Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

“Варненско лято” 2025

Между публиката и сцената – значението на театралната критика

От 1 юни насам всичко е театър. А може би винаги е било така, защото именно в театъра е истината. Все пак последните дни той се случваше много усилено в морската ни столица, където се проведе 33-тото издание на Международния театрален фестивал “Варненско лято”. 

Най-доброто от българската и световната театрална сцена през изминалия сезон се игра за хората, които искаха да излязат повече себе си от салоните. По-влюбени в живота, в изкуството, в любовта като най-върховното чувство, което може да изпълни сърцата, умовете и душите ни. Всеки, който се качи на сцената, за да разкаже на зрителите историята, в която вярва, говореше именно за любов. Защото тя е и винаги ще бъде всичко. Говореше и за трагедията на ежедневието и за трагическото въобще, защото – освен свързваща линия между по-голяма част от спектаклите в афиша на “Варненско лято” 2025 – трагедийното си е и част от любовта.

По пътя на въпросната любов към театъра тръгна и програма “Христо Ботев”, за да разбере “Какво се случва” в света на театроведите.

Анита Ангелова и Жаклин Добрева преминават през “Театрознание и театрален мениджмънт” в НАТФИЗ, а след това стоят в тъмното, съблюдават случващото се в театралния салон и не просто усещат магията, но се опитват и да я въплътят в думи. Работата им ги поставя между зрителя и сцената. Като театроведи, на тях им се налага да  потискат и същевременно да си играят с емоцията, провокирана от един спектакъл. Тази емоция допринася към знанията им за театъра и изпълва преживяното от тях в салона, от което се ражда и критичният текст.

Къде обаче се спъва критиката днес и трябва ли да стане тя по-достъпна за обикновения зрител? Как фестивал като “Варненско лято” помага в общуването с артистите, по какъв начин извайва публицистичното писане на младите театроведи и през какво израстване преминават те? Какви са тънкостите на изразяването в кратка форма и може ли въобще да се пише кратко за театър?

Чуйте отговорите от Анита Ангелова, която е драматург в Театър “Българска армия”, и Жаклин Добрева, част от международния отдел на Народния театър – двете са в екипа, който списва блога на Международния театрален фестивал във Варна, като взимат интервюта и отзиви и говорят с много любов за Негово Величество Театъра.

Снимка – “Варненско лято” 2025
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Линиите на времето и архитектурната ни история

Филмът на Божидар Стоилков "Линии на времето: Българският модернизъм" предлага нов поглед към наследството на българския архитектурен модернизъм. Той е първата част от поредицата "Архитектурата преди и сега", създадена в сътрудничество с Клуб "Смисъл".   В "Какво се случва" филма представят продуцентката му Силвия Куманова и архитект Веселин Алексиев..

публикувано на 11.11.25 в 17:06

Другият съм аз: фотожурналистът Михаела Вачева

Фотограф, разказвач на истории, който живее между България и САЩ. Репортерските ѝ интереси са насочени към истории за миграция, принудителна асимилация, равенство между половете и маргинализирани общности. "Аз съм българо-турски фотожурналист на свободна практика, базиран на Балканите (предимно в България) и Сан Франциско, Калифорния, казва..

публикувано на 11.11.25 в 16:49
Васко Кръпката

Васко Кръпката и битката за едната свобода

"Вече усещахме, че стената се клати. Аз тогава карах такси в София, Москвич. Живеехме в гарсониерата на баща ми. И една пияна жена се качи в таксито и каза: "Тато падна". – така Васко Кръпката си спомня датата 10 ноември 1989 година – Казах: Другарко, много сте се напила! Не може да бъде! Не ѝ взех пари, прибрах се вкъщи и си пуснах "Свободна..

публикувано на 11.11.25 в 15:19
Вислава Шимборска

Полската следвоенна поезия

Предаването "Литературата. Начин на упортреба" е посветено този път на полската следвоенна поезия – поетите Чеслав Милош, Збигнев Херберт, Вислава Шимборска и Тадеуш Ружевич. Разказват повече преводачът Камен Рикев и д-р Кристиян Янев. Чеслав Милош (1911 – 2004), един от най-именитите полски писатели на ХХ век. Дебютира като поет в сп. "Alma Mater..

публикувано на 11.11.25 в 14:25
Весела Морова, Светлана Вълкова, Кин Стоянов, Йорданка Янкова, Дарина Маринова

Програма "Христо Ботев" раздаде наградите "Златният будилник" 2025

Журналистите от националната програма за култура и образование "Христо Ботев" на БНР раздадоха своите Златни будилници за 24-ти път.  По традиция от 2002 година насам наградите "Златният  будилник" се връчват на 1 ноември, но този път церемонията се състоя на друга знакова дата – 10 ноември. Лауреатите се избират чрез пряко гласуване от всички..

обновено на 11.11.25 в 10:54