Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"50 години по-късно" – юбилейната изложба на специалност "Рекламен дизайн" при НХА

Националната художествена академия представя юбилейната изложба на специалност "Рекламен дизайн" – "50 години по-късно" в галерия "Академия".

Експозицията включва проекти за рекламни пана и пластики, рекламни витрини, рекламно-експозиционни щандове, проекти за търговско-промишлени изложения, за търговско-рекламни пространства, изложбени експозиции с културен характер, музейни експозиции, временни музейни изложби, експозиции за национални участия на световни изложения – EXPO, както и съпътстващите ги лога, шрифтове, експозиционна графика, рекламни постери, билбордове, сувенири, дипляни, каталози, проспекти, кореспондентни материали, транспаранти, мултимедийни презентации, уеб реклама и др.


Рекламният дизайн е вид творчество за визуална информация, комуникация и реклама. Основна негова характеристика е, че изгражда условна реалност чрез краткотрайни във времето и мобилни в пространството визуални образи, носители на определени социални, културни, търговски и рекламни послания. Обект на рекламния дизайн са визуалните образи на изложения, изложби, павилиони, щандове, витрини, музеи, галерии и пр., мобилни конструктивно-визуални решения на интериори и екстериори с временен характер, както и всички комуникационни елементи на фирмения стил. Той формира специфични изразни средства преди всичко от сферата на пластичните визуални изкуства, но често, за по-ефективно въздействие, в информационно-комуникационните процеси се включват и изразни средства от други изкуства – театър, кино, музика и т.н., а аудио-визията като правило се използва като съпътстващ елемент.


Специалността "Рекламен дизайн" има дълга история. Организацията на Държавното рисувално училище, понастоящем Националната художествена академия следва опита на водещите в Европа художествено-индустриални училища. Студентите, завършили общия курс, могат да продължат своето образование в специализирани школи/ателиета. В историята на художественото оформление важно място заема Ателието по декоративно изкуство, открито през 1898 година, където освен общите предмети специално се изучава рисуване и живопис на декоративни елементи и декоративни композиции. През този формиращ период се разработват първите учебни програми по декоративно изкуство. В началото на новия век завършват първите випуски художници-декоратори и се полага началото на професионалното художествено оформление в България.

В края на 60-е и началото на 70-е години назрява необходимостта от специално подготвени специалисти за тази широкообхватна дейност.


В исторически аспект рекламният дизайн у нас води началото си от панаирите и тържищата, където протичала търговската дейност. През втората половина на ХIХ в. се организират първите български изложби в Москва (1868 г.) и в Цариград (1872 г.). Тези най-ранни прояви на българската художествена практика, която днес наричаме рекламен дизайн, са импровизирани, спонтанни, любителски и имат за цел да привлекат вниманието на чуждестранната общественост към борбата на България за независимост. В съвремието ни дейността му е пряко свързана с всички сфери на обществени взаимоотношения – търговско-икономически, социални, спортни, културни и политически. Рекламният дизайн използва и развива основните художествени идеи на различни епохи, което се отразява в определенията, чрез които е наричан. В края на ХIХ в. и началото на ХХ в. той е схващан като част от декоративното изкуство и се нарича "декоративно оформление", а специалистът – "художник-декоратор". Към средата на ХХ в. се налага терминът "пространствено оформление", малко по-късно "художествено-пространствено оформление", респективно "художник-оформител". Всички те по един или друг начин изразяват и обобщават обичайните занаятчийски и манифактурни практики, които осигуряват възпроизводството на художествените проекти. Последните десетилетия на ХХ в. поставят рекламния дизайн в нови технологични и информационни условия, които, заедно със съществените промени във видоизменената пространствена среда, налагат дизайнерското начало и нови подходи при решаване на краткотрайните и мобилни произведения.

Специалност "Рекламен дизайн" осъществява обучение и в трите основни образователни степени – "Бакалавър", "Магистър", "Доктор".

Снимки: НХА
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

200 години "Чорлав Петър"

"Чорлав Петър" от Хайнрих Хофман излиза за първи път на български език в превод на Любомир Илиев.  Детската класика се ражда като идея малко преди Рождество на 1844 година, когато германският психиатър търси да купи книга, която да подари на тригодишния си син. И като не намира подходяща, залавя се да напише и илюстрира своя книга, като изрично..

публикувано на 03.07.25 в 17:35

Една сериозна изложба на съвременна керамика

Ателиетата по керамика в Нов български университет представят отново годишната си изложба в галерия "Сан Стефано". Студенти и преподаватели представят свои творби под ироничното заглавие "Една сериозна изложба". Участват 22 студенти на бакалавърско и магистърско ниво, като за първа година има толкова голям брой участници дипломанти. "В последните 10..

публикувано на 03.07.25 в 17:05
Емил Янев и Симеон Владов

Български рядък, цветен и гурме екземпляр

В епизод 596 "Трамвай по желание" среща своята публика с театралния, филмов, телевизионен и озвучаващ актьор и певец Симеон Владов. Симеон Владов е единственият до момента наш актьор, който е двукратен носител на престижната награда на Съюза на артистите в България "Икар" – "Златен глас", присъждана за дублаж. Озвучил е стотици филмови герои...

публикувано на 03.07.25 в 16:45
Алисия Санча

Когато Аполон спи…

"Аполон спи" се нарича втората изложба на Алисия Санча в галерия "Астри". Рефлексията на художничката е върху картината на Лоренцо Лото "Спящият Аполон с разпръсващи се музи и бягаща Фама". Както пише в текста си към изложбата галеристката Вихра Пешева, "Поредицата картини на Санча се ражда като допълване на изгубените фрагменти от оригинала на Лото, но..

публикувано на 03.07.25 в 16:32
Снимката е илюстративна

Нещата са сериозни

В редакция "Хумор и сатира" правим предимно смешки, това ни е работата, но когато нещата са сериозни и ние сме на висота. Поредните ужасяващи опасности ще разкрием в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ще чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от Николай Бинев, Мирон Иванов и Пламен..

публикувано на 03.07.25 в 16:10