Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Костадин Генчев на 55

За страстта в музиката – с вдъхновения и петолиния

Възможно ли е интервю не с кавалджия, а с кавал?!

Костадин Генчев
Снимка: БНР

На 14 декември 2024 кавалджията, аранжор и автор на музика Костадин Генчев навърши 55 години. Това бе повод в едно от изданията на предаването "Портрети" да се потопим в красивия му музикален свят и да поговорим за творческия му път.

А той е богат и както самият Костадин се изразява доста "шарен": "Роден съм в Габрово и всъщност първо започнах не с кавал, а с пеене. Бях солист в една от битовите групи там, изявявахме се по различни фестивали, даже имам награди."– на въпроса как избра кавала музикантът отговаря – "случайно (смее се), заведоха ме да избирам, на една маса бяха подредени различни битови инструменти и аз, без да се замисля, хванах кавала. Първият ми учител беше Стоян Димов – бащата на моя дългогодишен колега от ОНМ на БНР – кавалджията Кръстьо Димов. Той ми нареди пръстите и ме подготви за музикалното училище в Котел. Между другото скоро бях в родната си къща и открих едни стар бележник, на който имаше забележка написана от бай Стоян с един разкрачен почерк. Гласеше: Карайте Коста да свири повече в къще! …"

И така, до като децата навън играят, малкия Костадин усилено свири. За изпитите в музикалното училище в Котел подготвя пиеси на именития кавалджия Стоян Величков, които заучава от плоча: "Моят учител ме накара да си я купя. Знаех всички инструментални пиеси наизуст, а те всъщност оформиха музикалния ми мироглед, начина на възприемане на музиката, начина на свирене на кавала и макар, че съм родом от Габрово, всъщност аз свиря като тракиец."

В НУФИ "Филип Кутев" - гр. Котел започват музикалните му търсения и първите опити за писане и аранжиране на музика – "Обработвах някои песни на певиците. Правех опити за авторски хора. Спомням си, с мои съученици слушахме джаз. Тогава трудно се намираше такава музика. По радиото имаше предаване за джаз, късно вечерта след полунощ. Слушахме с такъв интерес. От там тръгнаха някакви търсения, след това си спомням, че ми попадна касетка на Яни, композитор от Гърция, който правеше етно музика с голям симфоничен оркестър и балкански ритми. Беше много интересно и нечувано за онова време. Може би това ме е подтикнало да търся различното в музиката."

През 1980 г., след казармата, Костадин Генчев получава покана от Ташо Барулов, тогавашния диригент на оркестъра на ансамбъл "Сливен", и постъпва като инструменталист в състава – "Около година и половина работех там. Сред знаменитите кавалджии на ансамбъл "Сливен" – Стоян Стоилов, Щилян Тихов, от които аз се научих да свиря каба така както трябва да се свири. Един ден получих обаждане от София, а аз никого не познавах от там. Много странно беше. На телефона – Николай Петров, нашия колега, гъдулар от Оркестъра за народна музика на БНР, препоръчал ме Сашо Касиянов".

Смел и влюбен в музиката кавалджията премества живота си в София. Започва да работи с ИГ "Лозница", става част от ДФА "Филип Кутев", от концертната група на хор "Мистерията на българските гласове". Все по-често аранжира вокални партитури, композира филмова, танцова и инструментална музика.

През 2002 г. заедно с Кирил Добрев създават етно бандата "Булгара", а след това и инструменталния квартет "Дива река" в партньорство с Димитър Христов.

Вече 32 години Костадин Генчев е инструменталист и в Оркестъра за народна музика на БНР. В последните години, освен фолклорни и етно творби, той все по-често създава и симфонична музика. През 2016 г. завършва специалност композиране в НМА "Панчо Владигеров".

"Това ми е страстта – боравенето със симфоничен оркестър, където възможностите са много по-големи. Самата оркестрация, начина на боравене между тембри – доставя ми голямо удоволствие. Обичам, като пиша нещо, да имам картина в съзнанието си. Трябва и да ми е интересно, да има закачка, нещо нестандартно, нещо върху, което да се замислиш, за да намериш обяснение защо звучи така."

Въпреки това, композиторът се чувства най-свободен в етно и world музиката, защото там границите не са константа, а просто порив на въображението, съчетано с усещане за баланс. Към стихийните му елементи прибавяме и импровизацията, защото с кавала инструменталистът може да пресъздаде всичко – от букет цветя до описание на зимна и уютна радио вечер.

Колко кавали има в колекцията си Костадин Генчев и какви са размислите в дните на 55-ата му годишнина може да чуете в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Денят, в който музиката умря

На днешния ден се навършват 66 години от гибелта на рок легендите Бъди Холи, Биг Бопър и Ричи Валенсуела . Самолетът им се разбива в Айова, по време на турне. На мястото на катастрофата и в родните им градове всяка година се организират възпоменателни събития. Този ден е наречен от феновете на рокендрола "Денят, в който музиката умря". Бъди Холи,..

публикувано на 03.02.25 в 14:43

Мартина Табакова: Винаги гледам на живота от положителната страна

Талантливата пианистка е родена в град Бургас в голям музикантски род. От съвсем малка има увлечение към сцената и на петгодишна възраст започват занимания по пиано, балет, танци и изобразително изкуство. След първия ѝ рецитал в пети клас, не закъсняват и наградите от конкурси: Aevea Piano Prize - Италия, Leopod Bellan International Music..

публикувано на 03.02.25 в 07:55

Лоран Пейи със стилна версия на "Перикола" от Офенбах на сцената в Лиеж

По традиция в периода преди Нова година Кралската опера на Валония в Лиеж предлага на публиката заглавия от по-лекия, комичен жанр. През 2024 г. това бе оперетата "Перикола" на Жак Офенбах, реализирана от Лоран Пейи. Френският режисьор е най-изявеният сценичен интерпретатор на творбите на Офенбах днес, достоен наследник на именития от близкото минало..

публикувано на 02.02.25 в 08:05

"Мадам Бътерфлай", опера в три действия, от Джакомо Пучини

Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..

обновено на 31.01.25 в 11:12

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 февруари 2025 г.

1 февруари 3.00 часа – Рейналдо Хан (1874-1947), Клавирен квинтет във фа диез минор. 3.31 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Клавирен квартет. 4.02 часа – Габриел Форе (1845-1924), Клавирен квинтет № 1 в ре минор, оп. 89. Изпълняват: квартет "Класика" и Меган Милац (пиано). 4.35 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Chant Pastoral (Пастирска песен)...

публикувано на 31.01.25 в 10:50