Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Арх. Петър Диков: Светлина в тунела има и тя не е от насрещния влак

Как трябва да изглеждат модерните училищни сгради?

| Интервю
Петър Диков
Снимка: БГНЕС

Какви са сградите, в които учениците се обучават? Онези така важни домове на знанието, които са част от учебния процес и развитието на много поколения българи. Преди дни се проведе конференция, организирана от Съюза на архитектите в България "Образованието – придвижване от мрак към светлина. Училището – пространство за знания".

"Сградата е място, където хората отиват, за да получат знания. Децата да учат и сградата трябва да бъде такава, че да предразполага към получаване на тези знания и умения."

Това казва в интервю за БНР архитект Петър Диков, председател на Съюза на архитектите в България.

По думите му училището не е място, където учениците трябва да наизустяват някакъв тип знания, а "то трябва да бъде място, където те да отиват и да прекарват едно интересно за тях време, да ги предразполага за получаване на знания и умения. Да ги учи как да взаимодействат един с друг и това изисква нов тип среда.

Класическата наша казармена система на училищата е на един коридор със стаи, наредени по него. И една стая, която прилича на черно-бял филм, черна дъска и бяла стая вече не е временното място, където децата трябва да учат. Трябва да има цвят, да има свободни пространства, за да може децата да се чувстват уютно и да желаят да бъдат в училище", допълва архитектът.

В  България има около1400 изоставени училища. Тъжна е картината, когато видиш една училищна сграда, в която няма деца, и тя се руши.

Според Петър Диков има светлина в тунела вече и то не от насрещния влак. Има доста примери за реновиране на изоставени училища. Пример за такова училище е това в село Осоица, което е спряло да функционира преди 20 години, сега е възстановено отново.

"Най-куриозното е, че това училище учи пак деца и започва да възстановява жители на селото. Има хора, които отиват да живеят в селото, защото децата им учат в по-добра и по-чиста среда", посочва той.

Преди 100 години това малко планинско село е поканило италиански архитект и италиански майстори каменоделци да изградят училищната сграда. Местните хора помагат като доброволци. Училището е построено за 4 години и е готово през 1930 г. В една от двете кули е вграден часовников механизъм, а в другата – камбана, която е възстановена.

"Държавата трябва да създаде един публичен регистър със сградите и дворовете на изоставените училища, за да може да подпомогне частния бизнес, който има интерес към възстановяване на тези сгради", пояснява архитектът. 

В София има 26 училища, които са архитектурни паметници, и те заслужават специално отношение. 

"От професионалната организация са депозирали писма в Министерство на образованието и в Министерство на регионалното развитие за училищните сгради да се забрани да бъдат възлагани на инженеринг. Тъй като това е не само непрозрачно харчене на публичен ресурс, но и е резултатът е некачествен и не отговаря на изискванията.

Новопостроени училища има в 6-те големи града на страната, но те са много малко. Има доста реконструирани. Вече има примери, в които личат новите тенденции и представят новия подход в училищните сгради. Това са отворени пространства. Това са цветни пространства и пространства, които дават възможност за по-свободен учебен процес, които дават възможност на децата да се чувстват уютно и да искат да отидат на училище", казва в заключение Петър Диков.

Чуйте подробности в звуковия файл.  


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Екстремен свят" – темата на 11-ото издание на Innovation Explorer

На 25 февруари София ще бъде домакин на 11-ото издание на международния форум за иновации Innovation Explorer . Тазгодишното мото на събитието – " Екстремен свят"  – отразява динамиката и предизвикателствата на съвремието ни, коментира основателката на форума Леона Асланова в ефира на предаването "Време за наука". Форумът ще постави фокус..

обновено на 18.02.25 в 14:18
Стоян Ставру в студиото на предаването

Етиката на усъвършенстването: докъде можем да стигнем?

Всеки от нас, поне веднъж в живота си, се е питал: "Защо нямам тези способности?" – било то физическа издръжливост, интелектуална острота, изключителен талант или необикновена красота. Въображението ни неизменно ни тласка към размисъл за границите на човешките възможности и начините за тяхното преодоляване. Но докъде може да ни отведе това желание..

обновено на 18.02.25 в 13:54

Почит към Апостола: Карловските ученици правят театрална постановка всяка година

В рубриката "Времето на редактора" обръщаме внимание на една дългогодишна традиция, свързана с почитта към Васил Левски в град Карлово. Учениците от Средно училище "Васил Левски" продължават да пазят спомена за Апостола на свободата чрез ежегодни театрални постановки, които се радват на голям интерес от страна на жителите на града. Днес, в..

обновено на 18.02.25 в 13:22

Импулсът в мен: Колко опасни са вейповете

Колко опасни са вейповете? Ново проучване наскоро даде малко повече яснота за рисковете от употребата на вейпове.  Вейповете станаха алтернатива на наргилето. Рекламите им са навсякъде в социалните мрежи. Инфлуенсъри и модели организират игри и ги подаряват. Те имат този "куул фактор". Рекламната кампания на една от марките е "Новото..

публикувано на 18.02.25 в 13:19
Йордан Камджалов

Да пробудим твореца във всеки – мисията на образованието

В рубриката "Разговорът" диригентът Йордан Камджалов и ръководителят на Първото частно училище и детска градина "Д-р Мария Монтесори" – Мая Василева, споделят своите възгледи за силата на музиката, образованието и духовността в изграждането на достойно общество. Музиката като мост към безсмъртието На 152-рата годишнина от гибелта на..

обновено на 18.02.25 в 12:51