Предаването "Неделен следобед" чества Деня на българската независимост с почит към един от най-независимите и достойни хора на изкуството, родени в България. Празничното издание на 22 септември от 14 часа е изцяло посветено на легендарната, прочута в целия свят българска певица, на чаровната и харизматична жена, на недостижимата актриса, отдаден педагог и изключителен човек – Райна Кабаиванска.
Неотдавна на родния книжен пазар се появи ново издание, посветено на Кабаиванска и озаглавено "Весталка на операта". Младият автор – тенорът Ангел Антонов, е солист на Националния оперен театър в София. И страстен почитател на Кабаиванска - още от ученическите си години. Книгата интригува още с красивата снимка на корицата, но съдържанието ѝ съвсем не е за пренебрегване. Позволявам си да препоръчам това четиво на всички, дори на онези, които не са запалени оперомани или страстни "фенове" на великата Кабаиванска. Това не е поредната банална биография, изпъстрена с дати, премиери, постановки, партньори, диригенти и съответните цитати от възторжени рецензии в реномирани световни издания. Ангел Антонов предлага увлекателен и вдъхновен текст, посветен на вокалното и актьорско майсторство на голямата певица. Антонов се е подготвял от десетилетия, издирил е и е прослушал огромно количество записи, успял е да гледа спектакли с участието на голямата прима в последните години на кариерата ѝ в Европа. Той представя чутото и видяното от гледната точка на певец, артист и музиколог. Ярката авторска позиция по отношение на всяко превъплъщение на Кабаиванска; интелигентните и детайлни професионални анализи на вокалните и драматични образи са впечатляващи.
Книгата е написана с огромна любов и искреност и действително е "трогателен и етичен жест на преклонение", както я определя проф. Боянка Арнаудова. Творческият път на любимата звезда е представен чрез нейните изключителни интерпретаторски постижения – ролите, но не в хронологичен ред, следвайки биографията ѝ, а по автори и значимост на партията. След въведението, атрактивно озаглавено "Защо Райна Кабаиванска е "изпуснала много влакове" и няколко страници с биографични данни, следват главите: "Вердиеви роли", "Пучиниеви роли", "Веристични образци", "Белкантов репертоар" и тъй нататък – до специална глава, посветена на Кабаиванска и нейната Ханна Главари от "Веселата вдовица". На въпроса защо е избрал такъв специфичен и нетрадиционен подход, Ангел Антонов казва:
"Аз мисля, че всъщност това е подходът на артиста към една роля. Когато един оперен певец (сериозен и достатъчно интелигентен) започне да готви една роля, той първо подхожда към музикалния текст – да извади всякаква информация, която музикалният текст дава. При големите композитори има такива невероятни музикални акценти, които ти показват точно кога трябва да си обърнеш главата и кога трябва да направиш жест. И всичко това го има в музиката. В същото време ти изучаваш малко епохата, събираш информация за персонажа, слушаш записи на най-добрите интерпретатори на тази роля. Започваш да мислиш за твоя вече индивидуален подход към ролята. И всъщност аз и по този начин я написах книгата – тръгвам първо от автора, какъв е бил замисълът на автора. Тъй като госпожа Кабаиванска винаги казва: "Трябва да се чете музиката, трябва да си верен на автора". Изобщо при нея това е мото и аз много държах на това. Аз много съм слушал нейните интервюта, в които тя разказва какъв е бил нейният път към ролите. И съм се опитал именно по този начин да напиша книгата. Много държах да има съпоставки с други певици, защото артистът не е изолирано явление, той е част от един контекст".
Книга, в която по този начин е представен и анализиран творческият път на голяма оперна звезда, допълнен от вълнуващи изказвания на няколко от най-изявените ѝ ученици и подробна дискография на финала, е изключително ценно четиво, което би било полезно и приятно не само на професионалните музиканти, журналисти и музиколози. Тя разкрива на "другите", на широкия кръг от читатели истината за света на операта. За принципите и законите на гилдията, за специфичния манталитет и сложните отношения, за блясъка на славата и перипетиите, които го съпътстват. А аз, след като я прочетох, просто поисках да възкликна заедно с Ангел Антонов – да живее операта! Да живее Кабаиванска!
Целия разговор можете да чуете в звуковия файл. В предаването на 22 септември са включени уникални регистрации на Райна Кабаиванска, запазени в Златния фонд на БНР. Очаквайте продължение и в "Неделен следобед" на 29 септември.
Тазгодишното, 54-то издание на Фестивала за оперно и балетно изкуство в Стара Загора – уникален празник на музикално-сценичните изкуства, едно от най-значимите събития в културната карта на България, ще започне на 21 ноември с премиера на домакините от Старозагорската опера – две едноактни творби на Пучини. Финалът ще бъде на 4 декември с "Рейнско..
Роденият в Германия композитор Георг Фридрих Хендел е сред най-популярните личности от артистичния свят на Лондон от началото на 18 век. Неговата опера "Орландо", създадена през 1733 г. има п о-скоро артистичен, отколкото популярен успех при първите си представления. Музиката на Хендел съчетава бароково изобилие и едновременно с това лекота на..
Италианското либрето е адаптирано от L'Orlando на Карло Сиджизмондо Капече по "Орландо фуриозо" на Лудовико Ариосто. Премиерата е на 27 януари 1733 г. в Кралския театър в Лондон. Действащи лица: • Орландо, рицар – алт кастрат (днес контратенор или мецосопран) • Анджелика, принцеса на Катай – сопран • Медоро, африкански принц – контраалт (днес..
16 ноември Изпълнения на ансамбъл Flor Galante в състав: Лена Радеман (виола), Хосе Мануел Куадрадо Санчес (обой), Мартин Янцер (виола да гамба) и Ирене Гонсалес Ролдан (клавесин). 3.00 часа – Йохан Готлиб Янич (1708-ок.1763), Камерна соната в До, CSWV Anh:4. Изпълнява ансамбъл Flor Galante, Базел. 3.13 часа – Франц Бенда (1709-1786), Соната в до минор..
Поетесата и вокален педагог Нели Стойчева и съпругът ѝ Пламен Василев са гости в "Моето семейство" заедно с журналистката от програма "Христо Ботев" Катрин Витали. Събира ги и музикалната формация "Студио Мирикъл", която е част от фондация "Мирикъл Еллох". Мисията на музикантите е за достоен творчески живот на хората с увреждания. Съвсем..
Драматичният театър "Рачо Стоянов" в Габрово отбелязва 95 години от своето създаване. Началото е поставено през 1929 година с откриването на Общински..
Миналата седмица Фондация за хуманитарни и социални проучвания – София (ФХСИ-София) беше домакин на международен Форум за информационен интегритет,..
Тридесет и пет години след падането на Берлинската стена и очакванията на българското общество да стане част от демократичните процеси и форми на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg