Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ива Бонева: Учителските нагласи – основна трудност за приобщаващото образование

| обновено на 15.03.24 в 09:27
Снимка: БНР

Приобщаващото образование е ключов аспект от образователната система, насочен към създаването на среда, в която всеки ученик има възможност да развива своя потенциал. Този процес не само намалява социалното неравенство, но и бори се активно срещу социалното изключване по най-различни признаци като раса, социален статус, етническа принадлежност, пол и здравословно състояние.

В рамките на Европейския стълб на социалните права се подчертава важността на достъпа до качествено и приобщаващо образование през целия живот на индивида. Това не само му предоставя необходимите умения, за да се интегрира успешно в обществото, но и го подготвя за успешни преходи на пазара на труда.

Интеграцията на приобщаващо образование в училищната среда изисква ангажираност и усилия от всички членове на училищния екип. Важно е да се подкрепят училищните специалисти, които са на първа линия и имат най-голяма нужда от подкрепата на обществото. Тук влиза в игра инициативата на Сдружение за споделено учене “Ела“, което чрез проекта си "Включени в различието изграждаме мостове" организира ежемесечни срещи за разрешаване на казуси, свързани с приобщаващото образование. Тези срещи се фокусират върху предоставянето на подкрепа и насоки на учителите, психолозите, педагогическите съветници и университетските преподаватели.

Въпреки че приобщаващото образование е важна стъпка към справянето с социалното неравенство, все още се изправяме пред редица предизвикателства. Едно от тях е преодоляването на нагласите и предразсъдъците на учителите и обществото като цяло. Необходимо е да се осъзнае, че работата с деца със затруднения не е отделна задача, а отговорност, която засяга всички.

"Едно от основните затруднения са нагласите на хората. Голяма част от учителите са по-възрастни и са израснали в система, в която образованието беше сегрегирано. Но това отдавна не е така, светът много бързо се променя. В момента почти няма класна стая, в която да няма дете със затруднение и с нужда от подкрепа. Една от най-големите трудности е преодоляването на разбирането, че работата с това дете е трудна и "не е моя работа". Всъщност това е най-големият проблем в българското образование", посочва тя.

В заключение приобщаващото образование е ключов инструмент за изграждане на толерантно общество. Преодоляването на предизвикателствата пред него изисква сътрудничество и ангажираност от всички нива на образователната система и обществото като цяло.

Чуйте разговора в звуковия файл. 


По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Черноморски стриди

Коста и Петър Петрови, баща и син от Варна, отглеждат стриди в басейна на Черно море, край брега на село Кранево. Начинанието им има своите успехи и предимства – вкусът на стридите, растящи в Черно море, е своеобразен и специфичен, а качеството им е безспорно. За разлика от закътаните фиордни заливчета на европейските брегове на Атлантика, Черно море..

публикувано на 03.08.25 в 11:05

Духовната храна и ние

В днешното евангелско четиво на пръв поглед основно място заема чудесното нахранване на няколко хиляди души с две риби и пет хляба. Нека се замислим кое е накарало хилядното множество да последва Спасителя в пустинята, изоставило ежедневните си тегоби. Силата на словото със своята истинност така захласва народа, че той забравя времето и телесните си..

публикувано на 03.08.25 в 09:35
Георги Лозанов

Доц. Георги Лозанов: Борбата с диктатурите е борба с хора, които искат да крадат, убиват, лъжат

Съвременните диктатури, разпада на либералната демокрация и ролята на журналистите в борбата с пропагандата – коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Георги Лозанов , философ и преподавател във ФЖМК на Софийския университет "Св. Климент Охридски". "Опасността от автократски режими беше изразена достатъчно ярко и професионално от..

публикувано на 03.08.25 в 08:55
Петър Ганев

Петър Ганев: Промените в Закона за еврото се правят с цел концентрация на власт

Промените в Закона за еврото коментира в "Мрежата " по програма " Христо Ботев " Петър Ганев от Института за пазарна икономика "Всичко това се прави с идея за концентрация на власт. Използва се момента да се концентрира власт в институции, в Министерски съвет, въобще в правителството, най-общо казано. Генералната репетиция в..

публикувано на 02.08.25 в 08:55