Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Единственият неуспешен актьор е актьорът, който се е отказал – между киното и музиката с Юлиан Костов

Снимка: juliankostov.com

Имаше време, когато – за да бъде представен – се даваше пример, че именно той е общото между римейка на "Бен Хур", популярния американски сериал "24" и трилъра "Код: Лондон". Наричаха го "младия Робърт Де Ниро" и "българската ни следа в Лондон" и винаги се споменаваше, че след 10-ия си златен медал от републиканския шампионат по плуване в България и бизнес мениджмънта в Холандия, решава да се отдаде на актьорската професия, като всичко за него започва след като измежду 5300 кандидати от цяла Англия – той попада в 160-те приети в Националния кралски театър. Всъщност това е и първият кастинг, на който се явява. Днес името на Юлиан Костов е свързано с още немалко успешни холивудски продукции, като третият сезон на сериала "Белият лотос" например, с пътя на Мария Бакалова към голямото кино и "Оскар"-ите покрай него, с продуценството. Да кажем, това на най-добрия български филм тази година според журито на "Златна роза" – Юлиан е копродуцент на "Триумф". Той направи дебют и като режисьор с късометражния си филм "Червеният канал", а вече може да говорим за него и в сферата на музиката, тъй като има няколко парчета, които са на разположение за всички слушатели.

От практиката си Юлиан Костов разбира, че звездите са само на небето, а ние сме меко казано "нищожни" пред предизвикателствата, които ни крие големия и необятен свят. Опитът го е научил, че не резултатът, а пътят е важен. За него актьорството е преди всичко призвание и начин на живот, едно вечно усъвършенстване. Вече осъзнал, че най-същественото е човек да бъде щастлив, Юлиан Костов беше гост в "Кино с думи", за да направи точно това – да говори за кино и щастието от него.

"Много съм щастлив от това, че правя кино и имам привилегията да съм актьор – казва той. – Винаги съм се чувствам много щастлив от това, че се опитвам да правя това, което сърцето ми иска."

Защо обаче това да бъдеш актьор изисква жертви – финансови и в начина на живот? Как преминава кариерата му в Лондон и защо винаги се е целил в това да е конкурентно способен на световния пазар? Защо според Юлиан някои роли са функция на сценария, която е елементарна и не носи артистично удовлетворение и защо освен да развиваш актьорските си умения, трябва да приемаш себе си и като продукт на бизнеса и да знаеш как да се маркетираш?

Костов говори за значимостта на кастинга. Той работи за това да създаде инфраструктура у нас, до която той е достигнал – български актьори да успяват да достигнат до възможностите, които предлага киното извън страната.

"Българинът, независимо в каква професия и сфера е, може да се реализира световно от България, не е нужно да живее в Лондон или Ню Йорк", обяснява Юлиан.

Защо красивото в актьорската професия е, че не знаеш откъде точно ще се появи твоя шанс и как можеш да помогнеш на агентите си да разберат какъв инструмент си всъщност?

Актьорът консултира млади таланти за това как да бъдат част от въпросното кинопроизводство, което е колкото бизнес, толкова и занаят.


От него в звуковия файл можете да чуете повече за:

Методът на Станиславски, при който актьорът се базира на спомените си, за да се идентифицира с образа си – пречи или помага това обаче?

• Каква е антитехниката за този метод, която Юлиан Костов практикува в лондонското студио на Антъни Мендел, в което твърди, че израства като артист и човек?

• Как се активира мускулът на слушане, който засяга мозъка, тялото и реакциите на актьора, и каква е значимостта на партньора, с който си в една сцена?

• Какво е "островна игра"?

• Защо ролята печели най-верният човек за нея, а не най-добрият актьор и защо единственият неуспешен актьор е актьорът, който се е отказал?

• Могат ли високото изкуство и комерсиалното такова да бъдат едно и също?

• Защо "Триумф" – първият филм, в който Юлиан играе на български и покрай който заедно с Мария Бакалова създават продуцентската си къща "Пет океана", с която си поставят за цел да експортират културата ни на всеки бряг по света – е от специалните филми?

• Защо абсурдът е вече навсякъде по света и как "Триумф" може да ни послужи като предупреждение за това да внимаваме кого следваме и на кого вярваме?

• Избираме ли си реално това, в което вярваме и защо гражданският и артистичен дълг на Юлиан Костов е да дълбае в истината на всяко едно нещо – да я търси, но да не я стига?

• Каква социално значима тема засяга дебютът му като режисьор – филмът "Червеният канал", и как преминават работата по него?

Музиката – първата любов на Юлиан. Какви въпроси провокира с нея и как пише текстовете си?


По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Марк Бойчев със скулптури, вдъхновени от българската история и поезията

Скулпторът Марк Бойчев излага свои творби в инициативата "Стъпки във времето – поколения" на галерия "Арте" съвместно с акад. Крум Дамянов. Експозицията повдига въпроса за приемствеността в изкуството. Изложба е награда на Бойчев за скулптура от галерията към Националната изложба конкурс "Млади български художници" 2023. Скулпторът се запознава с..

публикувано на 09.06.25 в 18:13
Христо Йоцов

Зодиакът според Христо Йоцов

Творби от последния компактдиск "Зодиак" на Христо Йоцов ще звучат по време на концерта на 13 юни в Софийската градска художествена галерия. В него ще вземат участие струнният квартет "София" със солисти Борислав Йоцов (кларинет), Надежда Йоцова (пиано) и Димитър Карамфилов (контрабас). Проявата е част от програмата на фестивала "Софийски музикални..

публикувано на 09.06.25 в 17:30

"Наследството", което носим

Унгарската театрална трупа "Хоризонт" гостува само за една вечер на българска сцена в Дерида денс център, за да представи постановката "Наследството". Театърът среща психологията в тази пиеса, създадена по книгата на Мартин Милър, който разглежда отношенията си със своята майка – световноизвестната психоаналитичка Алис Милър. Унгарският културен..

публикувано на 09.06.25 в 16:35

Изкуството в мен: Лафонтен

Жан дьо Лафонтен е най-великият баснописец след Езоп. Роден е през 1625 година в областта Шампан във Франция, където баща му служи като лесничей. През целия си живот Лафонтен е покровителстван от богати меценати. Автор е на многобройни литературни произведения и бил член на Френската академия. Безсмъртна слава му донасят неговите басни...

публикувано на 09.06.25 в 14:23

Полската литература за деца

За полските автори и илюстратори на издания за деца и юноши и какво четат децата в Полша – разказват Албена Варсано и Ненко Генов. Албена Варсано е полонистка, която изследва изграждането на екологично съзнание в детската литература и работата с деца. Ненко Генов е автор и преводач на детска литература и комикси, който живее и преподава в..

публикувано на 09.06.25 в 12:14