Басът Михаел Вагнер отново блесна в Музикалния театър на Линц с дебютна роля. В премиерата на "Севилският бръснар" на Росини на 20 януари тази година той изигра д-р Бартоло. Роденият в Долна Австрия Михаел Вагнер умее да убеждава не само музикално, но и театрално. В това отношение ролята му в "Севилският бръснар" му предостави най-добри условия и поле за изява. Сценичните проби са продължили около седем седмици.
"Бартоло означава за мен едно разнообразие в сравнение със сериозните роли. Във всички случаи обаче е много важно определеният характер да се извлече от гениалността на всеки композитор, както музикално, така и театрално. Това е една прекрасна задача, все едно дали става въпрос за трагедия или комедия, още повече, че двата жанра понякога са много близко един до друг", казва любимецът на публиката в Линц.
Михаел Вагнер не крие своите предпочитания за ролите на Моцарт, Вагнер и Рихард Щраус. Като музикална кулминационна точка в новата си роля от операта на Росини той определя голямата ария от първо действие: една типична за Росини ария с много орнаменти и шестнадесетини в едно устремено темпо, ария от типа "басо буфо", която изисква всичко от един певец. Певецът разказва още за "Севилският бръснар" на Росини: "Тази гениална опера всъщност е изградена от множество кулминации. Това е един изключително рядък случай, в който за една комедия в рамките само на няколко седмици е написана една толкова убеждаваща музика".

И в действителност: "Севилският бръснар" на Росини принадлежи към три от най-известните произведения на оперния репертоар. Увертюрата, както и 16-те музикални номера на операта, "бълбукат" от виц и музикалност: един празник на колоратурите с известните "кресченди" на Росини. Съдържанието е простичко разказано: граф Алмавива иска да се ожени за Розина. Неговият приятел, бръснарят Фигаро, го подпомага в това начинание. Двамата заедно искат да предотвратят д-р Бартоло да спечели Розина, тъй като Бартоло всъщност се интересува само от нейното наследство. Алмавива първо се представя като войник, после като учител по музика, за да се сближи с Розина. Бартоло е мнителен и вижда единствено в една женитба с Розина възможността да се замогне, но Алмавива го изпреварва. Накрая всички са щастливи, а Бартоло получава зестрата на Розина.
За премиерата на "Севилският бръснар" в Линц пресата намери похвални думи: режисурата на Грегор Хорес е богата на фантазия, а сценичната картина на Елизабет Педрос с големите сребърни монети, под мотото "Парите управляват света", е доста сполучлива. Костюмите на Ивон Форстер са дръзки, причудливи, доста пъстри, сюрреални, но се вписват изключително добре в цялостната картина.
Похвални, изпълнени с признание са и думите за италианския диригент Клаудио Новати, за Брукнер-оркестъра, за всички солисти певци, както и за мъжкия хор на музикалния театър в Линц. Особено внимание заслужават солистите. "Майсторско пеене, което носи радост": с тези думи австрийската преса описва ансамбъла от солисти. При това би трябвало да се добави, че от двамата южнокорейци, Адам Ким, баритон, в ролята на Фигаро и СойнгДжик Ким, тенор, в ролята на граф Алмавива, вторият е с по-богат, по-мек, по-благороден глас.
Много важно място в ансамбъла заема Анжела Симкин, британско мецосопрано, която изпълни ролята на Розина. Блясък, сила, закачливост, красота на гласа: с тези качества Симкин придаде оживени контури на образа на Розина и "грабна" публиката.
Гото Грисмайер, сопрано от Линц, изигра енергично ролята на гувернантката Берта. Певицата е известна с комедийни роли. За съжаление в някои определени височини гласът на Грисмайер прозвуча с лек метален оттенък.
Убедителни бяха и басът Доминик Некел в ролята на жадния за интриги учител по музика Базилио, както и Александър Йорк в ролите на двамата слуги Фиорело и Амброджио.
Публиката аплодираше между музикалните номера, както и възнагради цялостно постановката с възторжени аплодисменти. Който иска добре да се забавлява в една изпълнена с виц и доста успешна оперна вечер, не бива да пропуска този нов "Бръснар" в музикалния театър на Линц! Операта ще бъде изпълнявана до 28 юни.
С три концерта именити музиканти почитат годишнината от раждането на Лудвиг ван Бетховен , като откриването е тази вечер в Малката базилика на Филипопол в Пловдив. Поредицата от концерти носи името "БЕТОВЕН ФЕСТ ПЛОВДИВ" и е част от културния календар на Община Пловдив , в партньорство с Академията за музикално и танцово изкуство, Института..
Гергана Костадинова ще представи новия си албум "Мечтания" в неделя, 23 ноември от 20.00 ч. в Sofia Live Club. Вратите отварят в 19.00 часа. Албумът включва 11 авторски композиции, вдъхновени от любовта, природата и българския фолклор. Водещото в албума са неравноделните размери, преплетени в джазови хармонии. започва да свири..
На 9 ноември 2025 г. от този свят си отиде една от обичаните български оперни прими, покорила световните театрални сцени от Европа до Северна и Южна Америка, с изключение на Австралия, както самата тя се шегуваше – Стефка Евстатиева. Носителка е на награди от няколко престижни певчески конкурси: от конкурса "Чайковски" в Москва (1974); от..
"Музикални контрасти" за пиано и флейта ще звучат от Мартина Табакова и Гергана Иванова в зала "България" на 25 ноември, вторник, от 19.00 часа. “Неслучайно сме нарекли програмата "Музикални контрасти", тъй като от емблематичното за романтичната музика произведение на Цезар Франк, което е емблематично и за цигулковия репертоар, а сега е направено в..
Радиопремиера на албума на китарното дуо Антонио Форчоне и Дженк Ердоган с буквално заглавие "Разказвачите на истории". Най-важното: дуото е събрано тук, в София преди 7 години от Джаzz+ концерти, които продуцират настоящия им албум, издават го за физическо и цифрово разпространение в цял свят и вече е факт първият им концерт навън - в Дъблин (на..
Носителят на Нобеловата награда за литература за 2025 г. Ласло Краснахоркаи е смятан от мнозина литературни критици за един от живите класици на унгарската..
На 25 ноември художникът, поет и преводач Роман Кисьов ще представи новата книга ARS ORPHICA MODERNA – концептуален проект със стихове и картини...
През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg