Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Йефта" от Хендел в запис от "Ковънт Гардън"

Тази събота (3 февруари от 20 часа) в оперната вечер на програма "Христо Ботев" със съдействието на Европейския съюз за радио и телевизия ви предлагаме "Йефта" – последната оратория на Георг Фридрих Хендел. Постановката се е състояла на 24 ноември 2023 г. в Кралската опера "Ковънт Гардън" в Лондон, а в главните роли влизат: Йефта – Алън Клейтън (тенор), Ифис – Дженифър Франс (сопран), Стордже – Алис Куут (мецосопран), Зебул – Бриндли Шерат (бас), Хамор – Камерън Шабази (контратенор), Ангел – Кийлан О’Съливан (сопран). Режисьор е Оливър Миърс, а от клавесина изпълнението ръководи Лорънс Къмингс.


Либретото на творбата е създадено от Томас Морел и представя старозаветна история из Книгата на Съдиите Израилеви. Воинът Йефта обещава на Бог, че ако му помогне да победи, той ще принесе в жертва първото същество, което срещне, когато се завърне. Това обаче се оказва неговата дъщеря Ифис. В библейската история Йефта спазва обещанието си и принася момичето в жертва, но Морел адаптира развръзката спрямо времето си и дъщерята е пощадена – ангел се появява точно навреме, за да предотврати убийството и съобщава, че подобно действие противоречи на Божията воля. Вместо това Ифис трябва да бъде посветена на Господа във вечна девственост.

Представянето на турболентната съдба на Йефта тази вечер е поверено на тенора Алън Клейтън, който определя по следния начин психологическия образ на героя: "Това е едно невероятно сложно изследване на човешките недостатъци, слабости и съмнения. Според мен партията изпреварва времето си както музикално, така и психологически. Едната от ариите – "Отвори мраморната си паст, о, гробнице", може да бъде разглеждана в контекста на Шекспировото "Да бъдеш или да не бъдеш" и е размишление върху съществуванието изобщо. Йефта има повече недостатъци, отколкото съм си представял. Той също така е по-неприятен, отколкото си мислех. В една от репликите си Хамор говори за слепите грешки и увлечеността на Йефта и смятам, че това описва главния герой особено точно. Той се подхлъзва по грешния път, подмамен от страстта си.

Той е велик военачалник и това изисква известно количество самочувствие, което обаче мутира в арогантност и прекалена увереност в собствените му убеждения и способности. Имаме склонност да го възприемаме като набожен, но грешен човек, който е бил принуден на направи това прибързано обещание. Но всъщност не е така. Той се заклева, защото иска да бъде славен завоевател. Така че той сам започва да си вярва прекалено много и да смята, че единствено неговите възприятия и гледна точка са верни, независимо от реалността".

Освен "Йефта" в предаването "На опера в събота" ще прозвучат и фрагменти от ораторията "Самсон" на Хендел в изпълнение от Роял Албърт Хол, състояло се на 23 август 2023 г. отново под ръководството на Лорънс Къмингс.

Снимки: ФС на Кралската опера "Ковънт Гардън"
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Борис Христов в ролята на Борис Годунов

Фестивал "Гласът на Борис Христов" представя изкуството на изключителния певец

Общество "Борис Христов" ще представи в две различни локации Аулата на Софийски университет и Руски културно-информационен център в периода 13 май - 18 май шест последователни прожекции, които обхващат изкуството на изключителния певец Борис Христов в областта на операта, месата и камерната песен. Ще бъдат представени над 191 аудио и видео записи от..

публикувано на 11.05.24 в 18:35

Директно от Ню Йорк – шедьовърът на Пучини "Мадам Бътерфлай"

Пролетните изпълнения на "Мадам Бътерфлай" на Пучини събират сопраното Асмик Григорян и тенора Джонатан Тетелман, двама вълнуващи певци, които правят големи дебюти на сцената на Метрополитън този сезон. Възхвалявана като "един от най-яростните драматични таланти" от The New York Times, литовското сопрано Асмик Григорян пристига в Метрополитън този месец..

публикувано на 11.05.24 в 08:05
Мила Павлова и Аделина Александрова с студиото на програма „Христо Ботев“

Мила Павлова: Обичам да ми е интересно!

"Желязна ръка в кадифена ръкавица" – това е за мен Мила Павлова, която с изненадващи за привидната си крехкост сила и енергия успява да движи паралелно два елитни фестивала и дейността на един духов квинтет. Мила е идеен вдъхновител, организатор и артистичен директор на "Дни на музиката в Балабановата къща" – един "бутиков" пловдивски фестивал, който..

публикувано на 10.05.24 в 12:15
Виенски филхармоници в Музикферайн

Неделно матине на Виенските филхармоници в Музикферайн

На 25 февруари тази година под диригентството на Франц Велзер-Мьост Виенските филхармоници представиха в Музикферайн, Виена, втората концертна програма за предстоящото турне през март в САЩ: един концерт с музиката на Паул Хиндемит, Рихард Щраус, Арнолд Шьонберг и Морис Равел, блестящо реализиран и много горещо аплодиран. Музикалният предобед беше..

публикувано на 10.05.24 в 11:05

Камерен ансамбъл "Силуети" представя Българска класика на 10 май

Последният концерт за сезона на камерен ансамбъл "Силуети" е посветен на годишнините на именити български композитори – Панчо Владигеров (125 години от рождението), Любомир Пипков (120 години от рождението), Георги Тутев (100 години от рождението), Иван Спасов (90 години от рождението), Васил Казанджиев (90 години от рождението) и Румен Бальозов (75..

публикувано на 10.05.24 в 07:55