Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Крум Родригес и киното като общуване

Крум Родригес
Снимка: noblink.bg

Питате се как оживява сценарият в кадър ли? Крум Родригес знае отговора. Той е от тези, които гледат през визьора на камерата във филми като "Майка", "Подслон", "Виктория", "Урок", "Слава", "Бащата", "Анонс", "Гражданинът светец". За последния скоро получи номинация от Американската асоциация на кинооператорите – най-старата такава асоциация в света, която тази година номинира в други свои категории филми като "Опенхаймер", "Маестро" и "Клети създания".

Наградата Spotlight е престижна и високо уважавана в сферата на операторското майсторство. Работата на Крум Родригес обаче, който разказа в "Кино с думи" защо седмото изкуство за него е преди всичко общуване, не за първи път е оценена подобаващо. Тя му носи награди в България, Италия, САЩ, Полша, Турция, Сърбия и множествено световни номинации. Той наистина е един от най-търсените български кинооператори през последните години. Немалко игрални и документални филми у нас носят неговия поглед.

Според Крум, когато правиш един филм, е много по-важно да знаеш какво не искаш, отколкото обратното. Много по-добре е да сложиш всичко на масата и да съумееш да махнеш излишното. Да вземеш решението в каква рамка точно искаш да се вкараш и заедно с екипа да създадете онзи устав, по който да се движите.

"Понякога ние, които се занимаваме със създаването на филми, трябва да се лишим от много изразни средства, още преди да сме започнали да създаваме филма. Трябва да решим каква информация искаме да дадем на потенциалния зрител. В крайна сметка винаги става дума за едни много базови, фини човешки реакции", обяснява операторът.

Първоначално той се занимава с рисуване и фотография, в киното обаче го привлича незнанието. И днес именно любопитството го ръководи, както и идеята да бъде част от процеса по създаване на една филмова история, която се ражда в общуването и пътуването – в реални и паралелни светове.

"Киното може да те заведе на много различни места, места, на които ти дори не си си представял, че можеш да стъпиш", казва още той.

Родригес е на мнение, че за да може операторът да пренесе виждането на режисьора за историята във филма, той преди всичко трябва да умее да слуша.

"Гражданинът светец", заради който получава и номинацията от Американската асоциация на кинооператорите, сравнява с алегория. Във филма няма точно определено време и място, но има една черно-бяла история, която провокира мисълта на зрителя. Работата по него толкова му харесва, че не му се иска процесът по заснемането му да свършва. Отдава това най-вече на отношението, което режисьорката му Тинатин Каджришвили има към филма.

"Когато виждаш срещу себе си човек, който има моменти, в които е сигурен, ти знаеш, че от теб се изисква просто да отидеш и да си свършиш твоята работа", допълва още Крум Родригес.

По негови думи, ако в игралното кино работиш на режим изключване на излишното, то в документалното се уповаваш на наблюдението и инстинкта да уловиш момента.

И все пак киното си остава едно предаване на сигнали. Защо – чуйте в звуковия файл. В него ще научите още за работата на Крум Родригес с режисьорките Зорница София и Майя Виткова-Косев.

Наградата Spotlight на Американската асоциация на кинооператорите ще бъде връчена на 3 март 2024 година.

Снимки – noblink.bg
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Петя Дубарова

Изкуството в мен: Петя Дубарова

Вярваме, че "Тийн Тайм" не е просто предаване или награда – това е началото на традиция, която ще продължи да дава сцена на новото поколение, на неговата енергия и глас. Може би с ред многото талантливи тийнейджъри, които участваха в конкурса, са някои от бъдещите големи имена в литературата, изкуството и науката. Пожелаваме на будните хора от..

публикувано на 20.10.25 в 12:19
Кин Стоянов

Тийнейджърът в мен: Кин Стоянов

Кин Стоянов е журналист с остро перо и живо слово. Директор е на програма "Христо Ботев" на БНР, където културата звучи на живо и без извинение.  Кин е син на Радой Ралин, но притежава свой почерк, по-приглушен, но също свободолюбив и с неподправено чувство за ирония. Автор е на книги, документални проекти, които пазят живата памет за личности,..

публикувано на 20.10.25 в 11:44
Александра Лашкова

Кино, amore mio!

“Искам да говоря чрез ролите си”, казва Александра Лашкова. Това и прави – първо, с образа си на Макрена във “Войната на буквите”, а сега и с този на Юлия в новия филм на Антонио Пису “България, amore mio”. Истинските преживявания на двама италианци през 90-те днес отвежда зрителите до филмова история, която изгражда мост между Италия, България и..

публикувано на 20.10.25 в 11:05
Доц. д-р Веселин Тенев

Музиката в Америка – преди и сега

От блуса и рока до съвременните жанрове – музиката отвъд Океана винаги е била огледало на духа и времето. Доц. д-р Веселин Тенев – клиничен психиатър и преподавател в Университета на Айова, но и човек, който носи музиката в сърцето си. Той е бил басист на групата "Мъртви поети", създател на проекта Crocs In Tears и водещ на музикално предаване в..

публикувано на 20.10.25 в 10:26

"Есенни театрални срещи" събират отново публиката в Русе

Днес е официалното откриване на Международния фестивал "Есенни театрални срещи в Русе" . Програмата включва представления от България , Унгария и Република Северна Македония , а организаторите очакват зрители от цяла България и Румъния , както се е случвало и през изминалите издания. Подробности за откриващия спектакъл, който ще се играе тази..

публикувано на 20.10.25 в 10:06