Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Драгомира Раева: За гражданските права и публичното пространство

Драгомира Раева
Снимка: "За Земята"

Кои са темите на деня според еколога Драгомира Раева? В "Нашият ден" разсъждаваме дали държавата е длъжна да осигури достатъчно пътни ленти за личните автомобили на гражданите си и има ли гарантирани граждански  права.

Раева поставя акцент върху актуалните екологични казуси, върху които сдружение "За Земята" активно работи.

Да бъдат опазени ландшафта и биоразнообразието на Кресненския пролом, като се предотврати изграждането на магистрала в неговата сърцевина, е една от целите, за които Раева и нейните съмишленици се борят. Към момента решението е в ръцете на Върховния съд. В случай че отговорните български институции не спрат своевременно проекта за магистрала, екоактивистите ще се борят за налагане на санкции на ниво ЕС, допълва Раева.

Изгарянето на отпадъци е друг екологичен проблем, с който е свързан проект в етап на подготовка в Павликени.

"Искаме да видим едно амбициозно управление на отпадъците в България, което включва много по-голям процент рециклиране и намаляване на отпадъците, които се изгарят.", заявява Раева.

Разговорът се насочва към темата за транспорта в големите градове и в по-малките населени места, към устойчивия трафик и актуалния казус с ремонта на столичната ул. "Опълченска".

Миналата седмица беше посветена на мобилността, като в София се проведе ден без коли, припомня Раева. Целта на инициативата е да повдигне въпроса за гражданските права по отношение на публичното пространство.

По думите на Рева шофьорите на коли трябва да разберат, че един велосипедист не получава привилегия, когато му бъде осигурена необходимата инфраструктура и неговото право за придвижване е равно по значение.

Раева подчертава, че в България процентът на транспортна бедност е висок и автомобилът представлява лукс и скъпо притежание за много голяма част от населението. Докато в градовете възможностите за мобилност са много по-големи, в някои населени места има хора, които се отказват от правото си на придвижване, защото не могат да си го позволят.

Сдружение "За Земята" насочва дейността си и към наблюдение и контрол над въздушното замърсяване в София. По думите на Раева въздухът в столицата се подобрява, но с бавни темпове. "За Земята" измерват нивата на азотен диоксид, който причинява скрито замърсяване в София.  Еколозите обръщат внимание на това, че измервателните устройства в столицата са разположени неправилно, далеч от пътните платна с натоварен трафик, затова не отчитат адекватно замърсяването. Ето защо все още няма стриктни мерки за овладяване на замърсяването, причинено от транспорта в града.

Миналата година Столична община пробно е въвела зона за ниски емисии от транспорта, но поради краткия период на действие и неналагането на санкции ефектът не е бил особено осезаем, споделя Раева, според която общинският съвет трябва да направи мярката целогодишна.

Що се отнася до случая с разширяването на ул. "Опълченска", Раева коментира, че повечето ленти не просто не облекчават трафика, а доказано го усилват.

"Трафикът трябва да бъде организиран в околовръстни пътища, така че хората, които се придвижват с кола, да не навлизат в централната градска част." , смята Раева.

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 

По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Снимката е илюстративна

Инвестиции от пенсионни фондове в инфраструктура – решение за бюджета?

Може ли пенсионната система да бъде надградена, за да стане по-ефективна за осигурените лица и да им гарантира добри допълващи доходи в годините на пенсия? Какви са възможните посоки  за развитие на допълнителното пенсионно осигуряване, какъв би бил ефектът им върху бюджета и какви законодателни промени са необходими за реализацията им? На тези..

публикувано на 18.11.25 в 09:50
Виктор Лучиянов

Виктор Лучиянов и световните риби

Този път водещите ни посетиха Балчик и се срещнаха с риболовеца Виктор Лучиянов. Разбираемо готов да разказва риболовни подвизи, той сподели спомени, които звучат като рибарски лакърдии, но са си съвсем реални случки в моретата от околностите балчишки, та през Гърция и чак до Сейшелите, Тайланд и Малайзия. Какво си казаха тримата за рибите, лова и..

публикувано на 17.11.25 в 16:40
София, Ивана Събева, Луиза, Никол и Верен

Тийнейджърът в мен: Ивана Събева

В студиото на "Тийн Тайм" влиза едно момиче, което определено знае как да сбъдва мечтите си, и то още преди да завърши училище! Тя е само на 18, учи в 11-ти клас на 2-ро СУ "Емилиян Станев" в София, а вече води собствен подкаст, озаглавен "Бизнес Час". Със своите 13 епизода подкастът се радва на интерес, а създателката му Ивана Събева вече е..

публикувано на 17.11.25 в 14:29
Ана-Мария Кръстева и  Бейхан Мехмед

Софиянецът Шейх Бали Ефенди

През седмицата в София се проведе Конференцията "Софиянецът Шейх Бали Ефенди". Събитието бе посветено на живота и делото на духовния учител, поет и тълкувател на Корана, Шейх Бали Ефенди. Бали Ефенди е суфист, живее през 16. век в земите на днешна София. Тюрбето му се намира на двора на храма "Св. пророк Илия" в кв. Княжево и се поддържа от Районно..

публикувано на 17.11.25 в 12:15

Жените остават малцинство в технологичните специалности в Испания

Испания остава една от страните в Европейския съюз с най-нисък дял на жени в STEM специалностите — науките, технологиите, инженерството и математиката, посочва агенция EFE, като цитира " Европейския обзор за образование и обучение" . Данните на Европейската комисия показват, че през 2023 г. едва 28,6% от студентките са избрали обучение в тези..

публикувано на 17.11.25 в 11:48