Кои са темите на деня според еколога Драгомира Раева? В "Нашият ден" разсъждаваме дали държавата е длъжна да осигури достатъчно пътни ленти за личните автомобили на гражданите си и има ли гарантирани граждански права.
Раева поставя акцент върху актуалните екологични казуси, върху които сдружение "За Земята" активно работи.
Да бъдат опазени ландшафта и биоразнообразието на Кресненския пролом, като се предотврати изграждането на магистрала в неговата сърцевина, е една от целите, за които Раева и нейните съмишленици се борят. Към момента решението е в ръцете на Върховния съд. В случай че отговорните български институции не спрат своевременно проекта за магистрала, екоактивистите ще се борят за налагане на санкции на ниво ЕС, допълва Раева.
Изгарянето на отпадъци е друг екологичен проблем, с който е свързан проект в етап на подготовка в Павликени.
"Искаме да видим едно амбициозно управление на отпадъците в България, което включва много по-голям процент рециклиране и намаляване на отпадъците, които се изгарят.", заявява Раева.
Разговорът се насочва към темата за транспорта в големите градове и в по-малките населени места, към устойчивия трафик и актуалния казус с ремонта на столичната ул. "Опълченска".
Миналата седмица беше посветена на мобилността, като в София се проведе ден без коли, припомня Раева. Целта на инициативата е да повдигне въпроса за гражданските права по отношение на публичното пространство.
По думите на Рева шофьорите на коли трябва да разберат, че един велосипедист не получава привилегия, когато му бъде осигурена необходимата инфраструктура и неговото право за придвижване е равно по значение.
Раева подчертава, че в България процентът на транспортна бедност е висок и автомобилът представлява лукс и скъпо притежание за много голяма част от населението. Докато в градовете възможностите за мобилност са много по-големи, в някои населени места има хора, които се отказват от правото си на придвижване, защото не могат да си го позволят.
Сдружение "За Земята" насочва дейността си и към наблюдение и контрол над въздушното замърсяване в София. По думите на Раева въздухът в столицата се подобрява, но с бавни темпове. "За Земята" измерват нивата на азотен диоксид, който причинява скрито замърсяване в София. Еколозите обръщат внимание на това, че измервателните устройства в столицата са разположени неправилно, далеч от пътните платна с натоварен трафик, затова не отчитат адекватно замърсяването. Ето защо все още няма стриктни мерки за овладяване на замърсяването, причинено от транспорта в града.
Миналата година Столична община пробно е въвела зона за ниски емисии от транспорта, но поради краткия период на действие и неналагането на санкции ефектът не е бил особено осезаем, споделя Раева, според която общинският съвет трябва да направи мярката целогодишна.
Що се отнася до случая с разширяването на ул. "Опълченска", Раева коментира, че повечето ленти не просто не облекчават трафика, а доказано го усилват.
"Трафикът трябва да бъде организиран в околовръстни пътища, така че хората, които се придвижват с кола, да не навлизат в централната градска част." , смята Раева.
Целия разговор чуйте в звуковия файл:
Семейството Тони и Надежда Йорданови от Мездра са собственици на млада винарна тип "шато" в близост до града. Любовта към виното е първият импулс на Тони Йорданов да прави вино и дълги години това занимание е само хоби, финансирано от другите дейности на семейството – зеленчукова ферма, хотел в гр. Мездра, създаване и управление на ВЕЦ. Днес..
Неделното евангелско четиво за Петата неделя от Великия пост на пръв поглед няма нищо общо с честваната на този ден светица — преподобна Мария Египетска. Вгледаме ли се обаче по-обстойно ще намерим един общ елемент. И в текста от св. евангелист Марк, и в житието на светицата са разкрити човешките слабости. Заедно с доц. Венцислав Каравълчев,..
Каква е разликата между протестите в Турция и в Сърбия – коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Стоян Георгиев , журналист от БТВ. "Тъкмо техните съдебни системи са причината, за да излязат хората на улиците . Когато една съдебна система е превзета, можем да видим как може да бъде използвана. В Турция, например, една журналистка, с..
Село Глава се намира в община Червен бряг, плевенска област. Селото е създадено в края на XIV в. и носи името от това време. Една от легендите за името е, че поради благоприятните условия в местността, хората изкарвали на паша добитъка си там и поставили на кол череп на животно, който да служи като ориентир. Главата на животното се превърнала в..
В разговор с Ивайло Стефанов за предаването "Аларма" по Програма "Христо Ботев", Виктор Лилов, правозащитник и издател говори обстойно за случаят на саудитския дисидент и журналист Абдулрахман Ал-Халиди, намиращ се вече четвърта година затворен в центъра за задържане на чужденци в софийският квартал Бусманци. Абдулрахман Ал-Халиди е дисидент и..
Каква е разликата между протестите в Турция и в Сърбия – коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Стоян Георгиев , журналист от БТВ. "Тъкмо..
Целебната сила на вълшебната приказка не е мит, осъзнали са го психотерапевтите от Фройд насам, особено Юнг, който насочва вниманието към архетипите в..
В столичната галерия DOZA се открива изложбата "Дизайн срещу съвременно изкуство". Авторите на проекта са познатите на публиката визуални артисти,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg