В ефира на БНТ започна вторият сезон на сериала "Вина". Историята продължава пет дни след като лозята на "Маркова изба" изгарят. Познатата вече развръзка се превръща в завръзка, а причината е интересът на зрителите към сериала.
"Основният залог ще бъде свързан с това какво правим с природата около нас и дали, ако допуснем тя да бъде уязвена, наранена, това всъщност няма да се превърне в много голям проблем. И на базата на това – дали сме способни заедно да го направим, или трябва всеки поотделно да се бори", каза в ефира на "Кино с думи" режисьорът на "Вина" Виктор Божинов.
Във втория сезон на сериала екипът се опитва да заложи на израстването на героите и на идеята за миналото като почва на бъдещето.
"Малко по-нататък ще предложим на зрителите една импровизация, която е свързана с машината на времето. Ние ще отидем сто години назад, за да разкажем началото на "Маркова изба". Началото на Марко и Катина, какво се е случило с тях. Това беше: първо, изключително интересно, и второ – изключително провокативно, защото ние в един момент реално ще обърнем историята. Ще започнем да разказваме съвсем друга история, със съвсем различни персонажи, които обаче смислово обръщат историята в съвременната ѝ част", допълни Божинов.
Според него е добре хората, които се занимават с творчество, да си поставят задачи, които да провокират интереса им. Това отваря широко прозорците и им позволява да поемат въздух и да осмислят драматургията и възможните начини за разказва на една история, както и самото съществуване на героите.
"Мисля, че това, което всъщност определя развитието на едно общество, е една съвкупност от личното преживяване. Усещането ни за съвремие може би се формулира и се дефинира от индивидуалното усещане на всеки един от нас в момента" – казва режисьорът по повод личното житейско удовлетворение, което е водещо за успеха на обществото. – "Аз затова винаги твърдя, че ние в настоящето сме на един мост. Съпротивлявам се върху опитите да се наложи принципът на живеене сега, в момента и никой и нищо не ни интересува, не ни интересува какво е било и какво ще бъде. За мен е по-интересно, че ние наистина сме на един мост, на който сме тръгнали от едната страна, а задачата ни е да отидем от другата. Не просто да останем на моста и да гледаме отражението на реката. Така че е много важно, познавайки миналото, да си мислим за бъдещето. Неслучайно във втори сезон избрахме една мисъл на Спиноза, в която се казва, че ако искаш бъдещето да е различно от миналото, не забравяй миналото. Отново казвам, без да се закотвяме в носталгичната нотка и в илюзията, че защото сме били по-млади, е било по-добре."
Това, което привлича Виктор Божинов към идеята за сериал като "Вина", са смисловите връзки, които изгражда една такава история, свързана конкретно с виното, защото то се създава от лоза, чиято много малка част е над земята в етапа на обработка. В това се крие и смисълът на човека, който трябва да познава корените си. Тъкмо това познание може да го доведе и до създаването. В същността на този процес е развитието – личното и колективното. Всичко опира до това дали ще създаваш сам, или ще го правиш с другите."
А колкото до самото чувство за вина – то според Божинов е присъщо на отговорния човек.
Повече за това защо живеем в интересни времена с интересна перспектива и защото българското кино има шанса да се научи как не просто да привлича, но и да задържа вниманието на публиката – чуйте от Виктор Божинов в звуковия файл.
Режисьорът е на мнение, че за родното ни кино категорично се говори повече, отколкото преди десет години, а филмите, които се произведоха през периода 2022-2023 година, се равняват по количество на тези, създадени преди 1989-та.
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят, който трябва да бъде изследван от читателя. Свят, създаден от автора – в случая каза писателят, поет и преводач Хайри Хамдан. Самият той казва, че се пита постоянно защо героите му са взели..
Стратегии за прилагане при четене и изисквания за жанрове. Размисли за романа на Владимир Полеганов "Другият сън". Каква подготовка изисква четенето? Трябва ли читателят да е наясно с конвенциите на съответния жанр или с начините, по които работят литературните похвати, за да чете пълноценно? Какво "изискват" от нас литературните..
Архивите са живи в "Terra Култура", за да отбележат чрез хроника в звук 5 години без Стефан Данаилов . Ламбо, Мастера, майор Деянов, българския Ален Делон… Какво остава след човек, когато отпътува отвъд този свят? Може би винаги е подходящо да питаме мечтите на човека. Малкият Стефан е мечтаел да стане моряк. Съдбата обаче го кани..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се срещнете с този естетически и социален портрет на социално бедни хора. Специален гост на предаването "ФотоФабрика – факт и фикция" е един от най-човеколюбивите съвременни артисти Валерий Пощаров,..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg