Има ли театър на миналото и театър на бъдещето, или театърът е винаги жив, неповторим и все същият? В Световния ден на театъра в "Нашият ден" говорят двама абсолвенти на НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" – Силвия Болярска и Петар Андреев – за бъдещите сцени, за предстоящата раздяла с Академията и за най-човешката форма на актьорското изкуство.
В началото на разговора Силвия споделя как си представя своя театър на мечтите: "За мен театърът не е просто някаква много красива сграда с чудесна архитектура, която краси улиците. Театърът е това, което се случва вътре. Моят театър би бил много семпло пространство, в което се случва много смислен процес." Младата актриса вярва, че мисията на театъра е да замисля хората, да им дава смисъл и да ги потупва по рамото тъкмо когато трябва.
Петар допълва, че в един театър винаги трябва да има млада кръв, която да бушува непрекъснато – съчетание между новаторство и традиция. "Има много мои колеги и в по-долните курсове, които наистина вярват в театъра и се стремят да правят смислен театър", заявява той.
И двамата млади актьори вярват, че театърът е механизъм, който не се задвижва само от актьорите. Осветители, реквизитори, озвучители, шивачи, сценични работници – всеки един от тези хора има своето значимо място в процеса, а НАТФИЗ е първото доказателство, че всички могат да работят хармонично, разказват Силвия и Петар.
По думите на Петар не е нужно театърът да се дели на минало и бъдеще. В днешно време има нови сценични ефекти, като например видеомапинга, но театърът остава изкуство на момента – може да бъде разбран и усетен само на живо.
Според Силвия театърът си има правила и основни принципи, но това, което тя и колегите ѝ от класа на проф. Пенко Господинов са научили, е, че винаги може да експериментираш и научаваш нещо ново за сцената и за себе си. Тя споделя, че професорът, който нарича свой "театрален баща", не им е предал просто теория, а ги е научил да бъдат мислещи, действащи и преди всичко добри хора.
Класът на Силвия и Петар се състои от 21 души, които в последните години заедно са израснали духовно, осмислили са своя път и са научили много за себе си. Ето защо, по думите на двамата актьори, раздялата с Академията ще е емоционална и трудна.
Ако питаме някой зрител, той би отговорил, че представлението е по-вълнуващо от репетицията. Петар обаче отговаря с думите: "Репетиция, любов моя!" Репетицията, според него, е процес, в който всеки започва на чисто, за да научи нови неща за себе си, за да търси – защото театърът е непрекъснато търсене. Да се довериш на режисьора, да излезеш от себе си не е лесен процес, разказват Силвия и Петар, но на публиката е отредено да вижда само крайния резултат.
Още за персонажите в театъра и в живота, за най-нешлифованата човешка форма, която се пренася на сцената, и за вълнението от раздялата с НАТФИЗ – чуйте в звуковия файл:33-то издание на Международния театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен предложи на публиката и критиката поводи за размисъл върху едни от най-значимите заглавия от чешкия театър и международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът проф. Калина Стефанова, преподавател в НАТФИЗ..
Тази година в Созопол се проведе международна конференция "Изкуствена и естествена креативност" посветена на 30 години Ранноесенна школа по семиотика, към Нов български университет в България. Лектори на конференцията бяха утвърдени световни имена като проф. Масимо Леоне – преподавател по визуална семиотика и психология на комуникацията, както и..
До 16 октомври в галерия "България" на Българския културен институт - Рим може да бъде разгледана изложбата Viva l’Accademia, която представя селекция от творби на преподаватели от Националната художествена академия в различни направления на визуалното изкуство – живопис, графика, скулптура, плакат, илюстрация, текстил, керамика, дигитални изкуства и..
Неделното издание на " Академия комика " , литературния салон на редакция " Хумор и сатира " , е посветено на Станислав Лем, блестящият полски писател. Роден в Лвов през 1921, Лем е сред най-знаменитите писатели-фантасти в света, с милионни тиражи и преводи на десетки езици. Вероятно най-популярен е романът му "Соларис", но творчеството..
Най-новото заглавие в репертоара на Сатиричния театър "Алеко Константинов" е "Пак плаче, но този път от щастие" на един от най-популярните сръбски драматурзи, сценаристи и романисти Новица Савич. Премиерата е на 10 октомври и е режисьорски дебют на актьора Явор Борисов. Една комедия, написана с драматургично майсторство и несъмнено познаване на..
Защо според Илиян Василев ситуацията в България – от кризата с боклука в София до войната между прокуратурата и съда – може да бъде наречена Операция..
До 16 октомври в галерия "България" на Българския културен институт - Рим може да бъде разгледана изложбата Viva l’Accademia, която представя селекция от..
В началото на седмицата Николай Бареков, преди години работил като журналист, после работил като политик, а сега с плахи опити отново да се върне към..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg