Петър Нанев, изпълнителен редактор на bTV Новините и дългогодишен репортер, гостува в "Мрежата", след като заедно с оператора Красимир Първанов бяха в Израел, за да отразят отблизо случващото се след терористичното нападение на "Хамас" срещу невинни израелски граждани на 7 октомври т.г., при което бяха зверски убити над 1200 израелски деца, жени и мъже.
Разговорът ни с Петър Нанев се проведе по време, в което започна да тече четиридневното хуманитарно примирие, по време на което трябва да бъдат освободени 50 от 240-те заложници, отвлечени от домовете си на 7 октомври сутринта и отведени в Газа.
Как се отразява война, така че информацията, която достига до зрителя, да бъде достоверна? Може ли репортерът да остане безпристрастен? Каква е силата на личния разказ? Как се събира информация и каква е тежестта на фактите? Каква е тънката граница между мисинформацията и дезинформацията? Каква е тихата война на думите? Кой е врагът на палестинския народ?
Войната и дигиталното цунами
"По време на война е много трудно да пресееш пропагандата както от едната, така и от другата страна. Никой не се съмнява, че израелската армия, израелското правителство не ни дават цялата палитра от информация, като например как работи разузнаването. Правя аналогия с войната в Украйна и агресията на Русия срещу Украйна. Ние, например, не знаем колко точна е бройката на загиналите украински войници, тъй като Украйна също задържа тази информация за себе си, и статията, която прочетох непосредствено преди да дойда във вашето студио, беше в контекста на това, че Украйна среща все по-големи затруднения при мобилизацията и беше насочена към това, че страната е започнала да мобилизира хора в пенсионна възраст.
Питате ме как се отразява война? Моята лична рецепта е да проверявам информацията, така както са ни учили в университета. Това е "А"-то и "Б"-то на журналистиката, но в ерата на социалните медии и дигиталното цунами все гледаш да си първи, да изпревариш конкуренцията и честичко забравяш това старо клише:
"ПРОВЕРЯВАЙ ОТ ЕДИН ИЗТОЧНИК, ОТ ВТОРИ И ВИНАГИ ДЕБЕЛО ПОДЧЕРТАВАЙ – ТОВА ВСЕ ОЩЕ Е НЕПОТВЪРДЕНА ИНФОРМАЦИЯ.ТОВА Е НЕОФИЦИАЛНА ИНФОРМАЦИЯ."
Тези правила са фундаментални за нашата професия."
Непрекъсната фронтова линия
"Когато говорим за война, никога не можеш да знаеш какво става от другата страна на фронтовата линия. Имах желанието да вляза в Газа, но бях в Израел в период, в който израелската армия подготвяше сухопътната си офанзива. /…/ Всичко, което гледаме ние за Газа, е заснето от хора и журналисти, които живеят там. Повечето от тях са журналисти на свободна практика, които предават за големи телевизии и медии. И те влязоха на 7 октомври в Израел с терористите. Израелските власти направиха едно много задълбочено разследване и дори на "Асошиейтед прес" му се наложи да премахне част от подписаните снимки, защото на 7 октомври сутринта фоторепортери са влезли заедно с "Хамас" на израелска територия и това го казвам като факт, официално потвърден от израелското правителство. Има снимки на отвличанията, има снимки на атаките, изстрелите с RPG и т.н. Снимката като кадър – брилянтна и от мястото на събитието, от епицентъра, но тук говорим за десант върху израелска територия."
Нюансите на сивото
"Когато има война, има много смърт. Няма черно и бяло и има много нюанси на сивото. Фактите са категорични. "Хамас" нападна Израел на 7 октомври, "Хамас" изби над 1200 израелци, "Хамас" отвлече 240 души. Все още израелците се опитват да идентифицират останките на своите сънародници, извадени от опожарените къщи и дори използват екипи от археолози за това, защото техните отдели по криминалистика и съдебна медицина са затрупани с работа. Но не беше ли прекалено силна ответната реакция, питах това висшите израелски офицери, с които разговарях, макар да е също така вярно, че всяко число на загинали, идващо от Министерството на здравеопазването в Газа, минава през контрола на "Хамас"."
Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.
Снимка – Николета Атанасова, БНР

След като парламентът отхвърли предложените промени в Закона за лечебните заведения, които предвиждаха младите лекари да получават до 150% от средната работна заплата, недоволството сред медицинската общност отново се надигна. Парламентарното мнозинство отхвърли не само проектите на опозицията — на "Продължаваме промяната – Демократична България" и..
Проектобюджетът на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за следващата година предвижда близо 300 хиляди повече хоспитализации и над 230 милиона евро допълнителни разходи за болнична помощ. Според разчетите в документа, който ще бъде обсъден на заседание на Надзорния съвет на Касата, се очакват 2,4 милиона постъпвания в болници през..
В края на "розовия" октомври – месец, посветен на борбата с рака на гърдата – темата засяга не само здравето, но и емоционалната устойчивост на всяка жена. В рубриката "Темата на деня" д-р Мариела Василева и Катя Пройкова от Българското дружество за борба с рака на гърдата споделят своя опит и наблюдения за болестта, за системата и за нуждата от..
За тазгодишното издание на инициативата "Мениджър за един ден" разговаряме с Александра Кишишева , изпълнителен директор на фондация "Джуниър Ачийвмънт". В студиото на "Нашият ден" гостува и Емилиян Георгиев – участник в инициативата. Това, което отличава "Мениджър за един ден" от други стажантски инициативи, по думите на Кишишева, е..
Темата в "Нашият ден" са нагласите и очакванията на обществото след влизането на България в еврозоната. Какви са възможните пътища, по които ще направим трансформация в начина на живеене, на правене на бизнес, на управление на процесите в страната? Разговаряме със социалния антрополог Харалан Александров , както и с Петър Ганев – старши..
Мултимедийният албум "Антарктически приказки" на Теодосий Спасов и Християн Цвятков е продължението на музикално-поетичния спектакъл със същото име, който..
Новият роман на Сергей Лебедев се нарича "Бялата дама" и отново ни среща с големия талант на писателя в изгнание. Действието се развива за пет дни в малко..
Столичната галерия "Риволи" представя днес изложбата "101 години Сюрреализъм". Експозицията включва класически и съвременни представители на артистичното..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg