В средновековните писмени паметници от IX – XI век се срещат поредица от сложни думи, образувани с прилагателните "велик" и "велии" (със същото значение). Те са се отнасяли до нравствени и духовни качества на човека, най-вече положителни, но и отрицателни като "велеречив", т.е. който говори надменно или "велехвален" – който много се хвали.
Изненадващи от гледна точка на съвременния български език са употребите на сложни думи с "велик", "велии" за конкретни физически характеристики като "великотелесный" – който е с голямо тяло, "велеокый" – с големи очи, дори "великоплешивый" – много плешив. Те са свързани с факта, че в старобългарския книжовен език прилагателните "велик", "велии" са имали много повече значения, включително и "голям по размери, сила, тегло" и т.н., както и запазилото се до днес "който е с изключително значение" и "прочут, славен, необикновен", отнасящо се тогава до сакрални сили и личности. Все пак преобладават преосмислените употреби, които назовават качества, действия и прояви.
Има и поредица от сложни думи като "великодарный" – който дарява много, "великоименит" – с велико име, които са употребени единствено по отношение на Бог, а страдалите и загиналите мъченически в името на вярата си към него са "великострадалци" и "великомъченици".
Как са били създадени тези думи, как са се променили значенията им през вековете, били ли са познати на обикновените хора – разказва в предаването доц. Ваня Мичева, изявена специалистка по история на българския език.
Чуйте повече в звуковия файл.
Снимка – БГНЕС
В Геолого-географския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски" всеки може да изследва себе си, изследвайки света. Предаването "Следобед за любопитните" гостува на факултета. "Нашият факултет е един от най-иновативните в университета, тъй като трансформирахме специалностите си, така че да отговарят на професии на бъдещето, които започват да се оформят...
Първи стъпки Аз съм тръгнал от ромската махала на град Кюстендил. Минах през читалището в махалата, минах през училището, което според мен е най-важното нещо в живота на един човек. И всичко това, което правих през годините и като самодеец (аз съм се занимавал с театър и естрадна сатира, снимал съм разни нещица за местната кабелна телевизия), ми..
Той е на 25, бъдещ лекар, който избира своя път в детска възраст и върви по него уверено, с много вдъхновение и ентусиазъм. Стоимен Димитров завършва специалност "Медицина", в МУ "Проф. д-р Параскев Стоянов" – Варна. Бъдещият лекар е избрал за свое професионално призвание ревматологията. Интересите му са в сферите на социалнозначимите ревматични..
Пламена Николова, културолог и образователен експерт от фондация "Rise Bulgaria" и Яна Алексиева, изпълнителен директор на асоциация "Родители" коментират в "Какво се случва" идеите за образователни промени, които се появиха в публичното пространство. Сред тях са санкции за родителите, забрана за телефони в училище, оценка за дисциплина и обучение по..
С активната намеса на граждански организации, училища и действащи медиатори през лятото на 2024 г. професията "Образователна медиация" беше включена в списъка с професии, които ще могат да се усвояват в професионални гимназии и центрове за професионално обучение. За да започне обучението на бъдещите медиатори, до две години трябва да се подготвят и..
Велизара Сърчаджиева живее между сцената и радиото. Тя завършва актьорско майсторство за куклен театър в НАТФИЗ, а към момента прави магистратура в..
Как да отразяваме човешки трагедии и смърт, коментира в рубриката "Въпреки мрежата" в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова ,..
Реформата в МВР. Скандалът с ГДБОП. Има ли чадър над престъпни групировки и лица? Кой ги покровителства? Как да спрем безумната война по пътищата на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg