В ефира на БНТ започна вторият сезон на сериала "Вина". Историята продължава пет дни след като лозята на "Маркова изба" изгарят. Познатата вече развръзка се превръща в завръзка, а причината е интересът на зрителите към сериала.
"Основният залог ще бъде свързан с това какво правим с природата около нас и дали, ако допуснем тя да бъде уязвена, наранена, това всъщност няма да се превърне в много голям проблем. И на базата на това – дали сме способни заедно да го направим, или трябва всеки поотделно да се бори", каза в ефира на "Кино с думи" режисьорът на "Вина" Виктор Божинов.
Във втория сезон на сериала екипът се опитва да заложи на израстването на героите и на идеята за миналото като почва на бъдещето.
"Малко по-нататък ще предложим на зрителите една импровизация, която е свързана с машината на времето. Ние ще отидем сто години назад, за да разкажем началото на "Маркова изба". Началото на Марко и Катина, какво се е случило с тях. Това беше: първо, изключително интересно, и второ – изключително провокативно, защото ние в един момент реално ще обърнем историята. Ще започнем да разказваме съвсем друга история, със съвсем различни персонажи, които обаче смислово обръщат историята в съвременната ѝ част", допълни Божинов.
Според него е добре хората, които се занимават с творчество, да си поставят задачи, които да провокират интереса им. Това отваря широко прозорците и им позволява да поемат въздух и да осмислят драматургията и възможните начини за разказва на една история, както и самото съществуване на героите.
"Мисля, че това, което всъщност определя развитието на едно общество, е една съвкупност от личното преживяване. Усещането ни за съвремие може би се формулира и се дефинира от индивидуалното усещане на всеки един от нас в момента" – казва режисьорът по повод личното житейско удовлетворение, което е водещо за успеха на обществото. – "Аз затова винаги твърдя, че ние в настоящето сме на един мост. Съпротивлявам се върху опитите да се наложи принципът на живеене сега, в момента и никой и нищо не ни интересува, не ни интересува какво е било и какво ще бъде. За мен е по-интересно, че ние наистина сме на един мост, на който сме тръгнали от едната страна, а задачата ни е да отидем от другата. Не просто да останем на моста и да гледаме отражението на реката. Така че е много важно, познавайки миналото, да си мислим за бъдещето. Неслучайно във втори сезон избрахме една мисъл на Спиноза, в която се казва, че ако искаш бъдещето да е различно от миналото, не забравяй миналото. Отново казвам, без да се закотвяме в носталгичната нотка и в илюзията, че защото сме били по-млади, е било по-добре."
Това, което привлича Виктор Божинов към идеята за сериал като "Вина", са смисловите връзки, които изгражда една такава история, свързана конкретно с виното, защото то се създава от лоза, чиято много малка част е над земята в етапа на обработка. В това се крие и смисълът на човека, който трябва да познава корените си. Тъкмо това познание може да го доведе и до създаването. В същността на този процес е развитието – личното и колективното. Всичко опира до това дали ще създаваш сам, или ще го правиш с другите."
А колкото до самото чувство за вина – то според Божинов е присъщо на отговорния човек.
Повече за това защо живеем в интересни времена с интересна перспектива и защото българското кино има шанса да се научи как не просто да привлича, но и да задържа вниманието на публиката – чуйте от Виктор Божинов в звуковия файл.
Режисьорът е на мнение, че за родното ни кино категорично се говори повече, отколкото преди десет години, а филмите, които се произведоха през периода 2022-2023 година, се равняват по количество на тези, създадени преди 1989-та.
До 25 ноември в ХГ "Владимир Димитров - Майстора" в Кюстендил може да бъде видяна юбилейната изложба "120 години от рождението на Стоян Венев" . Наскоро бе връчена Националната награда за скулптура "Иван Лазаров" , като тазгодишен лауреат е Снежина Симеонова. Същевременно миналогодишният носител на наградата – акад. Крум Дамянов,..
В "Осемдесет и девет думи" и "Прага, една изчезнала поема" в превод на Росица Ташева, отново се срещаме с безкрайния талант на Милан Кундера. Речникът от "Осемдесет и девет думи" по-късно в редактиран вариант той публикува в книгата си "Изкуството на романа". Както пише Пиер Нора в предисловието си, сравнението на двата варианта би било интересно..
На 7 ноември в Народния театър "Иван Вазов" при пълна зала трябваше да се състои премерата на постановката "Оръжията и човекът" по текста на Нобеловия лауреат Бърнард Шоу и под режисурата на световноизвестния актьор Джон Малкович. Вместо това малцина бяха допуснати до театралната зала, докато протест отвън превърна пространството пред театъра в поле..
Мария от мюзикъла "Звукът на музиката" – или Весела Делчева от Софийската опера и балет е гост в "Артефир". Действието на класическия бродуейски мюзикъл "Звукът на музиката" се развива в Австрия, в навечерието на Аншлуса през 1938 г. Мария приема работа като гувернантка в голямо семейство, докато решава дали да стане монахиня. Тя се..
Изложбата " Нео Ренесанс" в чест на 60-годишния юбилей на проф. Георги Янков се открива днес (8 ноември) от 18 ч. в галерия "Райко Алексиев" на СБХ. Художникът и ректор на Националната художествена академия е гост в "Артефир“, за да говори за професионалната си и житейска равносметка, както и за уроците по сетивност, които дава на..
След протестите и скандалите от изминалата вечер постановката "Оръжията и човекът", режисирана от известния актьор и режисьор Джон Малкович, все пак се..
В поредицата "Мигранти с таланти" днес ви представяме една британка, която се казва Джоана Брадшоу, досущ като известната героиня от "Сексът и градът"..
На 7 ноември в Народния театър "Иван Вазов" при пълна зала трябваше да се състои премерата на постановката "Оръжията и човекът" по текста на Нобеловия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg