"По принцип е трудно да се работи с много хора, защото трябва да се опитваш да бъдеш в консенсус и в хармония с всички – казва Лилия Тошева, която от 15 години е директор на OKИ Дом на културата "Средец" - София. – Големият успех на Дома и това, че той стана притегателен център за поколения столичани, се дължи на високото майсторство, професионализъм и отдаденост на художествените ръководители, някои от които са професори, доктори, членове на международни журита и т.н. като Теодора Павлович, Снежана Полихронова и много други. Те наистина са абсолютно отдадени на работата си и в един момент, започвайки да работиш с тях, ти приемаш всичко, защото всички те имат мнение и могат да го защитят перфектно. Това са истински авторитети и с тях трябва да се постигне консенсус – т.е. трябва да дадеш творческа свобода на хората!
Аз не мисля, че изкуството може да бъде контролирано – трябва да даваме свобода на тези майстори в различните жанрове, за да правят това, което могат. Самата аз като диригент никога не бих могла да понеса да бъда ограничавана в художественото си мислене и в това, което съм решила да направя. Онова, което носим в себе си, трябва да излезе навън; в един момент енергията трябва да избие и да покажеш какво си решил да направиш. Има много интересни, креативни идеи, които само чакат да бъдат реализирани, и хората търсят за това административна помощ и подкрепа. Моят творчески опит може да подскаже най-лесния начин, по който да се случат нещата, за да се получи творческата връзка между администрацията и магията на сцената..."
Лилия Тошева е родена в Плевен. Учи пиано при Елеонора Карамишева и дирижиране при Георги Нотев в Музикалното училище "Панайот Пипков", а след това завършва Българската държавна консерватория – със специалност хорово дирижиране в класа на проф. Ана Белчева. Дългогодишен хоноруван преподавател по хорово дирижиране и учебен хор в НУИ "Панайот Пипков", специализирала е в Германия, работила е като инспектор-методист в Комисията по духовно развитие и култура към Общинския народен съвет и Центъра за художествена самодейност - Плевен. Дълги години е диригент на Детския хор при Окръжния пионерски дом, Хора на девойките при храм "Света Параскева" и на хора при Държавния Северняшки ансамбъл за народни песни и танци - Плевен, на който същевременно е и директор и главен художествен ръководител. През 2008 става Експерт-реклама на Националния фолклорен ансамбъл "Филип Кутев", а от 2009 досега е директор на ОКИ Дом на културата "Средец" - София. Носител е на множество награди и отличия, сред които: "Златна лира" от Съюза на българските музикални и танцови дейци в България за цялостна дейност (2004), "Кристална лира" от Министерството на културата за върхови постижения в музикалното и танцово изкуство в България (2004), Златна карта и златна значка от Европейския форум на експертите и Академия за международно признати лидери в науката и културата (2007), Златна книга и златен печат, присъдени от Съвета на Европейската научна и културна общност за принос към развитието на българската култура (2010), Награда "Проф. Васил Арнаудов", присъдена за заслуги за съхраняването на хоровата култура на България (2013), Отличие Златна монета "Писменост" за активна съвременна културна дейност, присъдена от Съвета на Европейската научна и културна общност (2013) и Почетен знак и звание лауреат на "Златно перо" – Награда за Дом на културата "Средец " от Cantus Firmus, Classic FM и галерия Makta (2020).
По повод 50-годишнината от основаването на Дом на културата "Средец", която се отбелязва с поредица творчески изяви през цялата 2024-а година, Лилия Тошева гостува в "Предаване без име". Част от интервюто ви предлагаме в звуковия файл, а целия разговор можете да проследите тази събота, 8 юни, от 11 часа по програма "Христо Ботев".
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..
1170 години след създаването си първата старобългарска азбука продължава да привлича интереса на учените, широката публика и любителите на загадки. В чест..
Журналистката Ан Апълбаум става известна с изследванията си за съветската диктатура, като преведените у нас нейни книги са "Гулаг: лагерите на смъртта",..
85 години от рождението на журналиста и поет Георги Заркин бяха отбелязани в Чешкия център в София. Събитието, припомнящо жестоката съдба на този талантлив..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg