Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Арх. Петър Диков: Светлина в тунела има и тя не е от насрещния влак

Как трябва да изглеждат модерните училищни сгради?

| Интервю
Петър Диков
Снимка: БГНЕС

Какви са сградите, в които учениците се обучават? Онези така важни домове на знанието, които са част от учебния процес и развитието на много поколения българи. Преди дни се проведе конференция, организирана от Съюза на архитектите в България "Образованието – придвижване от мрак към светлина. Училището – пространство за знания".

"Сградата е място, където хората отиват, за да получат знания. Децата да учат и сградата трябва да бъде такава, че да предразполага към получаване на тези знания и умения."

Това казва в интервю за БНР архитект Петър Диков, председател на Съюза на архитектите в България.

По думите му училището не е място, където учениците трябва да наизустяват някакъв тип знания, а "то трябва да бъде място, където те да отиват и да прекарват едно интересно за тях време, да ги предразполага за получаване на знания и умения. Да ги учи как да взаимодействат един с друг и това изисква нов тип среда.

Класическата наша казармена система на училищата е на един коридор със стаи, наредени по него. И една стая, която прилича на черно-бял филм, черна дъска и бяла стая вече не е временното място, където децата трябва да учат. Трябва да има цвят, да има свободни пространства, за да може децата да се чувстват уютно и да желаят да бъдат в училище", допълва архитектът.

В  България има около1400 изоставени училища. Тъжна е картината, когато видиш една училищна сграда, в която няма деца, и тя се руши.

Според Петър Диков има светлина в тунела вече и то не от насрещния влак. Има доста примери за реновиране на изоставени училища. Пример за такова училище е това в село Осоица, което е спряло да функционира преди 20 години, сега е възстановено отново.

"Най-куриозното е, че това училище учи пак деца и започва да възстановява жители на селото. Има хора, които отиват да живеят в селото, защото децата им учат в по-добра и по-чиста среда", посочва той.

Преди 100 години това малко планинско село е поканило италиански архитект и италиански майстори каменоделци да изградят училищната сграда. Местните хора помагат като доброволци. Училището е построено за 4 години и е готово през 1930 г. В една от двете кули е вграден часовников механизъм, а в другата – камбана, която е възстановена.

"Държавата трябва да създаде един публичен регистър със сградите и дворовете на изоставените училища, за да може да подпомогне частния бизнес, който има интерес към възстановяване на тези сгради", пояснява архитектът. 

В София има 26 училища, които са архитектурни паметници, и те заслужават специално отношение. 

"От професионалната организация са депозирали писма в Министерство на образованието и в Министерство на регионалното развитие за училищните сгради да се забрани да бъдат възлагани на инженеринг. Тъй като това е не само непрозрачно харчене на публичен ресурс, но и е резултатът е некачествен и не отговаря на изискванията.

Новопостроени училища има в 6-те големи града на страната, но те са много малко. Има доста реконструирани. Вече има примери, в които личат новите тенденции и представят новия подход в училищните сгради. Това са отворени пространства. Това са цветни пространства и пространства, които дават възможност за по-свободен учебен процес, които дават възможност на децата да се чувстват уютно и да искат да отидат на училище", казва в заключение Петър Диков.

Чуйте подробности в звуковия файл.  


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Искаме ли Христос в живота си?

Като избягваме да се взираме в злото на този свят, рядко си задаваме въпроса за неговата причина. Случили ни се нещо неприятно, достигне ли ни нещастие, сме склонни да припишем вината на хората, които са около нас, но трудно я търсим в себе си. Вгледаме ли се в своите постъпки ще разберем, че и на нас ни се случва нерядко да грешим. Понякога..

публикувано на 20.10.24 в 10:05

Възрастните хора и дигиталните медии и обучение

По-уязвими ли са поколенията, израснали преди интернет, към фалшиви новини, пропаганда, конспиративни теории и здравна дезинформация?  Конференцията "Информацията има значение: Практики за повишаване на дигиталната и медийна грамотност на възрастните", организирана от фондация "Глобални библиотеки" - България , беше посветена на..

публикувано на 19.10.24 в 16:54

Религията и религиозните войни

Религията е универсален и всеобхватен факт. Няма период в историческото развитие, когато човекът да не е бил религиозен. Науката не познава съвременна или древна нерелигиозна култура. Предвид всеобщността на религията несъмнено причината за нейното пораждане трябва да бъде обща за цялото човечество. Когато нещо е всеобщо и универсално, то..

публикувано на 19.10.24 в 12:35

Рабиша, селото в което се живее трудно

Село Рабиша се намира в община Белоградчик, област Видин и е известно с пещерата "Магура", която се намира на 3 километра от селото и с най-голямото по площ вътрешно езеро у нас – Рабишкото езеро. Според последното преброяване в Рабиша живеят 245 човека. Преди 90 години жителите на селото били 1296. Църквата "Свети пророк Илия" е построена..

публикувано на 19.10.24 в 08:15
д-р Орлин Колев и Анелия Торошанова

За дискриминацията – тормоз, преследване, подбуждане

В рубриката "Съветите на адвоката" на юридическото предаване "Законът и Темида" д-р Орлин Колев – експерт по конституционно право, преподавател в ЮФ на СУ "Св. Климент Охридски", член на Комисията за защита от дискриминация, дългогодишен консултант на предаването, отговаря в ефир на слушателски въпроси. Петър Ненов, София: С оглед на обстоятелството,..

публикувано на 18.10.24 в 15:00