интересна изложба се откри в Музея на изкуството от периода на социализма. "От вестника до музея“ ни връща към един друг период от историята на България, продължил 45 години. Представени са карикатури от периода 1944 – 1989 г. – около 150 български карикатури от фонда на Националната галерия.
Експозицията е опит за реконструкция на карикатурния жанр в условията на тоталитарната система на управление на политическия, обществения и културния живот в България
"Такъв опит за представяне на българската карикатура от онзи период се прави за първи път", казва кураторът на изложбата Николай Ущавалийски.
В графичната колекция на Националната художествена галерия има един не малък корпус от карикатури. Задължително беше да се направи една сериозна селекция", допълва той.
Мястото на карикатурата е вестникът. През 1946 излиза първият брой на седмичното хумористично издание "Стършел". Това име става нарицателно и главна трибуна на българската карикатура.
"Афористично наричат карикатурата "дете на деня". Тя се появява на страниците на вестника, тя коментира със средствата на сатирата определено събитие, определен факт или личност от обществения или политическия живот“, допълва той.
Според него за онзи период се мисли като за нещо хомогенно. Но в полето на визуалните изкуства нещата са малко по-сложни. Карикатурата попада под ударите на идеологията, на парадигмите на времето.
Сред авторите, чийто карикатури могат да бъдат видени, са: Илия Бешков, Александър Жендов, Борис Ангелушев, Стоян Венев, Борис Димовски, Доньо Донев, Асен Грозев, Георги Анастасов, Цветан Цеков-Карандаш, Георги Чаушов, Стефан Десподов и др.Повече можете да чуете в звуковия файл.
Снимка – БТА
Изложбата може да бъде видяна до края на март 2024 г. в Музея на изкуството от периода на социализма
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят, който трябва да бъде изследван от читателя. Свят, създаден от автора – в случая каза писателят, поет и преводач Хайри Хамдан. Самият той казва, че се пита постоянно защо героите му са взели..
Стратегии за прилагане при четене и изисквания за жанрове. Размисли за романа на Владимир Полеганов "Другият сън". Каква подготовка изисква четенето? Трябва ли читателят да е наясно с конвенциите на съответния жанр или с начините, по които работят литературните похвати, за да чете пълноценно? Какво "изискват" от нас литературните..
Архивите са живи в "Terra Култура", за да отбележат чрез хроника в звук 5 години без Стефан Данаилов . Ламбо, Мастера, майор Деянов, българския Ален Делон… Какво остава след човек, когато отпътува отвъд този свят? Може би винаги е подходящо да питаме мечтите на човека. Малкият Стефан е мечтаел да стане моряк. Съдбата обаче го кани..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се срещнете с този естетически и социален портрет на социално бедни хора. Специален гост на предаването "ФотоФабрика – факт и фикция" е един от най-човеколюбивите съвременни артисти Валерий Пощаров,..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg