Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Свободата на "Хориа"

В дебютния си филм, който беше част от 28-ия София филм фест, Ана-Мария Команеску се впуска в търсенето на свободния дух и същността на човека

4
Снимка: siff.bg

"Хориа" на румънската режисьорка Ана-Мария Команеску представя свободата като онова най-желано място за човека. Място, заради което обикаляш и опознаваш целия свят, но откриваш вътре в себе си. Филмът е копродукция между Румъния, България и Сърбия и е дебютен за режисьорката. Той въвежда зрителите в историята на непокорния тийнейджър Хориа, който яхва стария мотор на баща си, за да прекоси страната и да се събере с приятелката си. По пътя към него се присъединява Стела, нахакана 13-годишна девойка, и между тях се заражда необикновено приятелство. Едно истинско бягство към свободата в търсене на същността на човека.

"Струва ми се, че в днешно време се страхуваме да избягаме, ние сме обсебени от телефоните си и напрегнатия си живот. Постоянно имаме чувството, че изпускаме нещо, че трябва да присъстваме някъде и забравяме малките неща. Забравяме да се радваме на слънцето, да гледаме дърветата. /…/ Надяваме се, че този копнеж по свободата го има във всеки един от нас. Знам, че някои хора му се отдават донякъде, някои го потискат. Що се отнася до мен – аз със сигурност го изпитвам", казва Ана-Мария Команеску.


Героят ѝ никога не е напускал селото си, той за първи път решава да тръгне по привидно безкрайния път и това изпълнено с премеждия пътуване го кара да изпита истинска наслада от момента.Зрителите откриват света заедно с него, през неговите очи - този неспокоен, но любопитен тийнейджърски поглед.

От визуална гледна точка режисьорката решава да изобрази свободния дух на Хориа първо чрез красив пейзаж, който дълго време търси, но накрая успява да намери, и второ - чрез преследване на трика от филма "Магьосникът от Оз", при който историята преминава от черно-бяло към цветно. Според нея това въздейства на подсъзнателно ниво на зрителите и ги кара да преоткрият света заедно с Хориа.

С този филм режисьорката се надява героят ѝ да вдъхнови зрителите да намерят убежище в собствената си, макар и мимолетна, вътрешна свобода.

Редом до преследването на личната свобода обаче във филма върви и линията на приятелството. Според Ана-Мария Команеску връзката между свободата и приятелството зрителите могат да открият във второстепенния персонаж – Стела, която е истински номад, спонтанна, много по-зряла и умна от Хориа. Тя подхожда към живота с небрежност, следва момента и му се отдава. Тъкмо тя балансира Хориа, който е много по-затворен и отчужден от заобикалящия го свят до този момент. Неслучайно румънската режисьорка смята, че човек трябва внимателно да подбира приятелите си, както и хората, с които тръгва на път.


И докато Хориа обикаля света, за да открие собствената си същност, самата Ана-Мария Команеску открива нови страни от себе си по време на работата си по филма.

"Имам чувството, че с този филм израснах поне с десет години, въпреки че работих по него седем. Преди всичко това, което открих за себе си, е, че е много важно винаги да следваш това, което на теб ти се струва правилно, а не да се опасяваш какво може да си помислят хората. Важно е да се бориш за своето виждане. Особено като творец, който за пръв път прави пълнометражен филм, това е моят дебют, понякога много се колебаех, понякога се опасявах и открих колко е важно да бъдеш уверен в себе си и да следваш своите убеждения", обяснява тя.

Кога обаче свободата има нужда от безопасно място и може ли самата тя да бъде такова за човека?

Отговора чуйте от Ана-Мария Команеску в звуковия файл, превежда я Мартин Петров.

"Хориа" беше част от международната програма на 28-ия София филм фест. В историята му е вплетена и конкретна музиката - истински румънски рок от 80-те години.

Снимки: София филм фест
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

100 години Национална професионална гимназия по полиграфия и фотография

Националната професионална гимназия по полиграфия и фотография в София отбелязва 100 години от създаването си. Директорът на гимназията инж. Цветанка Апостолова отбеляза, че гимназията е приключила успешен двугодишен проект по програма "Еразъм", а в момента се работи с партньори от чужбина по нов – за реставрация на стари фотографии и книги...

публикувано на 30.04.24 в 11:10
Стефка Станчева

Стефка Станчева с дебютен роман – "Добруджанският феникс"

С дебютния си роман "Добруджанският феникс" Стефка Станчева се връща към корените си – дълбоко в сърцето на Златна Добруджа. Романизираната биография на местния журналист, писател и общественик Яни Хаджиянев-Калиакренски поставя началото на историческата трилогия "Благословената земя". Тя среща читателите със силни и забележителни личности,..

публикувано на 30.04.24 в 10:52

Фондация "Елизабет Костова" 2024: Поезия и климатична криза

Фондация "Елизабет Костова" е една от организациите, които най-активно насърчават литературния живот у нас. През 2024 година поезията е на фокус, като предстоят редица полезни и вълнуващи събития – Преводаческа академия, Международна поетична конференция, ателиета по превод, Международният фестивал "СтолицаЛитература" и т.н. Виолета..

публикувано на 30.04.24 в 09:52

"Нощ на звездите" се завръща със световно шоу в София

Спектакълът "Нощ на звездите" се завръща в София за своето 13-о издание . Световното цирково шоу, организирано от Фондация "Енчо Керязов", традиционно започва с награждаване на талантливите деца на България в областта на изкуството, образованието и спорта. В шоуто всяка година участват най-големите световни артисти на цирковата сцена . Енчо..

публикувано на 30.04.24 в 09:01

Фотографии и компютърни платки в изложбата на Гергана Иванова

"Любовта е фалшива" (Love is False) е първата самостоятелна изложба на Гергана Иванова, която изследва концепцията за любовта като едновременно истинска и фалшива. Чрез миксиран медиен артпроект, тя се докосва до сложностите на междуличностните отношения, използвайки рециклирани компютърни дънни платки и стари снимки на двойки. Проектът изследва..

публикувано на 30.04.24 в 08:10