Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как да се намалят рисковете от професионално прегаряне при учителите

Снимка: архив

Професионалното прегаряне, известно и със заетия термин "бърнаут", привлича вниманието на специалистите, които започват да го изследват системно и последователно през 70-те години на ХХ век. То е особено често срещано при хора, упражняващи така наречените "помагащи" професии, една от които е и учителската.

Наясно ли са бъдещите и практикуващите учители с признаците за професионално прегаряне, кои са рисковите фактори, които могат да го отключат, как те могат да бъдат ограничени, в чии ръце е възможността и отговорността за това. С тези въпроси в рубриката "Всичко за образованието" се обръщаме към проф. Йоана Янкулова, преподавателка в катедрата "Социална, организационна, клинична и педагогическа психология" на Софийския университет и член на Дружеството на психолозите в България.

проф. Йоана ЯнкуловаУчителите са "изключително уязвима професионална група. Специфика в работата с една целева група, каквато са учениците, която от своя страна има своите специфични характеристики – бурно физическо развитие, хормонални проблеми, малък житейски опит… също така има високи очаквания и изисквания не само от страна на родителите, но и на обществото…", отбелязва проф. Янкулова.

Проявите на професионално прегаряне са на емоционално, интелектуално, поведенческо и физическо равнище. Един от признаците на състоянието е "дехуманизация" – гняв, негативно отношение към хората, за които се грижиш, в случая – учениците. Дали обаче някои прояви на агресивно поведение от страна на отделни учители, които стават публично достояние, могат да се обяснят с ефекта на професионалното прегаряне.

"За да кажем подобно нещо категорично, в психологията прилагаме различни научни методи, с помощта на които можем да правим и скрининг, и прецизна психодиагностика. Благодарение на това ние можем да проучим по-добре причините за поведенческите прояви на съответния учител и оттам вече да се набележат конкретни мерки, с помощта на които да му се помогне. А така да говорим общо – някой е гневен, чувства се емоционално изтощен, той професионално прегаря и видиш ли това е причината за затруднената му комуникация и работа с учениците и да се извиняваме с проявите на този феномен – нали, звучи добре, но все пак това трябва да бъде и доказано с помощта на научни методи и работа на терен, с конкретни факти."

Чуйте цялото интервю в звуковия файл.

Снимка – rhetoric.bg и архив


По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Художничката Петя Илиева в най-луксозния и най-бедняшкия марокански хамам

Художничката Петя Илиева толкова много пътува по света и на толкова необичайни места я отвежда неутолимото ѝ любопитство, че мине не мине време и гостува в Покана за пътуване с някоя интересна история. Неотдавна тя представи платната си в Мароко, но не се е задоволила да стои само в галерията с нейните картини в типично български стил, ами се е..

публикувано на 27.04.25 в 10:35
Александра Миланова

Александра Миланова е първият български представител в Глобалната младежка академия

България за първи път има свой представител в Глобалната младежка академия ( Global Young Academy – GYA ). Това е гл. ас. д-р Александра Миланова от Института за балканистика с Център по тракология при БАН. Тя беше избрана сред стотици кандидати от цял свят заради своите високи академични постижения, международни изяви и обществена ангажираност...

публикувано на 26.04.25 в 09:25
Ивелина Пашова

Как се раждат положителните истории в училище

Въпреки че за тях се чува по-рядко, добри примери и щастливи истории в българските училища има много. За да се промени картината на средното ни образование обаче, тези примери би трябвало да се проучат внимателно и да се намери начин те да станат норма. Като че ли най-ярки са случаите в "проблемни" райони, общности и селища, където достъпът до..

публикувано на 25.04.25 в 12:45
доц. Владимир Божилов

Ден на отворените врати организира Физическият факултет на СУ

На 26 април 2025 г. (събота), от 11:00 до 15:30 часа Физическият факултет на СУ "Св. Кл. Охридски" отваря вратите си за всички, които искат да прекарат няколко интересни и ползотворни часа, вдъхновени от науката – ученици, учители, родители, деца, студенти, изследователи и граждани. В рамките на събитието посетителите ще могат да видят, че..

публикувано на 25.04.25 в 11:05

Фондация "Ела и ти" за достъпните природни кътчета и хората с увреждания

Фондация "Ела и ти" дава възможност на хора в неравностойно положение да се наслаждават на природните гледки, да се докосват до красотата на водопади, пещери, планински залези. Каузата сплотява доброволци и хора с увреждания, създава предпоставки за споделени преживявания, преходи в зимната планина, състезания по планинско бягане, гребане с драконови..

публикувано на 24.04.25 в 10:42