Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Честит Световен ден на театъра!

Театърът като мечта и смисъл – двама абсолвенти от НАТФИЗ

Петар Андреев: В един театър винаги трябва да има млада кръв, която да бушува непрекъснато

Снимка: НАТФИЗ

Има ли театър на миналото и театър на бъдещето, или театърът е винаги жив, неповторим и все същият? В Световния ден на театъра в "Нашият ден" говорят двама абсолвенти на НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" – Силвия Болярска и Петар Андреев – за бъдещите сцени, за предстоящата раздяла с Академията и за най-човешката форма на актьорското изкуство.  

В началото на разговора Силвия споделя как си представя своя театър на мечтите: "За мен театърът не е просто някаква много красива сграда с чудесна архитектура, която краси улиците. Театърът е това, което се случва вътре. Моят театър би бил много семпло пространство, в което се случва много смислен процес." Младата актриса вярва, че мисията на театъра е да замисля хората, да им дава смисъл и да ги потупва по рамото тъкмо когато трябва.

Петар допълва, че в един театър винаги трябва да има млада кръв, която да бушува непрекъснато – съчетание между новаторство и традиция. "Има много мои колеги и в по-долните курсове, които наистина вярват в театъра и се стремят да правят смислен театър", заявява той.

И двамата млади актьори вярват, че театърът е механизъм, който не се задвижва само от актьорите. Осветители, реквизитори, озвучители, шивачи, сценични работници – всеки един от тези хора има своето значимо място в процеса, а НАТФИЗ е първото доказателство, че всички могат да работят хармонично, разказват Силвия и Петар.

По думите на Петар не е нужно театърът да се дели на минало и бъдеще. В днешно време има нови сценични ефекти, като например видеомапинга, но театърът остава изкуство на момента – може да бъде разбран и усетен само на живо.

Според Силвия театърът си има правила и основни принципи, но това, което тя и колегите ѝ от класа на проф. Пенко Господинов са научили, е, че винаги може да експериментираш и научаваш нещо ново за сцената и за себе си. Тя споделя, че професорът, който нарича свой "театрален баща", не им е предал просто теория, а ги е научил да бъдат мислещи, действащи и преди всичко добри хора.

Класът на Силвия и Петар се състои от 21 души, които в последните години заедно са израснали духовно, осмислили са своя път и са научили много за себе си. Ето защо, по думите на двамата актьори, раздялата с Академията ще е емоционална и трудна.

Ако питаме някой зрител, той би отговорил, че представлението е по-вълнуващо от репетицията. Петар обаче отговаря с думите: "Репетиция, любов моя!" Репетицията, според него, е процес, в който всеки започва на чисто, за да научи нови неща за себе си, за да търси – защото театърът е непрекъснато търсене. Да се довериш на режисьора, да излезеш от себе си не е лесен процес, разказват Силвия и Петар, но на публиката е отредено да вижда само крайния резултат.

Още за персонажите в театъра и в живота, за най-нешлифованата човешка форма, която се пренася на сцената, и за вълнението от раздялата с НАТФИЗ – чуйте в звуковия файл:

По публикацията работи: Бисерка Граматикова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Сцена "Дерида" в подкрепа на млади хореографи

Сцена "Дерида" отправя отворена покана към български хореографи, танцови екипи и компании, които работят на свободна практика в областта на съвременни танц, да кандидатстват по програма в подкрепа на млади хореографи. За стартиращите творци това е възможност да покажат най-новите си произведения на сцена "Дерида", обявява в "Артефир"..

публикувано на 27.04.24 в 10:00

"Емоции от първа необходимост" поставя по забавен начин важни теми за съвременното общество

Авторският музикален спектакъл "Емоции от първа необходимост" е премиерното заглавие в афиша на Драматичния театър "Сава Огнянов" - Русе. Постановката е на Ева Данаилова по фрагменти от "Страх и мизерия в Tретия райх" на Бертолт Брехт. Според нейното режисьорско решение спектакълът обединява две от миниатюрите в пиесата на Брехт –..

публикувано на 27.04.24 в 08:50
Снимката е илюстративна

Чупим шаблони

В редакция "Хумор и сатира" традиционно сме против шаблоните, чупим ги непрестанно, но не ги изхвърляме, че може да потрябват. Тази неделя след новините в 18 това изглежда така: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос". - "Истинските новини" – жителите на Канарските острови се бунтуват срещу туристите,..

публикувано на 26.04.24 в 18:35
Примабалерината Анелия Димитрова и солистът Ивайло Янев

Примабалерината Анелия Димитрова и солистът Ивайло Янев танцуват на фестивала "Екселсиор" в Сиена

В навечерието на Международния ден на танца "Артефир" запознава слушателите с една вълнуваща новина от звездната карта на световния балет. Примабалерината Анелия Димитрова и солистът Ивайло Янев на Балета на Държавна опера - Стара Загора участват в 12-ия Танцов фестивал "Екселсиор" в Сиена , под артистичното ръководство на маестро Марко..

публикувано на 26.04.24 в 15:00

"Виртуални тела 2.0" – точка на пресичане между изобразителното и танцовото изкуство

Един артистичен проект, в който пластики и картини оживяват чрез танц. Състоя се премиерата на второто издание на изложбата  " Виртуални тела 2.0" в галерия "Квадрат 500" – виртуална, интерактивна експозиция, която е съвместен проект на танцова компания "Хетероподи" и Националната галерия. В "Артефир" Росен Михайлов , главен хореограф на..

публикувано на 26.04.24 в 14:15