"Бях много добра изпълнителка, но прекарвах доста часове на пианото сама. В гимназията много свирех и може би по тази причина сега, когато се срещаме със съученици и те разказват забавни случи от онези години, се питам дали наистина съм завършила същото училище. Аз дори и на военно обучение не отидох с моя випуск, защото пак имах някакъв ангажимент и трябваше да свиря. Концертиращият артист винаги е самотен. Да, наистина има начини да споделиш радостта от отминалия концерт, но все пак самотата след него е един от тежките моменти. Може би и затова като компенсация ми се даде шансът да не бъда сама на сцената, а да я споделям с други артисти, с големи певци – казва Боряна Ламбрева.
Щастлив човек съм. Не мога да кажа, че съм точно звезда, но много ми харесва това, което правя. Много го обичам, може би защото за разлика от редица други пианисти, които работят със солисти, аз наистина осъзнавам важната роля на акомпанимента. Акомпаниментът е изключително важен – той е нещото, което прави произведението цяло. В партията на пианото често има не само допълващи, а понякога и много по-важни от партията на певеца неща. Необходимо е да се стремим и по някакъв начин – да се съобразяваме и да се прекланяме пред идеята музиката да звучи в цялото ѝ богатство. Ако има само една партия, а другото е "нещо добавъчно", това ограбва и орязва произведението. Но когато те станат едно неделимо цяло, когато това е един цял продукт, който присъства – тогава се получава магията! Не се питаме кое е по-важно и кое – не, изпълнителите просто си разменят топката, прехвърлят си я и произведението става още по-интересно и по-красиво! И в този момент изобщо не е важно дали ТИ си се изявил или не си се изявил, важно е да стане ЦЯЛОТО и то – достатъчно вярно!Най-важното нещо в изкуството е човек да му служи вярно"!
Проф. д-р Боряна Ламбрева е търсен и желан партньор в почти всички вокални проекти, които се случват у нас. Всепризнат майстор на клавирния съпровод, тя е редовно на сцената със световноизвестни български и чуждестранни оперни певци от всички поколения. Има многобройни участия в редица академични, национални и международни конкурси и в камерно-вокални рецитали – преди всичко в утвърдени музикални фестивали. Предпочитан пианист-акомпанятор е в провежданите у нас и в чужбина майсторски класове на водещи певци, диригенти и оперни режисьори.
Освен на активната си концертна и звукозаписна дейност, професор Боряна Ламбрева вече повече от тридесет години е посветена и на своите студенти във Вокалния факултет на Националната музикална академия, на които преподава "камерно пеене”. Участва в журита на академични и национални певчески конкурси. Автор е на публикации в специализирани издания. Нейни са книгите "Българската солова песен" и "Камерният свят на Павел Герджиков", която излезе на бял квят през 2020 и предизвика изключителен отзвук и интерес.
В края на един изключително успешен творчески сезон, малко преди лятната ваканция Боряна Ламбрева гостува в "Предаване без име". Част от споделеното ви предлагаме да чуете в звуковия файл, а цялото интервю можете да проследите в две поредни съботи – на 22 и 29 юни, от 11 часа по програма "Христо Ботев".
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg