Има ли театър на миналото и театър на бъдещето, или театърът е винаги жив, неповторим и все същият? В Световния ден на театъра в "Нашият ден" говорят двама абсолвенти на НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" – Силвия Болярска и Петар Андреев – за бъдещите сцени, за предстоящата раздяла с Академията и за най-човешката форма на актьорското изкуство.
В началото на разговора Силвия споделя как си представя своя театър на мечтите: "За мен театърът не е просто някаква много красива сграда с чудесна архитектура, която краси улиците. Театърът е това, което се случва вътре. Моят театър би бил много семпло пространство, в което се случва много смислен процес." Младата актриса вярва, че мисията на театъра е да замисля хората, да им дава смисъл и да ги потупва по рамото тъкмо когато трябва.
Петар допълва, че в един театър винаги трябва да има млада кръв, която да бушува непрекъснато – съчетание между новаторство и традиция. "Има много мои колеги и в по-долните курсове, които наистина вярват в театъра и се стремят да правят смислен театър", заявява той.
И двамата млади актьори вярват, че театърът е механизъм, който не се задвижва само от актьорите. Осветители, реквизитори, озвучители, шивачи, сценични работници – всеки един от тези хора има своето значимо място в процеса, а НАТФИЗ е първото доказателство, че всички могат да работят хармонично, разказват Силвия и Петар.
По думите на Петар не е нужно театърът да се дели на минало и бъдеще. В днешно време има нови сценични ефекти, като например видеомапинга, но театърът остава изкуство на момента – може да бъде разбран и усетен само на живо.
Според Силвия театърът си има правила и основни принципи, но това, което тя и колегите ѝ от класа на проф. Пенко Господинов са научили, е, че винаги може да експериментираш и научаваш нещо ново за сцената и за себе си. Тя споделя, че професорът, който нарича свой "театрален баща", не им е предал просто теория, а ги е научил да бъдат мислещи, действащи и преди всичко добри хора.
Класът на Силвия и Петар се състои от 21 души, които в последните години заедно са израснали духовно, осмислили са своя път и са научили много за себе си. Ето защо, по думите на двамата актьори, раздялата с Академията ще е емоционална и трудна.
Ако питаме някой зрител, той би отговорил, че представлението е по-вълнуващо от репетицията. Петар обаче отговаря с думите: "Репетиция, любов моя!" Репетицията, според него, е процес, в който всеки започва на чисто, за да научи нови неща за себе си, за да търси – защото театърът е непрекъснато търсене. Да се довериш на режисьора, да излезеш от себе си не е лесен процес, разказват Силвия и Петар, но на публиката е отредено да вижда само крайния резултат.
Още за персонажите в театъра и в живота, за най-нешлифованата човешка форма, която се пренася на сцената, и за вълнението от раздялата с НАТФИЗ – чуйте в звуковия файл:"И все пак, въпреки цялата многотия от възможни модуси на превода, отвъд препирните за чуждото и родното, предаването на стила на писателя, неизбежния отпечатък, който преводачът оставя в текста, и останалите добре познати ни ябълки на раздора в караниците около превода, като че ли все по-често се налага да си задаваме въпроса не дали един превод е..
"Ретроспекции към публичната комуникация" – проф. Минка Златева гостува в "Артефир", за да представи своята книга, посветена на приноса на Факултета по журналистика и масова комуникация в българското висше образование. "След 1989 година промяната в обществения живот наложи промяна и в образованието, и в дисциплините, които преподаваме във..
Как Еверест – връх първоначално обявен за невъзможен за изкачване, след това принизен до просто самоубийствен, се превръща във възможност, от която хиляди хора могат да се възползват? Отговорът на този въпрос търси американският журналист и писател Уил Кокръл в своята книга " Еверест ООД". Авторът прави над 120 интервюта с професионални..
Продуцентката и актриса Деси Тенекеджиева , режисьорът и съсценарист Бен Чарлз Едуардс , изпълнителният продуцент и актьор Гари Стреч и операторът Денис Мадeн – създателите на новия българо-британски филм "Дяволски игри" – са в студиото на "Артефир". Става ясно, че драматичният трилър, който днес тръгва по кината у нас, е вдъхновен от..
Драматичният театър "Любомир Кабакчиев" в Казанлък гостува на софийската публика с един от най-новите си спектакли – "Взрив" от Елизе Вилк. Постановката по пиесата на съвременната румънска драматуржка е дело на Бюрхан Керим, който е работил по превода на Лора Ненковска. "Модерна гимназия. Таблоидите биха казали, че това е гимназия за..
Какви опасности за свободата на изразяване и демокрацията крият предложените за гласуване в НС през тази седмица проектозакон за "чуждестранните агенти"..
Продуцентката и актриса Деси Тенекеджиева , режисьорът и съсценарист Бен Чарлз Едуардс , изпълнителният продуцент и актьор Гари Стреч и операторът..
Какво е "соросоид" и наистина ли е застрашена демокрацията у нас и в Европа, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Георги Лозанов ,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg