Габрово е познат е като люлка на светското образование. Неслучайно градът е наричан "българският Манчестър". Това е мястото, където се случва индустриализацията в България. Едно от ключовите места за първите машинни производства, както и развитието на текстилната индустрия и кожарството.
Това припомня в "Домът на музите" културологът и куратор Маргарита Доровска. Тя допълва, че Габрово е място където има "жива сцена“ и не само място, на което се показват неща, но и място, където се създава изкуство.
Маргарита Доровска е основна фигура в изграждането на Центъра "Кристо и Жан-Клод" в Габрово, независимо че идеята се е зародила още в 90-те години на ХХ век.
Христо Явашев е роден и израснал в Габрово. През 1926 г. неговият баща, който е химик, идва в града, за да работи в текстилна фабрика "Принц Кирил“. Ето защо той прекарва детството си сред платове и варели с химични съединения за обработка. Неслучайно платовете са основата в творчество на Кристо.
Заради тази връзка Центърът "Кристо и Жан-Клод" се помещава в сградата на стария Техникум по текстил, създаден през 40-те години на ХХ век, за да обслужва текстилната индустрия на града, посочва Доровска.
Целта на Център "Кристо и Жан-Клод" в Габрово е максимално да приближи публиката към проектите на двамата световноизвестни артисти. А оттам и към съвременното изкуство като цяло.
"За 30 годни преход ние нямаме пространства за съвременно изкуство, особено в областта на визуалното", казва още тя.
Още миналата годината започнахме с "намеси в градска среда". Едно произведение, което още от тогава остана, е наречено "Достъп", което се намира на фасадата на Центъра. Работата се състои от няколко части и е разположена на няколко места, започвайки от външната обслужваща стълба, останала от едната страна на сградата. С преобразяването на стълбата чрез артистична намеса се възстановява и общественият достъп до историята и бъдещето на сграда. Инсталацията взаимодейства с архитектурата и мащаба на сградата, като деликатно превзема силуета ѝ и продължава стълбата по покрива на сградата, върху близка бетонна изоставена конструкция, както и в коритото на река Янтра. Това казва още Маргарита Доровска.
Центърът “Кристо и Жан-Клод” се включва във фестивала "Реките на града" като логичен партньор и допринася с мисията си за подкрепа на изкуството и силата му да трансформира пространства. Като част от събитието са инсталациите на публично изкуство от български артисти Александър Вълчев и Добрин Атанасов.
Една от най-мащабните инсталации в тазгодишното издание на фестивала е "мисловният мост", който художникът Александър Вълчев е направил от велпапе.
Впечатлен от проекта за облагородяване на градската среда около река Янтра, той решава да построи техният мост, макар чисто символично. От години художникът работи с велпапе като материал, ето защо този материал е използван за изграждането на колоните на този мост. Чисто мисловно, всеки може да доизгради, като следва колоните на моста.
"Целта на съвременното изкуство е не да изобразява. Още с измислянето на фотографията тази роля на изкуството вече не е водеща, защото, ако искаме да възпроизведем нещо, което виждаме, много по-лесно и бързо можем да го направим с телефона", казва Александър Вълчев.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Снимка –
Понякога в уж странична на магистралната история биография можем да открием и откриваме онези пресечни точки в движението на света, които ни казват много за него, за времето, за нас самите. Такава точно биография е например животът на знаменития български фокусник и илюзионист, прочутия цирков артист Мистър Сенко (Евстати Христов Карайончев)...
Почти по същото време на годината, само че тя е 2011-а, поетът Георги Борисов пише във в. "Култура" по повод излязлата тогава книга на Васил Балев "Злак", че този поет "изненадва, дори на места плаши с една неестествена за толкова млад автор сдържаност, чувство за мярка, култура на стиха и вродено като че ли чувство за трагичното. Същевременно тя..
За шести път проектът “Стената” на Националната галерия представя съвременен майстор на стенописа, а именно – графити артист Иво Илиев Yeto. Той е познат с редица емблематични мащабни стенописи на ключови локации в София, чрез които създава истории за взаимодействието на природата, човека и символите със сюрреалистични ситуации, носещи многопластов..
Фестивалът "Тракийски мистерии" е културен проект на академия "Орфика". Тазгодишното пето издание ще бъде открито на 28 юни от 21.30 часа с интерактивния спектакъл "Нифеуи – мистерия на водата" в културно-туристически я център "Акве Калиде" в Бургас . Древният тракийски епос ще оживее под звуците на авторска музика,..
В редакция "Хумор и сатира" не ни е това работата, по-скоро е страничен ефект, но смешките ни са такива, че някои слушатели тръпки ги побиват дори в най-страшните жеги. Подобен ефект вероятно ще има и тази неделя за избрани хора веднага след новините в 18 часа, когато ще чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен..
Колко политици и висши държавни служители в България са осъдени по обвинения за корупция и какво се случва с някои забравени разследвания според шестия..
Фестивалът "Тракийски мистерии" е културен проект на академия "Орфика". Тазгодишното пето издание ще бъде открито на 28 юни от 21.30 часа с..
Как да избегнем излишния "шум" в медиите, когато коментират приемането на еврото у нас, и как влизането на България в еврозоната ще е полезно за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg