Юджийн Чаплин е роден през 1953 г. в Швейцария. Той е петото от осемте деца на Чарли Чаплин и Уна О’Нийл и единственият, който не практикува актьорската професия. Навлиза в музикалния бизнес като тонинженер и участва в записите на Дейвид Боуи, "Ролинг Стоунс" и "Куин" в прочутото студио в Монтрьо. Антония Барулова разговаря с него, а поводът е концерт-спектакъла "Чаплин пианисимо", който Юджийн лично ще представи за първи път у нас. В София на 10 юни, в Пловдив на 12 юни и във Варна на 15 юни.
Как наследството на баща ви и богатата история на вашето семейство повлияха на кариерата и личните ви проекти?
Юджийн Чаплин: Мисля, че с братята и сестрите ми наследихме любовта към изкуството, към филмите, актьорството и всичко останало. Веднъж, след като се родиш в шоубизнеса е трудно да се измъкнеш от него. Никога не съм искал да бъда актьор, така че никога не съм имал този проблем. Но да бъда режисьор или продуцент ми беше по-интересно. И предполагам, че съм го взел от баща си.
Мащабният проект "Чаплин пианисимо" е любопитен и красив разказ за живота на Чарли Чаплин, представен чрез неговата филмова музика. Съчетава концерт с два рояла, мултимедия и специални декори.
Можете ли да обясните концепцията зад Chaplin Pianissimo и какво целите да постигнете с този проект?
Всъщност, целта е хората да открият, че баща ми също е бил музикант, че е писал музика, че е писал музиката за собствените си филми. Също така, това е начин да мога да говоря за живота си, детството си и начина, по който е работил баща ми, анекдоти на хора, които е срещал. Това е малка смесица от всичко, но основният акцент е върху неговата музика. Например, звучи музиката от "Хлапето", и очевидно трябва да говорим за филма, интересни моменти от снимачния процес. Или говорим за "Модерни времена". Говорим за съвремието, как е направен, кога е направен, защо е направен и подобни неща.
На сцената заедно с Юджийн Чаплин ще бъдат пианистите Жан-Паскал Бентюс и Силвен Моризе. В света на киното двамата музиканти са познати като едни от най-добрите оркестратори и автори на аранжименти. Когато свирят публиката има усещането, че слуша цял оркестър.
Как избрахте тези двама пианисти, участващи в Chaplin Pianissimo?
Те ме избраха. И те са тези, които искаха да направят аранжиментите. Жан Паскал е музикален аранжор и той е работил с всички големи холивудски компании по много известни филми, правейки аранжименти за тях. Той също искаше да се изявява и мисля, че една от причините е, че идеята му хрумна по време на пандемията. Така че всички бяхме затворени в домовете. Той ми каза, обичам музиката на Чаплин, бих искал да я аранжирам за две пиана.
Можете ли да говорите за процеса на аранжиране на музиката? Какво е уникалното в тези аранжименти?
Мисля, че Чаплин е първият артист, който разбира, че музиката е контрапункт на картината. Така че баща ми, когато е композирал, е композирал според това, което е имал на екрана. Имаше много диригенти, които четяха партитурите на баща ми и казваха, че това не е логично. Защото в класическата музика следваш установени правила. Имаш определени начини да правиш музиката. Изведнъж преминаваш от много бърза към бавна романтична музика, но без никаква логика. Тогава баща ми казваше, погледни екрана и погледни филма, ти композираш музиката към картината. Ако в наши дни Чайковски би получил поръчка да напише "Лешникотрошачката", ще прочетете историята и след това според нея ще композира музиката.
Първите концерт -спектакли в България предстоят през юни в София, Пловдив и Варна. Какво може да очакват хората, които ще посетят "Чаплин пианисимо"?
Когато дойдат, ще видят. Не мисля, че трябва да имат някакви очаквания. Животът на моя баща е невероятен, пълен с оптимизъм и решителност. И няма нищо, нищо по-добро за това, особено в тези дни, когато всичко е толкова сложно.
Чуйте разговора на Антония Барулова с Юджийн Чаплин за предаването "Метроном" в звуковия файл.
"Опет" — опет, ако използвам българското диалектно наречие за "пак, още веднъж". Къде е тЕкла вОда, опЕт ке тЕчит! , както възкликва класикът Иван Вазов. Където е текъл прогрокът, ще тече още веднъж – този път в столичната Asics Arena на 10 октомври. Спектакълът на знаменитата банда в България е част от световното ѝ турне в подкрепа на..
На 5 октомври 2025, 17.00 часа на сцената на Музикален театър балет "Арабеск" ни кани на първото си представление за новия сезон "BarrocoLife – Съвършеното несъвършенство". В програмата на вечерта са включени две едноактни миниатюри, в които хореографите са използвали музика на известни барокови композитори. Анна Донева работи по "Четирите..
Съботната оперна вечер (4 октомври от 20 часа) по програма "Христо Ботев" е посветена на 200-годишнината от рождението на "краля на валса" Йохан Щраус-син. Неговата жизнерадостна, вдъхновяваща музика ни съпровожда традиционно в началото на всяка нова година. Творбите му са еднакво популярни сред различните социални прослойки на неговото съвремие...
Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..
В петъчната вечер (3 октомври от 19.30 часа) ще си спомним за едни от най-поетичните ни пианисти, както наричаха Красимир Гатев. Отиде си през 2008 година, но остави ценни записи и словесните си откровения в Златния фонд на БНР. Гатев не бе словоохотлив. Не обичаше интервютата, нито преднамерената показност. Предпочиташе да изразява мислите и..
Възможният и невъзможен мир в Газа, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Иво Инджев , журналист. Доналд Тръмп и планът за мир "Аз..
На 5 октомври 2025, 17.00 часа на сцената на Музикален театър балет "Арабеск" ни кани на първото си представление за новия сезон "BarrocoLife –..
Защо Доналд Тръмп събра генералите си, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Христофор Караджов , преподавател по журналистика в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg