Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския Концертгебау оркестър, Симфоничния оркестър на NHK в Токио, Ротердамската филхармония, Виенската филхармония, симфоничните оркестри на Чикаго, Хюстън и Квебек.
Все по-активен като диригент, маестро Владар е дирижирал Виенския симфоничен оркестър, Камерата Залцбург, Хагска и Щутгартска филхармония, будапещенски и датски радиосимфонични оркестри.
На 3 октомври Софийската филхармония и световно признатият пианист и диригент Щефан Владар ще поведат публиката към необятния свят на Лудвиг ван Бетовен с две знакови негови творби – Петият концерт за пиано и Седма симфония, определяна като "най-мелодичната и най-оптимистична".
Това е първата среща на националния оркестър с големия австрийски пианист и диригент. По този повод Антония Барулова разговаря с него.
Имате успешна кариера и като пианист, и като диригент. Как балансирате изискванията на тези две роли и смятате ли, че те се допълват взаимно?
Щефан Владар: Откакто започнах работа в Любек преди пет години, където съм и директор на Театъра, разбира се че балансът отиде малко повече към дирижирането и организирането, и малко по-малко към свиренето. Но от друга страна, правя това повече от 30 години. Винаги едната страна е влияла на другата и обратното. Това е моето усещане.
Как подхождате към интерпретирането на музиката на Бетовен, особено предвид баланса между неговите технически изисквания и необходимото дълбоко емоционално изразяване?
Щефан Владар: Първо, за мен винаги е важен езикът. Всеки композитор във всеки период, използва свой собствен език. Да не разбирам езика означава, че няма да разбера творбата. Все едно, ако искам да чета Достоевски на руски и не говоря руски, нямам шанс. Нямам шанс да разбера дълбоко Шекспир, ако не разбирам английски. След това трябва да намерим начин да претворим този език от онова време в нашето време. Какво се има предвид, ако Бетовен пише сфорцато? Ако Стравински напише песен? Това е голямо предизвикателство и всъщност аз се заех с него, защото направих симфониите на Бетовен и концертите за пиано. Свирил съм ги многократно с най-различни групи и оркестри и разбира се, със симфоничния оркестър. Винаги е по-трудно да се гмурнеш в този свят на исторически информираното свирене. Но си струва да го правя и няма да се откажа да го правя всеки път.
Чуйте цялото интервю на Антония Барулова с Щефан Владар в звуковия файл.
Ура! Поглеждам се отстрани и просто си завиждам как се радвам, бидейки ярък представител на тънката меломания. Дарк, прогресив, дуум, джаз фюжън, метъл, уейв, ембиънт – заедно и поотделно. Цялата музика на света ли е сдъвкана от "Кайо Дот" (Kayo Dot)? Световна музика, да, разбира се, но не и саундът на света, защото идеята за него препраща към..
Във Фестивалния и конгресен център на Варна днес от 19 ч. предстои концерт на Украинската младежка филхармония. Събитието е част от програмата на Международния музикален фестивал "Варненско лято" 2025. Специални участници в събитието са "Паганини ансамбъл" Виена. Оркестърът ще бъде ръководен от Оксана Линив, неговата създателка. Тя е и първата..
1 септември Свири оркестър "Симфониета", Жилина, Словакия с диригент Мариан Леява 3.00 часа – Иля Зеленка (1932-2007), Сарказми. 3.14 часа – Ян Цимер (1926-1993), Концерт за цигулка и оркестър, оп. 15. Солист: Милан Пала (цигулка). 3.45 часа – Жорж Бизе (1838-1875), Симфония № 1. 4.13 часа – Николо Паганини (1782-1840), Cantabile. Изпълняват Петер..
Американските пост-метъл-джаз авангардисти Kayo Dot ще открият новия сезон на Зала "Сингълс" на НДК идния четвъртък – на 4 септември 2025 . Kayo Dot е не толкова група, колкото радикална сплав с над 20-годишна история в американската авангардна музика. Ръководен от композитора и мултиинструменталист Тоби Драйвър (познат преди това, през..
Документалният запис, който представяме в съботната оперна вечер (30 август от 20 часа) , е направен в Salle Wagram през 1978 година и е определян за един от най-значимите на тази творба. В ролите на доктор Фауст и Маргарита се превъплъщават световноизвестните Пласидо Доминго и Мирела Френи, Мефистофел се изпълнява от звездния български бас Николай..
Днес е официалното откриване на XXI Есенен салон на изкуствата Пловдив 2025. Най-големият културен формат на града обединява фестивали и отделни..
Невяна Троянска е дългогодишен кореспондент на вестник "Труд" във Варна, журналист с впечатляваща кариера, автор на две книги и трета под печат, собственик..
Изобразителното изкуство отново постави началото на “Aполония“. Изложбите на 41-вите Празници на изкуствата, които ще останат в Художествената галерия в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg