Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Литературният кораб на 90-те

Снимка: ФС на Петър Чухов

Това е заглавието на предговора от Боряна Владимирова на "Литературни анкети – 13 поети от 90-те", които тя е направила. След "Сеч и меланхолия", както се нарича анкетата с Ани Илков, "Въглени и звезди" – с Едвин Сугарев, последва сборник с анкети с 18 поети от 80-те. Тази, последна засега книга от поредицата "Литературни анкети – 13 поети от 90-те" очертава "едно възможно поетическо поколение на 90-те".

Освен паметта за времето, когато тринайсетте поети са издали своята първа книга и са попаднали сред анкетираните в сборника, в него се отразява и саморефлексията на поетите – не само към времето, но и към собственото творчество и себе си. За съжаление част от поканените са отказали да участват, но въпреки това картината може да бъде съставена, макар и с липсващи части. "Една от важните цели, които си поставя тази анкета, пише в увода Боряна Владимирова, е да разсее съмненията, че в епохата на изкуствения интелект, в лицето на Chatbot и ChatGPT, времето за поезия е отдавна отминало. Книгата, която е пред вас, се опитва да покаже поезията като Аладинова лампа, а поета – като скрит в нея джин, който ни пренася в други светове. А и поетите не принадлежат на този свят. Те са най-близо до предезикови състояния и до специфичния детски език. В детството няма смърт или по-скоро идеята за смъртта все още не съществува толкова осезаемо. Неслучайно поетът Иван Методиев казва, че поезията е област на безсмъртието".

Книгата беше представена в Столична библиотека, в Литературния клуб, с много гости и част от анкетираните поети. Боряна Владимирова ги провокира с интересен сценарий на вечерта. Тя представи резултатите – картина и хайку – следствие от задачата ѝ към ИИ да ги направи за всеки анкетиран поет. След това поетите ги коментираха, най-често шеговито. Както казва тя за литературния кораб в предговора си: "На палубата са очите на литературните критици и изследователи, които възприемат този морски съд като важна черна кутия на паметта (която е същевременно и резонаторна)".

Чуйте репортаж с участието на Боряна Владимирова и Елка Димитрова, директор на Института за литература - БАН.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Росина Пенчева и Невена Екимова заедно с дарителката на хилядите кутии Елена Цвяткова (от дясно наляво) в Тунела на Вонегът.

"Микрофестът" като среща на измеренията

Завръщайки се от третия "Микрофест" в Габрово, провел се в последния уикенд на септември с естественото за тази година подзаглавие "Три за щастие" , неминуемо се сещаме и за първия (2023) – "Нови тъкачи за Габрово" , а и за втория (2024) – "Инфундибулум" (хроно-синкластичен, по "Сирените от Титан" на Вонегът). Те, нещата, са преплетени,..

публикувано на 07.10.25 в 18:41

За София с любов в "Още исторически маршрути: София"

Улиците и сградите около "Граф Игнатиев" и Женския пазар в София оживяват в историите на Здравко Петров и книгата "Още исторически маршрути: София". Урбанистът продължава мисията си да възстановява паметта на София. Авторът възстановява паметта на българската столица от края на XIX и първата половина на XX век и подарява на читателите два..

публикувано на 07.10.25 в 17:10

"Маншон, Полуобувка и Мъхеста брада" на Младежкия театър с голямата награда на "Златният делфин"

От 1 до 6 октомври Варна бе домакин на традиционния Международен куклен фестивал "Златният делфин". Най-старият български фестивал за куклено изкуство се провежда   на всеки три години на сцената на Варненския куклен театър. Представят се спектакли на режисьори от различни поколения, както и театър за най-малките и за семейна публика. "Маншон,..

публикувано на 07.10.25 в 16:50

180° Лаборатория за иновативно изкуство – фестивалът, който експериментира

Това не е просто фестивал, това е фестивал, който ти позволява да се провалиш. Позволява ти пълната свобода на творческото изразяване и излизане от зоната на комфорта. Арт директорът Александър Хаджиев в началото се заема с 180° Лаборатория за иновативно изкуство от позицията на артист, които търси същото за себе си. В днешна дата Лабораторията..

публикувано на 07.10.25 в 15:45

Дигиталната грамотност – умение без алтернатива за днешния свят

Сборникът "Дигитални неравенства" е резултат от голямо изследване на Института по философия и социология към БАН. Умното използване на интернет, дигиталната грамотност, изкуственият интелект вече се изследват като нова форма на капитал. Професор Румяна Стоилова, съставител на сборника и гл.ас. Камелия Петкова представят в "Какво се случва" данните...

публикувано на 07.10.25 в 15:16