Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Марина Василева:

Най-големият грях на предходните управления е поставянето на частния и публичния сектор в конкурентна среда

Не трябва държавната политика да работи за още по-голямо разделение на културния сектор

Марина Василева
Снимка: БНР

За културните политики и институции през 2024 и 2025 година в студиото на "Нашият ден" разговаряме с Марина Василева, музикален мениджър, член на УС на БМА и бивш заместник-министър на културата.

Василева започва с думите: "Най-големият грях на всички предходни управления, отделно от политическата турбулентност, е поставянето в конкурентна среда на частния и публичния сектор. Двата сектора работят заедно, съществуват заедно – нелогично е да бъдат поставяни в положение на конкуренция. Това ги прави икономически неустойчиви и компрометира се цялата верига."

Друг голям проблем, по думите на Василева, е създаването на конкуренция между любителските и професионалните изкуства, между дебютиращите артисти и утвърдените имена, както и между иновативните, малки формати и големите фестивали и събития.

"По никакъв начин не бих неглижирала нуждата от съществуването на любителски изкуства. В някои населени места читалището е единственият достъп до култура и там започва развитието на младежи, които после се ориентират към професионалното изкуство", заявява Василева.

"Не трябва държавната политика да работи в посока още по-голямо разделение на културния сектор", казва още гостът.

Всичко, по думите на Василева, се свежда до липсата на стратегия за културата – няма анализ и мониторинг за свършеното.

Василева обяснява ситуацията със създаването на Регистър на свободните артисти. Той ще заработи просто като инструмент за мапинг, поради реквизитите, залегнали в закона, които ограничават разписването на една достатъчно подробна наредба. Василева изразява надеждата редовния кабинет да ревизира в спешен порядък този член на Закона за закрила и развитие на културата.

Над 23 000 са небюджетните организации в сферата на изкуствата и творческите индустрии, като 12 000 от тях са в София. Самоосигуряващите се лица в сферата на културата към април 2023 година са 4 600 души, като тенденцията е за ръст между 15 % и 20 % на година – сега те са над 5 000 и 3 000 от тях са в сценични изкуства. По груби сметки между 40 % и 50 % от доходите им се връщат към държавата, подчертава Василева.

"Тези хора са активни икономически единици и ние нямаме никакво право да замитаме под килима съществуването им", изтъква гостът.  

Според Василева е проява на неуважение към артистите фактът, че държавата осигурява достъп до култура чрез безплатно културно съдържание.

Най-важният държавен инструмент за финансова подкрепа на културата е НФК, който разпределя само 8 млн. лв. годишно. Потенциалните кандидати за програмите на НФК са близо 35 000, като през изминалата година в сесиите са участвали общо 2 000 проекта. Общо в текущите сесии могат да бъдат одобрени между 100 и 300 проекта в зависимост от разпределението на средствата.  

Например през 2024 година за всяка отделна сесия на НФК се явяват между 200-300 кандидатури, като е възможно да бъдат одобрени до 7, пояснява Василева.

Има критично количество и много високо качество на проекти в българския музикален пазар, и то във всички жанрове.

"Има проекти, които се разпродават много добре навън, и нямаме инструмент, с който да ги изкараме", заявява Василева, чието пожелание към новия министър на културата е "здрав гръбнак" и сериозен експертен екип във всички сфери.

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Нечовек" в Народния театър

"Нечовек" е първата премиера в Народния театър за 2025 година. Спектакълът ще се играе на 17 и 18 януари от 19:00 часа на сцена "Апостол Карамитев" . Негов режисьор е Любомир Колаксъзов, а драматург – Стефан Иванов. "Човекът – това чупливо чудовище" – това нещо го поставих като мото, като подзаглавие на самия спектакъл. Мисля, че това се намира в..

публикувано на 16.01.25 в 13:35

Спомен за Алек Попов: Между хумора и дълбоката истина

На днешния 16 януари, в ефира на "Нашият ден" отдаваме почит на една от най-ярките фигури в българската литература – Алек Попов. Роден на тази дата през 1966 г., той оставя траен отпечатък като писател, драматург, сценарист и общественик. Въпреки че ни напусна през март 2024 г., творчеството му продължава да живее и вдъхновява. Алек Попов е..

обновено на 16.01.25 в 12:05
Андрей Молодкин, Джулиан Асанж, Рисунка за „Дата на освобождаване“, 2024

Демокрацията, свободата, войната

"Изток/Запад" в Националната галерия "Квадрат 500" е преди всичко провокация, бунт и тема за размисъл. Изложбата, представена по идея на Гергана Мудова, обединява творбите на двама световно известни творци – Андрей Молодкин и Сантяго Сиера. Резултатът е силно политически, директен и неудобен, поставящ под въпрос същината на демокрацията и свободата в..

публикувано на 16.01.25 в 12:05

Денят на "Бийтълс" и още музикални епизоди от живота

16 януари е обявен от ЮНЕСКО за Деня на "Бийтълс". На тази дата в далечната 1957 за първи път групата излиза на сцена в ливърпулски клуб. Талантливите млади музиканти са забелязани от Браян Епстайн, скромен собственик на магазин за плочи, който решава да стане продуцент на "Бийтълс". Останалото е история… Днешният ден не е..

публикувано на 16.01.25 в 09:07

Проф. Сгурев: Най-големите колекционери събират картини от различни жанрове

"Началото на 17 век в Холандия започват първите търгове на изкуство, продажбите там не са случайни, твърде често хората, които купуват имат връзка. Типичният купувач на картини тогава е търговец. Профилът на съвременния купувач на изкуство не е много по-различен във високия сегмент. Една трета от големите колекционери са инвеститори, те често..

публикувано на 15.01.25 в 17:49