Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"50 години по-късно" – юбилейната изложба на специалност "Рекламен дизайн" при НХА

Националната художествена академия представя юбилейната изложба на специалност "Рекламен дизайн" – "50 години по-късно" в галерия "Академия".

Експозицията включва проекти за рекламни пана и пластики, рекламни витрини, рекламно-експозиционни щандове, проекти за търговско-промишлени изложения, за търговско-рекламни пространства, изложбени експозиции с културен характер, музейни експозиции, временни музейни изложби, експозиции за национални участия на световни изложения – EXPO, както и съпътстващите ги лога, шрифтове, експозиционна графика, рекламни постери, билбордове, сувенири, дипляни, каталози, проспекти, кореспондентни материали, транспаранти, мултимедийни презентации, уеб реклама и др.


Рекламният дизайн е вид творчество за визуална информация, комуникация и реклама. Основна негова характеристика е, че изгражда условна реалност чрез краткотрайни във времето и мобилни в пространството визуални образи, носители на определени социални, културни, търговски и рекламни послания. Обект на рекламния дизайн са визуалните образи на изложения, изложби, павилиони, щандове, витрини, музеи, галерии и пр., мобилни конструктивно-визуални решения на интериори и екстериори с временен характер, както и всички комуникационни елементи на фирмения стил. Той формира специфични изразни средства преди всичко от сферата на пластичните визуални изкуства, но често, за по-ефективно въздействие, в информационно-комуникационните процеси се включват и изразни средства от други изкуства – театър, кино, музика и т.н., а аудио-визията като правило се използва като съпътстващ елемент.


Специалността "Рекламен дизайн" има дълга история. Организацията на Държавното рисувално училище, понастоящем Националната художествена академия следва опита на водещите в Европа художествено-индустриални училища. Студентите, завършили общия курс, могат да продължат своето образование в специализирани школи/ателиета. В историята на художественото оформление важно място заема Ателието по декоративно изкуство, открито през 1898 година, където освен общите предмети специално се изучава рисуване и живопис на декоративни елементи и декоративни композиции. През този формиращ период се разработват първите учебни програми по декоративно изкуство. В началото на новия век завършват първите випуски художници-декоратори и се полага началото на професионалното художествено оформление в България.

В края на 60-е и началото на 70-е години назрява необходимостта от специално подготвени специалисти за тази широкообхватна дейност.


В исторически аспект рекламният дизайн у нас води началото си от панаирите и тържищата, където протичала търговската дейност. През втората половина на ХIХ в. се организират първите български изложби в Москва (1868 г.) и в Цариград (1872 г.). Тези най-ранни прояви на българската художествена практика, която днес наричаме рекламен дизайн, са импровизирани, спонтанни, любителски и имат за цел да привлекат вниманието на чуждестранната общественост към борбата на България за независимост. В съвремието ни дейността му е пряко свързана с всички сфери на обществени взаимоотношения – търговско-икономически, социални, спортни, културни и политически. Рекламният дизайн използва и развива основните художествени идеи на различни епохи, което се отразява в определенията, чрез които е наричан. В края на ХIХ в. и началото на ХХ в. той е схващан като част от декоративното изкуство и се нарича "декоративно оформление", а специалистът – "художник-декоратор". Към средата на ХХ в. се налага терминът "пространствено оформление", малко по-късно "художествено-пространствено оформление", респективно "художник-оформител". Всички те по един или друг начин изразяват и обобщават обичайните занаятчийски и манифактурни практики, които осигуряват възпроизводството на художествените проекти. Последните десетилетия на ХХ в. поставят рекламния дизайн в нови технологични и информационни условия, които, заедно със съществените промени във видоизменената пространствена среда, налагат дизайнерското начало и нови подходи при решаване на краткотрайните и мобилни произведения.

Специалност "Рекламен дизайн" осъществява обучение и в трите основни образователни степени – "Бакалавър", "Магистър", "Доктор".

Снимки: НХА
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Новият сериал "Те, вълните" с премиера през април

Новият игрален сериал "Те, вълните"ще има своята телевизионна премиера през април. Мистериозният драматичен трилър е създаден по идея на Теодора Духовникова и Койна Русева, Главните роли се изпълняват от едни от най-обичаните български актриси – Мария Каварджикова, Койна Русева, Теодора Духовникова и Радина Кърджилова. Зрителите ще видят..

публикувано на 01.04.25 в 16:50
Елка Няголова

"Само тази любов" и "Само тази България" – две нови книги на Елка Няголова

Поетесата Елка Няголова представи в Централния военен клуб в София двете си нови книги "Само тази любов" и "Само тази България". За творчеството ѝ говориха поетите Боян Ангелов, Надя Попова, Иван Есенски. Поетесата Надя Попова каза много хубави думи: "Елка Няголова притежава творчески характер с уязвимост на снежинка и твърдост на диамант". А актрисата..

публикувано на 01.04.25 в 16:22

Хубен Черкелов: Сега изкуството е доста конформистко

От години художникът Хубен Черкелов се интересува от възможните художествени интерпретации на парите, на банкнотите, смята ги за форма на комуникация между хората, която заслужава изследване.  В петък той откри новата си изложба "Колелото на живота" в галерия "Виваком Артхол Оборище 5". В нея на голямоформатни платна могат да се видят образи и сцени..

публикувано на 01.04.25 в 15:59
Архив „Златният кос”, 2011 г.

50 години "Златният кос": Песни, смях и спомени от българския радиоефир

През 1970 г. Международната организация за радиоразпръскване обявява 1 април за Международен ден на хумора и шегата по радиото, с цел да се напомни на слушателите да не вярват на първоаприлските новинарски емисии. Това традиционно радостно и същевременно любопитно събитие е част от българската културна наследственост, като всеки 1 април носи със..

обновено на 01.04.25 в 11:10

"Условни пространства" – Пламен Кирилов с изложба в Пловдив

Старозагорският художник Пламен Кирилов открива изложба "Условни пространства" в галерия "Лабиринт" в Пловдив. До момента е реализирал осем самостоятелни изложби, като тази е първата му в Пловдив. Работи предимно в областта на живописта. Определят го, макар и със закачка, като абстрактен импресионист. За изложбата му с него разговаря кореспондентът..

обновено на 01.04.25 в 09:53