Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Хип-хоп ли е Шекспир?

Кои са допирните точки между рапа, като музика на съвременния бунт, и класическите текстове на Шекспир?

13
Орлин Милчев - Атила и Николай Пенчев - NikiSan (вляво)
Снимка: НБУ

Във всеки израз на идентичност и свобода човек може да открие парченце бунт. Ако иска да отвори очите и ушите си за него, разбира се. Да вземем например хип-хоп културата – движение, естетика, светоусещане, зародило се още през 60-те и 70-те години на ХХ век в Щатите. Да бъдем дори още по-конкретни в примера си. Да вземам вербалното проявление на хип-хопа – рап музиката. Рапът е продължение на поетична традиция, в която с точните думи и ритъм понякога можеш за кажеш повече, отколкото с който да е протест.

Някои от основоположниците на този жанр в музиката отдавна не са сред нас, но те са пример за това как до ден-днешен човек може буквално да върви с тях, слушалките в ушите много помагат за това. Интересно е колко близки могат да ти бъдат хора, които не просто не познаваш лично, но и с които ви делят светове. Винаги обаче можеш да се обърнеш към тях за съвет. Те ти разказват за живота, за несправедливостите в него и особено много за хубавите му черти. Учат те какво е болка и как да се справиш с нея. От тях знаем, че главата ни винаги трябва да е високо вдигната, но и да не се взимаме прекалено насериозно. Нито себе си, нито живота. Трябва и да се усмихваме, да не спираме да го правим, защото следват светли дни. 

Сигурно ще е по-правилно да кажа, че тези хора ни мотивират, но те направо ни надъхват. Превръщат отчаянието в хъс, а бунта – в полет. А не е ли така с всяка форма на поезия всъщност?

Ако лириката е тъкмо това – поезия, която изразява чувствата и преживяванията на поета, то рапът не е ли ритъм и поезия в едно, един личен разказ за вътрешния свят на човека, който преминава през всичко външно къде с болка, къде с усилия, къде с безсилие? Това води до един много интересен въпрос, а именно – хип-хоп ли е Шекспир?

Двама съвременни български рапъри – Орлин Милчев - Атила и Николай Пенчев - NikiSan, изнесоха лекция по темата в рамките на Шекспировия фестивал в НБУ. С тях "Какво се случва" потърси допирните точки между музиката на съвременния бунт и класическите текстове на Шекспир. В предаването стана дума за паралелите между рап музиката, като част от хип-хоп културата, и творчеството на английския драматург и поет, и то от поетична, сюжетна и тематична гледна точка.

Орлин Милчев - Атила"Първата голяма стена е словото, езикът. Всеки млад човек, който се сблъска с Шекспир като театър, кино или текст и започне да го чете, изведнъж се шокира и си казва: "О, не, какъв е този език?! Не разбирам, объркан съм". И може би голямата ни цел, която искахме да преодолеем, беше да покажем, че всъщност езикът на Шекспир не е много по-различен от хубавата, стойностна – нова или стара – рап музика. От езика на рапа", обяснява Орлин Милчев - Атила.

Аз никога не спя, защото знае се сънят, че братовчед е на смъртта.
- Nas

Може би злоба аз сипя, а може би храна за духа.
- Eminem

Най-милостивият крал чрез сънищата с теб общува.
RZA, Wu-Tang Clan

Този живот се оказва безпътен, умът ми размътен от призрачен тътен.
- Явката ДЛГ

Всичките тези цитати, които звучат "ужасяващо Шекспирово", само доказват, че езикът не трябва да ни плаши, а в самия Шекспир можем да открием и рап. Той всъщност е много познат на младото поколение – много повече, отколкото си мислим.

"Шекспир не е бил интелектуално упражнение за професори в Оксфорд и Кембридж, той е бил за масовата публика. Той е игран на площади и е бил за всички. Темите на Шекспир – освен власт, амбиция, ревност, както е в "Отело" – са и социални. Засягал е много социални проблеми, като расизма например. Расизъм имаме отново в "Отдело", но и във "Венецианският търговец", който сега се играе в Народния театър, където Самуел Финци е в ролята на Шайлок. 

Откриваме социалната стълбица в пиесите на Шекспир. Големите монолози на крал Лир за какво са? Той в един момент казва: "Не ми трябва цялото богатство, не ми трябва семейството ми, дъщерите ми да ме атакуват заради това, което имам. Вижте как може да се живее без нищо. Вижте този просяк (който всъщност е един от другите персонажи, преоблечен като такъв) – той няма нищо и пак е щастлив, аз искам така да живея". Това е социален коментар на нивата в йерархията, това са и много съвременни теми", казва още Орлин Милчев. По негови думи тъкмо в това се откриват и паралелите с рап изпълнителите, които засягат същите теми в музиката си. Всичко според него е кръговрат от идеи, енергия и хиперлинкове, които, когато човек си подреди в съответния контекст, осъзнава, че не е случайна връзката между Шекспир и хип-хоп културата.

В рапа може да има агресия, но в тази агресия да живее поезия. Рапът може да бъде и много мелодичен и нежен. В комбинация с Майлс Дейвис или Хърби Хенкок той може да бъде и много джазов. Рапът може да бъде всичко, стига да бъде като категория естетизиран спрямо целта си. Той е и като терапия, чрез която се вглеждаш вътре в себе си и имаш възможността да изкараш истини, които не си подозирал, че носиш.

Рапът е огледало на човешката душа, която има своите кътчета тъмнина, но е и социален коментар.

Николай Пенчев - NikiSan"Словото е от първостепенно значение, особено в този наш жанр и тази култура. Наистина трябва да се използва по определен начин, да имаш ясна преценка и цел за това какво и по какъв начин искаш да кажеш. За мен ние сме като някакви алхимици, които си боравят с езика, защото той е един жив организъм. Дори в едно общество той се променя – има правила, които остават години след това, идват и други, защото това е нещо живо. Чрез словото ние достигаме до различни прозрения – дали за нас, дали за света около нас", обяснява и Николай Пенчев - NikiSan.

  • Защо колкото повече разбираме силата на думите, толкова повече променяме реалността около нас?
  • Защо рап музиката е подценявана и може ли да бъде обърнат айсбергът?
  • Кое в рап музиката скандализира обществото и откъде произлиза клишето, че рапърите са хора, които ни се карат?
  • Надделява ли личността над изпълнителя и трябва ли да търсим границата между реалния и изградения обра в рап музиката?
  • Защо изследването на екзистенциалните теми чрез музикално-театралните постановки, които Eminem пресъздава, го превръщат в съвременния Хамлет, и можем ли да кажем, че в този случай Kanye West е Макбет?
  • Какво прави естествен преходът от музиката към киното за рап изпълнителите и защо Дензъл Уошингтън получава "Оскар" не за образ от Шекспировия каталог, а именно за хип-хоп роля?

Чуйте отговорите в звуковия файл.

Лекцията, която Орлин Милчев и Николай Пенчев изнасят в НБУ, е по покана на Георги Гочев и Снежина Петрова. На нея присъсъват студенти по актьорско майсторство, шеспироведи, както и фенове на рап музиката.

Снимка – Годишен международен фестивал "Следата Шекспир" - НБУ и БНР архив
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Жената с цигара като вдъхновение

FILM NOIR – Femme & Flame е самостоятелна изложба на Ивайло Станев, която представя 25 портретни фотографии на жени, заснети в продължение на повече от 20 години. Проектът е визуално и концептуално изграден около образа на жената с цигара – не като жест на порок, а като израз на движение, сила и присъствие. "През годините жената присъства в..

публикувано на 02.07.25 в 16:23
Иван Кулеков

Иван Кулеков представя "Имаме земя, имаме вода и си правим кал"

"Имаме земя, имаме вода и си правим кал" – Иван Кулеков представя в "Артефир" новата си книга преди премиерата в клуб "Писмена" към Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий". Заглавието е фраза, написана от Кулеков преди 50 години – нищо не се е променило до днес, смята авторът. "Това заглавие за калта съвпадна и с интереса ми..

публикувано на 02.07.25 в 15:03

"Отвъд Тюринг" и общуването с машина

Книгата-разговор с изкуствен интелект "Отвъд Тюринг" в "Артефир" представя авторът Славчо Панов , IT специалист и предприемач. Панов споделя опита си от общуването с "машина". Езиковият модел, който е използвал, е експериментална версия на Gemini. Заглавието на книгата е вдъхновено от английския математик и криптоаналитик Алън Тюринг –..

публикувано на 02.07.25 в 14:22

"Грижа и изцеление" сред фигурите в галерия "Васка Емануилова"

До 31 август 2025г. в галерия "Васка Емануилова", филиал на Софийска градска художествена галерия може да бъде разгледана групова изложба съвременно изкуство "Грижа и изцеление". Тя е последната част от кураторския проект на Галина Димитрова, след "Страх и любов" и "Срам и вина". Авторите в трилогията интерпретират основни човешки чувства и..

публикувано на 02.07.25 в 11:37

"Италиански художници, изкуство на настоящето" – новата изложба в "Риволи"

На 2 юли 2025 г. (сряда) от 18:00 ч. в галерия "Риволи" ще бъде открита изложбата "Италиански художници, изкуство на настоящето". Експозицията ще бъде подредена в периода от 2 до 31 юли 2025 г. Галерия "Риволи" представя подбрана селекция от творби на изтъкнати съвременни италиански художници. Изложбата предлага разнообразие от стилове – от..

обновено на 02.07.25 в 10:34