Сценарист пише за себе си като режисьор, така определя процеса по създаване на филма "Плът" Димитър Стоянович. Режисьорският му дебют е един от три български филма, селектирани за международния конкурс на 29-ия София филм фест.
В него именно плътта, незаобиколимата човешка плът, казва последната си дума. Прави го в една история за известната преводачка от японски език Надежда, университетски преподавател в разцвета на силите и опита си, която научава, че има туморно образувание. Разбира го заедно с дъщеря си – 30-годишната Евгения, водеща в най-гледания телевизионен канал. В отношенията между тях, както в отношенията между смъртта и живота, зрителят става свидетел тъкмо на това, което плътта държи да изрече.

"Приемането на философската концепция за края – че не всичко има своето начало, но всичко има своя край – според мен по-скоро носи една доза спокойствие. Поне на мен ми носи, приемайки този факт и разказвайки за една от трудните, но много важни теми на човека и въобще екзистенца на онова, което ни прави хора. Съпротивата, разбира се, е също много трогателна, защо не. Нека се съпротивляваме до дупка, нека да се утешаваме дори с позитивно мислене. Ние винаги си казваме: "Всичко ще се оправи, нищо не е чак толкова страшно!" и е факт – всичко ще се оправи и нищо не е чак толкова страшно, стига да приемеш неумолимия факт на собствения си край. Като, разбира се, филмът въобще не трябва да звучи макабрено. Това е историята на човека, на човешките взаимоотношения. Това е проблем, който се опитваме да разрешим, или пък проблемът да ни разреши нас – вече бъдещите зрители ще си отговорят на въпроса кое според този филм е възможното", каза в "Артефир" Димитър Стоянович.
Историята, която той разказва, стъпва на историята на неговата майка – актрисата Ани Бакалова, която се разболява от коварна болест с летален край.
Една от големите теми в "Плът" е за крехкостта, чупливостта на човешката природа, обяснява режисьорът. Филмът се е посветил много на усещането за света, който спира, когато имаме проблем, а и на това как човекът реагира, когато е изправен пред реална трудност, защото именно тогава той се проявява в своята цялостност.
"На мен винаги са ми били ужасно интересни хората като психология, с цялата им прекрасност и отвратителност", обяснява Стоянович.

Философската концепция, която той измисля и която е проведена през превода на считания за непреводим японски роман от Нобеловия лауреат Юкио Кобаяши, е в посоката на това, че може би единствено плътта е тази, която е честна към нас. Въпросът дали духът може да надделее над тялото и плътта, е въпрос, който всеки от нас си задава постоянно. Затова и филмът сблъсква духа с плътта. Човешката плът, по която единствено можеш да познаеш как е преминал един живот и която не можем да излъжем.
А въпроса за т.нар. "режисьорски дебют" Димитър Стоянович обяснява не с някаква форма на необходимост, а с чисто любопитство. Определя го като естествен процес, за който е бил буквално "наритан" от режисьора, с когото дълги години работи, Лъчезар Аврамов. И макар да не го приема като нещо по-различно от това, което е правил досега, Стоянович решава все пак да експериментира с формата, съдържанието и ритмиката на тези така или иначе дебютна, но и лична история. Заигравката с японската философска линия пък се дължи на интереса му към начина на съществуване на тази цивилизация, която е в сблъсък с нашата, а може и да е в пълна хармония – нищо не трябва да бъде отхвърлено докрай.
Пламена Гетова и Весела Бабинова влизат в ролите на Надежда и Евгения, като във филма виждаме още Юлиан Вергов, Рушен Виденлиев, Рашко Младенов, Меглена Караламбова, Борис Луканов, Диляна Попова и други. Композитор е Живко Петров.
Филмът ще има премиера на 14 март, петък, от 20:30 часа в кино "Люмиер", а след това и още една прожекция в рамките на София филм фест – на 17 март в Дома на киното. Непосредствено ще тръгне и по кината.
Повече за "Плът" режисьорът и сценарист Димитър Стоянович разказва в звуковия файл.
Това е 18 поредно издание на "Философски вечери" по концепция на Антоанета Колева и Стилиян Йотов. Утре се открива новият сезон на петгодишната традиция разговорите да се състоят в библиотеката на Гьоте-институт. Както четем в поканата, "този път вечерта ще бъде посветена на наистина неудържимото като множество посоки и разтърсващо всякакви..
Вече 20 години ателие "Прегърни ме" събира деца в неравностойно положение за различни дейности – рисуване, писане на стихотворения, театрални занимания, разговори за филми, екскурзии, ваканции, срещи с хора на изкуството… Най-новият проект на ателието е свързан с журналистиката. Чрез него децата разбират какво е интервю, разликата с анкетата, как..
"Ясно си спомням първата си среща с разказа "Проф. Андрюс във Варшава" на Нобеловата лауреатка ОлгаТокарчук, – споделя режисьорката на филма по него Кашя Адамик, дъщеря на АгнешкаХоланд. – Свързах се с историята дълбоко и лично. Като дете живеех в сателитния град на Варшава. След като емигрирах на Запад, често сънувах бетонния лабиринт от сиви панелни..
Тази година българското посолство в Израел отбеляза Деня на народните будители с премиерата на романа "Принц" на д-р Валентин Меламед. Събитието премина при голям интерес в сградата на мисията ни в Тел Авив, в присъствието на близки и приятели на автора и представители на българската общност в Израел – съобщи за “Артефир” Весела Райчинова...
В "Нашият ден" гостува художникът Виктор Попов , който разказва за изложбата си "Водопадът на деветте дракона" в културното пространство ДОМ . Художникът показва творби, създавани в продължение на 15 години. Попов разказва как възниква идеята за изложбата и за музиката към нея – дело на Емилиян Гацов-Елби. "Водопадът на деветте..
Книгата "Войната за Петрич 1925 г." беше представена по време на тържествата по повод 100-годишнината от Петричкия инцидент или кратката гръцко-българска..
В "Аларма" гостува журналистката от "Свободна Европа" и поетеса Катерина Василева – лауреат на ХLI Национален младежки конкурс за поезия "Веселин Ханчев"..
На 11 ноември, Дзверин ден, пред публика беше представен сборникът с десет фентъзи разказа от български автори "Дзверове". Негов съставител е Тодор..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg