Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Привидният парадокс на непреходната култура

Снимка: uni-sofia

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет.

Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на университета, споделя в "Нашият ден", че цикълът лекции се е радвал на много голям интерес и е довел до оживени дискусии. Дискусионно звучи и заглавието на неговата лекция "Непреходната култура и културата на прехода".

Въпроса дали нещо преходно като времето може да роди нещо непреходно, професорът нарича привиден парадокс. "Около него се върти цялата моя лекция. Аз се занимавам с това дали тези 35 години, които минаха, оставят някакви значими наследства и как ние можем да преценим тяхната значимост. Постижения безспорно има – като започнем с "Букъра" на Георги Господинов, романите на Милен Русков, музикалните постижения на Георги Арнаудов, направеното от Недко Солаков и Андрей Даниел в изобразителното изкуство. Въпросът е дали единствено постиженията правят тази непреходност. Онова, което остава "класическо", което ще бъде вечно съвременно и в други времена, не зависи само от постиженията, а и от отношенията между публиката и творците", казва професорът. Проф. Кьосев определя постиженията като "събития между твореца и публиката" – публиката участва в процеса на "смислопроизводтсво", тя създава шедьоврите.

В работата си професорът анализира публиките на прехода и тяхната културна компетентност. Според проф. Кьосев публиките в България се променят в една недобра посока. Това се дължи на комерсиалната популярна култура, хиперболизирана от времето на постсоциализма. Тази култура почти изцяло е изтласкала по-сериозната, а и по-претенциозната култура. Професорът обръща внимание, че още в социалистическо време музикалните, литературни, архитектурни и художествени постижения са маргинализирани, тъй като културата е говорила на идеологизиран, отблъскващ народа език.

Към днешна дата проф. Кьосев наблюдава все по-сериозно капсулиране на всяка профилирана публика. "Отсъства така наречената "образована публичност", заявява професорът.

В последните 14 години проф. Кьосев ръководи изследване, озаглавено "Читателски практики в България". То се занимава с прехода от печатна към дигитална медия, с читателската култура, с компетентностите на читателите. Това, което се наблюдава в тази сфера, по думите на професора, е приложимо и в останалите културни области. 

Проф. Кьосев споделя, че за съжаление наблюдава една ерозия на културната компетентност, която не съдейства на големите постижения да се превърнат в големи, "класически" творби.

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
„Оригинална литография VIII“ от Хуан Миро

101 години сюрреализъм

Изложбата "101 години сюрреализъм" в галерия "Риволи" представя панорамен поглед към движението и неговите наследници – от класически фигури до съвременни артисти, които разгръщат и обновяват този естетически и философски импулс. Събрани в един общ разказ, техните произведения канят зрителите да преминат отвъд границите на видимото и да се потопят в..

публикувано на 06.11.25 в 17:15

Дефиле от стомана

За втори път скулпторът Живко Седларски, който от години живее и работи във Франция, показва свои творби в Салона на изкуствата в НДК. Роклите от метал са запазената марка на художника. В неговите "рокли-скулптури" "тежкият метал придобива изненадваща лекота и поетична мекота, пишат от Арт галерия НДК.  "В творбите му стоманата се превръща в ефирна..

публикувано на 06.11.25 в 16:20
Любомир Савинов

Стъпка по стъпка към творческия свят на Любомир Савинов

Преди две години художникът Любомир Савинов откри в галерия "Стубел" изложбата "Разминаване", а сега може да се види втората му експозиция там "Стъпка по стъпка". Творбите са предимно от 60-те и 70-те години – натюрморти, пейзажи и портрети.  "Никога не съм преставал, няма и да престана да работя, поне по начина, който смятам, че е единственият..

публикувано на 06.11.25 в 15:22
Теодора Димова

Теодора Димова с награда на името на проф. Богдан Богданов

Журито на Наградата за хуманитаристика "Богдан Богданов" присъди отличието за 2025 г. на Теодора Димова . Ет о част от словото на писателката:  "Приемам това отличие като награда както за романите ми, така и за есеистиката ми в Портал "Култура", където всяка седмица, вече 13 години, пиша по широк кръг теми. В романите ми позициите ми се изказват..

публикувано на 06.11.25 в 15:15

Подем на съвременната българска литература: гласове от журито на "Перото" 2025

В рубриката "Разговорът" Тодора Радева – изпълнителен директор на фондация "Прочети София" , и Емануил А. Видински – поет, писател и редактор в "Литературен вестник" , споделят впечатленията си като част от журито на Награди "Перото" 2025 . Прегледът на близо 180 книги им дава уникална перспектива към тенденциите, темите и занаята на..

обновено на 06.11.25 в 12:22