Новото българско кино, което приковава зрителите към екрана, провокира у заинтересованите от филмовия процес въпроси за това какви са ключовите аспекти на продуцентската работа – от създаването на филмов проект до търсенето на финансиране и международни партньори.
В "Кино с думи" за мисията на продуцента говори Веселка Кирякова. Тя е завършила Филмов и телевизионен монтаж в НАТФИЗ и е работила като режисьор на монтажа на множество късометражни, игрални и документални филми, отличени с награди на международни кинофоруми. При работата по филма "Отчуждение" на Милко Лазаров обаче ѝ се налага да се справи и с документацията по финансирането, след което веднага започва планиране и на следващия филм на Лазаров "Ага". Така нещата се завъртат от проект на проект, като сега Веселка Кирякова се занимава предимно с продуцентство. Последните два филма в кината, които продуцира, са "Безветрие" на Павел Веснаков и "Стадото" отново на Милко Лазаров.
Веселка търси емоция във филмите, които гледа.
"Моята мисия е филмите, които правим, да накарат хората да се замислят за нещо, което е част от тяхното общество или от тяхната душевност. Затова тези филми невинаги са много забавни за гледане и развлекателни, но пък такъв тип кино е много важно, защото има хора, които търсят точно него. Поради тази причина емоцията за мен е водеща – да има нещо, което да размърда мисловния процес на зрителя и да го накара да се замисли за своя живот и за света като цяло", каза продуцентката в ефира на програма "Христо Ботев".
Според нея ключовото в създаването на кино е доверието, независимо за кой етап от процеса става дума.
"Аз вярвам в режисьорите, с които работя, затова и влагам цялата си енергия и умения, за да може филмът, който те искат, да стане по-добър и да достигне до максимално голяма аудитория. Да им осигуря необходимите условия, за да го създадат. Смятам, че затова и усещам от тяхна страна същото доверие – те знаят, че аз искам най-доброто за техния филм", обяснява Веселка Кирякова.
Това, на което тя държи, е сърцето на филма, а именно – основната тема и идея в него да останат същите докрай. Продуцентката е на мнение, че пречките по пътя на един филм в повечето случаи помагат за крайния резултат, защото създаването на кино всъщност е един абсолютен жив организъм.
"Никога не съм смятала, че ще се занимавам с продуцентство, не съм го искала, така се случи. Оказа се, че това, което правя, е добре да си върша работата. Когато работех по монтажа на филмите, смятах, че това е професията – и то е така – която най-много ти взима в киното, защото ти трябва много отдаденост, много търпение към целия процес, към материала, към хората, към всичко. Мислех си, че продуцентството е малко по-лесно, защото ходиш, гледаш, разговаряш с някакви хора – струваше ми се доста по-лесно. Оказа се, че може би най-трудната професия в киното е точно продуценството", разказва Веселка.
Погледът ѝ на монтажист я прави обаче и по-взискателна като продуцент. Тя все още се занимава с монтаж. Казва, че това е професия, която не иска никога да изоставя, защото монтажистът има усещане за драматургия, но и друг поглед към "мониторчето на терен". Затова и гледа на филмите, които продуцира, като човек, който ще избира дубли.
Макар Веселка Кирякова да има чувството, че като хора някак сме започнали да губим вярата си в чудеса, защото материалното около нас пречи на сетивата ни и всичко е с поглед към практичното, тя вярва, че имаме очи за хубавото кино.
Това, разбира се, не променя факта, че в България имаме лек недостиг на смелост и идеи, твърди продуцентката.
"Нашите филми са доста по-социални, правим социално ориентирано кино. Винаги много ни вълнува темата за бедността, поне по моите наблюдения през последните няколко години – тя присъства в почти всички български филми. Надявам се скоро да преминем в един нов етап от теми и проблеми, които ще разглежда българското кино."
Според Веселка трябва да надскочим битовизма. Засега киното, което правим, не може да си намери своята истинска форма, но от друга страна, то доказва, че е необходимо да се говори за наболелите теми.
"Може би оттам идва – има нужда да се посочват с пръст тези неща, за да се опита по някакъв начин да се събуди обществото. Киното е много голямо отражение на времето, в което живеем, и носи духа му. Имаме много хубави филми през последните години, които отразяват проблемите ни и се опитват да ни събудят, за да не се примиряваме с това, което ни се предлага като начин на живот", смята още Веселка Кирякова.
От тази гледна точка времето в България не е много по-различно от времето в другите европейски страни. Променя се кинопазарът, а хората, от които зависи финансирането, не съумяват да променят мисленето си. Според Веселка Кирякова трябва да се осъзнаят процесите и да се работи в нова посока, за да се променят и практиките. Историята на киното доказва, че това е нормален етап, който може да бъде преодолян.
"Да търсим истории – това е основното – допълва Кирякова. – Вече толкова много истории се разказаха, че за да накараш зрителя да влезе в киносалона, трябва да му разкажеш нещо, което той не е виждал, но не знам дали е възможно вече."
В същото време обаче опитът ѝ като продуцент показва, че истината е в това да разкажеш онова, което вече е виждано, по начин, който не е виждан. А и зрителите трябва да провокират себе си – да поемат рискове, като гледат филми, които могат да ги изненадат неочаквано.
Кога филмът е по-голям от всичко? Защо в европейски и световен мащаб многото зрители в киносалоните ще се превръщат във все по-рядко явление и как достъпността, която предлагат стрийминг платформите, допринася за това? Мит ли е специализираната публика на филмовите фестивали? Има ли свръхпроизводство на филми след пандемията и трудно ли е разпространението им? Какво трябва да знаем за гръцкия филм "Аркадия", част от продуцентския екип на който е самата Веселка Кирякова?
Чуйте в звуковия файл.
Международният фестивал на светлините LUNAR ще превърне в светлинни сцени между 1 и 4 август Царево, Лозенец, Ахтопол и Синеморец. Специално за лятното си издание "Море от светлини" фестивалът ще преобрази със светлинното изкуство не само градската среда, но и едни от най-завладяващите природни забележителности на брега на Южното ни Черноморие...
Седмица преди едно от най-значимите културни събития за годината в България – турнето на "Йохан Щраус Виртуозен Оркестра", в рубриката "Разговорът" срещаме публиката с концертмайстора на формацията – изключителната цигуларка Таня Джарова-Салюстио. Родом от България, живееща и творяща във Виена, Джарова не само е майка на четири деца, но и водеща..
В музея на открито "Етъра" край Габрово днес започва десетото издание на образователната програма "В света на старопланинската архитектура", посветена тази година на европейските измерения на традиционното строителство. Събитието събира занаятчии, изследователи и специалисти от Норвегия, Унгария, Чехия, Румъния и България, а акцентът е..
Как се поддържа малка галерия, и то с ценни творби на български класици в Димитровгард. През август предстоят празниците на града, а Историческият музей в Димитровград ще бъде реновиран и преобразен. Антоанета Станчева , директор на Историческия музей и на Художествената галерия в Димитровград, споделя повече за предстоящите събития пред..
Варна отново ще бъде домакин на 43-тото издание на Фестивала на българския игрален филм "Златна роза". Форумът представя новите постижения в родното кино и събира професионалната общност и публиката в актуален разговор за състоянието и перспективите на филмовото изкуство. 26 пълнометражни, 42 късометражни филма и 2 сериала са подали заявки за..
Поводът да се срещна с психолога Слави Стоев беше неговата детска книга "Тихата гора", която спечели националната награда "Бисерче вълшебно" в категорията..
По време на летни отпуски и почивки често се случва да се наложи медицинска помощ, докато се намираме извън постоянния си адрес или здравен район. Какви..
На 6 август от 12.30 часа, след празничното Богослужение за Преображение Господне, в изложбената зала при музея на Бачковския манастир художникът Андрей..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg