Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Преиздадоха "Носорог. Плешивата певица и други пиеси" на Йонеско

Излезе дългоочакваното ново издание на сборника с пиеси на Йожен Йонеско "Носорог. Плешивата певица и други пиеси" в превод на Бояна Петрова.

"Плешивата певица“, "Носорог“, "Столовете“, "Урокът“ и "Кралят умира“, събрани в настоящото издание, са без съмнение най-знаменитите и влиятелни пиеси на Йонеско – родоначалник на театъра на абсурда и негов най-бележит представител, редом със Самюел Бекет. "Плешивата певица“ е дебютната пиеса или "антипиеса“ на автора, оживяла на сцената за първи път през 1950 г. в парижкия театър "Ноктамбюл“. 

Пренебрегвайки изискванията за логика в действието, психологията и езика на героите, Йонеско превръща експерименталното безсмислие в композиционен похват. Клишетата и труизмите на разговорния език се разпадат и произвеждат пародиен ефект. В комичната драма "Урокът“ търпението на един учител, непреклонен в убеждението си, че "от испанския език са родени всички неиспански езици", се изчерпва винаги в един и същ момент и всяка следваща негова ученичка е обречена да стане жертва на извратения му нрав. В "Столовете" – трагичен фарс, в който абсурдът е изведен до крайност – двама старци решават да спасят душите си, като спасят света. 

Без да е мизантроп, Йонеско не крие разочарованието си от лицемерието на буржоазното общество след Втората световна война, от задълбочаващата се алиенация и покруса от неоправданите очаквания. Но и не се опитва да убеди публиката, че баналната глупост и жестокост са изкореними. Така се раждат пиесите шедьоври "Кралят умира" (1962) и "Носорог" (1959).

Йожен Йонеско е роден в Румъния от майка французойка и баща румънец. До тринайсетгодишната си възраст живее във Франция, след което завършва образованието си в Румъния и става учител по френски. През 1938 г. се установява окончателно във Франция. Дванайсет години по-късно публикува първата си пиеса, "Плешивата певица", с която разчупва всички норми на класическия театър, отхвърляйки изискванията за логика в действието, в психологията и езика на персонажите. 

Следват "Урокът" (1951), "Столовете“ (1952), "Жертви на дълга“ (1953), където комизмът все така се обляга на абсурдността на ситуациите и речта. В по-сетнешните пиеси на Йонеско абсурдът придобива трагичен оттенък, а погледът му се обръща към големите теми на времето и битието – фанатизма, страданието, смъртта. През този период се появяват шедьоврите му "Носорог“ (1959) и "Кралят умира“ (1962). В последните пиеси на Йонеско все повече преобладава метафизичната тема, действащите лица стават все по-символични, а декорът – все по-фееричен. "Въздушният пешеходец“ (1963), "Жаждата и гладът“ (1966), "Игра на убийство" (1970) увенчават драматургичната кариера на ненадминатия майстор на театъра на абсурда.

Димитрина Кюркчиева разговаря в “Артефир” с Юлия Петкова от издателството, благодарение на което книгата отново е сред читателите.

Чуйте звуковия файл.

Снимка – изд. Колибри
По публикацията работи: Милена Очипалска
ВИЖТЕ ОЩЕ

Поезия и музика на клубна сцена в София

На "най-голямото поетично-музикално събитие за този сезон!" , както го определят организаторите му, ни канят на 23 октомври издателство "Скрибенс" и блус-рок групата Baron Chameleon. "Сърцето на есента: поезия и музика" е заглавието на вечерта, която включва изпълнения от поетите Анастасия Стоева, Анна Лазарова, Антонина Георгиева, Биляна..

публикувано на 22.10.25 в 14:35
Свен Йоне (вляво) и преводачът Андон Настев

"Лечебни растения в смъртоносната зона" – изложба на Свен Йоне в Гьоте-институт

На 23 октомври в Гьоте-институт България ще бъде представена изложбата "Лечебни растения в смъртоносната зона". Това е и първото гостуване на германския фотограф Свен Йоне в България. Изложбата включва две от най-новите му серии, които задълбочават основните теми в творчеството му : паметта, историята и личната перспектива към колективното минало...

публикувано на 22.10.25 в 14:10
Съобщение за събитето

Музеят на Ван Гог става сцена на електронната музика

От тази вечер Музеят на Ван Гог  в Амстердам е домакин на фестивала за електронна музика Amsterdam Dance Event . Към основните събития ще се присъединят и различни танцови формации, които идват от различни краища на Нидерландия, а събитието ще започне с изложбата, озаглавена "Ван Гог и семейство Рулен. Най-накрая отново заедно" , която включва..

публикувано на 22.10.25 в 13:37

Среща с поезията и фотографията на Цочо Бояджиев

“Някога бях” е заглавието на изложбата с фотография и поезия на Цочо Бояджиев, подредена  в столичната галерия “Синтезис/Фотосинтезис” до 22 ноември.  Съпътстващата програма включва:  фотокниги, избрани от Цочо Бояджиев за Библиотека "ФотоСинтезис" на 4 ноември. Представяне на книгата на Цочо Бояджиев и Николай Трейман "Снимащият човек“ във..

публикувано на 22.10.25 в 12:51
Покана за събитието

"Възкресение" на духа – новата поетична изповед на Пейо Мариновски

В навечерието на представянето на новата си книга "Възкресение" , поетът Пейо Мариновски  гостува в ефира на предаването "Нашият ден" , за да сподели размислите си за същността на поезията, човешката уязвимост и силата, която се ражда от нея. Разговорът се превърна в искрен диалог за вътрешните битки, през които минава творецът – и човекът изобщо...

обновено на 22.10.25 в 10:39