Агресията в училищна среда е тема, която предизвиква основателни тревоги , но и подлежи на разнородни интерпретации в публичното пространство, включително и от професионални общности, властови институции и синдикални организации.
Това, което в чуваме все по-отчетливо да се предлага като решение от страна на последните, е засилване на наказателните подходи като въвеждане на оценка за поведение, опростяване на процедурата за налагане на санкции и пр. Дали обаче засилването на репресивните мерки ще подобри атмосферата в училище е не само силно съмнително. Доказано от практиката в дългосрочен план, но често и непосредствено, то постига точно обратното.
Една от алтернативите на авторитарното "справяне" с проявите на насилие е възстановителният подход при решаването на конфликти. В рубриката "Всичко за образованието" по темата разговаряме със съдия Владимир Вълков, член на Софийския апелативен съд, член и съучредител на Асоциацията за възстановително правосъдие.
Идеята за възстановително правосъдие най-общо предполага среща между двете страни в процеса – насилник и жертва – при което единият осъзнава отговорността си за причиненото, а другият получава възможността сам да отстоява себе си. Това не отменя ролята на закона, но поставя правилата и престъпването им в полето на човешките взаимоотношения и като резултат позволява възстановяване на връзките в обществото.
Как възстановителните практики могат да помогнат при решаването на конфликти в училищна среда, където съдия Вълков има наблюдения и практически опит.
Преди всичко е важно да се каже, че зад понятия като "агресия", "насилие", "тормоз", "лоша дисциплина" се крият конфликти. Конфликтът, според съдия Вълков, първо измерва смисъла на границите, правилата. Ако границите са смислени, конфликтът може да доведе до утвърждаването им. Ако са безсмислени – може да предизвика промяната им.
"Обичайно, когато усещаме, че нямаме ресурси да се справим с нещо, ние му лепваме табелката "проблем", бягаме от него или пък очакваме някой да го разреши вместо нас. В момента, в който обаче погледнем конфликта по различен начин, т.е. това е предизвикателство, с което ние имаме възможност да се срещнем и да разберем какво точно го провокира и най-вече овластим самите участници в конфликта да поставят на масата важните за тях неща и тъй нареченият извършител да поеме отговорност за собственото си поведение, а пък "жертвата" да бъде овластена и своеобразно изравнена, т.е. подкрепена да се срещне с проблема, разговорът се случва.", казва Вълков.
От многобройните си срещи с ученици от началните класове до гимназията той наблюдава, че чувствителността, която е много силно изразена при малките, в течение на годините, прекарани в училище, намалява и гимназистите все повече се осланят на властта, на наложените правила, при решаването на конфликти. Според проучване сред ученици се оказва, че трите думи, които според тях пречат на поемането на отговорност, са "страх", "наказание" и "притеснение".
Възстановителният подход премахва тази преграда, отваря възможност за осмисляне на преживяното без страх от наказание и създава предпоставки за ангажиране с поправяне на вредите от погрешна преценка и/или емоционално повлияно поведение, смята съдия Вълков.
Чуйте цялото интервю в звуковия файл.
Преди малко повече от година семействата на българските ученици получиха възможност да извиняват отсъствията им "до 15 учебни дни в една учебна година с мотивирано заявление от родителя до класния ръководител, но не повече от 5 дни наведнъж" при леки неразположения или важни семейни причини. Изненадващо синдикат "Образование" към КТ..
Европейският фестивал на зооморфните маски се проведе в италианския град Исерния и събра над 400 участници от 12 държави. Както се досетихте от името на събитието, става дума за обредите на предците, в които мъже са се преобличали като животни, за да призовават плодородието на земята, завръщането на пролетта и прогонването на болестите. Кожи,..
1170 години след създаването си първата старобългарска азбука продължава да привлича интереса на учените, широката публика и любителите на загадки. В чест на съвършеното творение на светите Кирил и Методий фондация "Глаголитика" ще представи през 2025 година цикъл от лекции под надслов "Научни и богословски аспекти в изучаването на глаголическата..
На 16 април 1925 г. дейци на военното крило на комунистическата партия извършват зловещ атентат в черквата "Св. Неделя" – най-големият терористичен акт за целия ХХ век в света. Загиват 134 души, ранени са над 500. Сред тях 12 генерали, 15 полковници, 7 подполковници, 3-ма майори, 9 капитани, 3-ма депутати. Смъртта настига и столичният кмет..
Избрахме този израз, често използван от АГ специалистите при съобщаване на "Благата вест", за мото на нашата съботна среща. И първият ни въпрос към госта бе: какъв смисъл влагат в тези думи уролозите? Доктор Георги Лазаров от Първа АГ болница в София и неговият екип успешно прилагат вътреутробни изследвания на плода, а като резултат получават..
Преди малко повече от година семействата на българските ученици получиха възможност да извиняват отсъствията им "до 15 учебни дни в една учебна..
Журналистката Ан Апълбаум става известна с изследванията си за съветската диктатура, като преведените у нас нейни книги са "Гулаг: лагерите на смъртта",..
Прекрасен филм с основен сюжет вечната битка между добро и зло, с уникални актьории творчески екип. Как да не "посегнеш" към това заглавие, след като на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg